Czinke Ferenc festőművész-grafikus (Budapest, 1997)
Közelítések Utak Czinke Ferenc művészetéhez Egy nagyívű tanulmány megírására, amely feldolgozná Czinke Ferenc majd ötven éves művészi pályafutását, egy katalógus-előszó, bár nem szűkös, mégis korlátozott terjedelmi keretei között nem vállalkozhatok. Ezért csak mozaikszerűen rögzítem a gondolataimat a kiállító és életkorát tekintve jubiláló művészről és munkáiról. Talán csak körözve a lényeg körül, de keresve az utakat, amelyek Czinke Ferenc művészetének megértéséhez vezetnek. Igen, először is én magam szeretném e művészetet értelmileg és érzelmileg elsajátítani, hogy ezen keresztül ismertethessem meg másokkal. - Magatartás, vállalkozás, alkotás -Mint minden művész, Czinke Ferenc esetében is feltehető a kérdés: vajon a művekben megfogalmazott vállalások kifejeznek e egyfajta erkölcsi magatartást? Továbbá, hogy e magatartás, e moralitás hitelesíti e a művek szakmai perfekcióját, vagy a bravúros kifejezés csupán efemer, üres manírnak bizonyul az idők során? Megpimpósodik e a leszüretelt szőlő leve, vagy nemes óborrá érik? Czinke Ferencet, mint embert lehet szeretni vagy nem szeretni. Fel lehet sorolni az erényeit, számba lehet venni a hibáit, a tévedéseit. Érdekek szerint lehet dicsérni vagy kárhoztatni egyes cselekedeteit, hiszen egyikünk sem makulátlan, a biblia szerint is esendőek - hadd ne mondjam: bűnösek vagyunk mindnyájan. Az emberi magatartás, cselekedet erkölcsössége és az alkotóművész moralitása nem azonos fogalmak, bár hosszú távon e kettő között lévő túl nagy distancia hiteltelenné teheti az alkotói magatartás moralitását is. Czinke Ferenc eddigi pályája immár meglehetősen "hosszú táv", és ennek alapján elmondhatom, olyan morális művész, akinek munkáit személyes magatartása is hitelesíti. Ennek a moralitásnak az egyik legfőbb forrása, hogy mindenkor felvállalta elkötelezettségeit: a szülőföldje, származása, a világról vallott nézetei, gondolatai iránti felelősségét. E magatartás másik jellemzője a hatni akarás és a hatni tudás, a világ megváltoztatásának akarása. Talán a pályája elején festői vonzalmakat tápláló művész ezért is választotta meghatározó tevékenységi formája, terepeként a grafikát, mert ebben a műfajban jobban érvényesülhetett ez az azonnali hatni akarás, itt primérebb módon fogalmazhatta meg érzelmeit, gondolatait, a világról vallott nézeteit. Számára nagyon fontos a mű gondolatisága, a képi kifejezésbe sűrített jelentésesség. A sokszorosított grafika mellett a primérség okán kedveli kitüntetett módon az egyedi rajzot (valamint a frissességet úgyszintén megőrző, vegyes technikával készített munkákat), mert ezekben még a technikai, sokszor bonyolult eljárások sem fékezik a gondolati-érzelmi protuberanciákat. Ahhoz a nagy grafikus nemzedékhez tartozik, amelyik többek között megteremtette, kialakította a nemzetközi rangú magyar illusztrációt, ezt a sajátos "magyar" műformát,amely intuitív módon (és nem narratíven) közvetíti az eredeti mű gondolatiságát,akként, hogy közben teljes értékű vizuális élményt jelent szemlélője számára. Sőt éppen Czinke Ferenc