Domokos Géza festőművész kiállítása (Parlament Galéria, Budapest, 1997)

Amikor Gauguin elindult Tahiti szigetére, hogy megváltsa önmagát, Renoir, a pályatárs, kicsit gúnyosan je­gyezte meg: „Les Batignolle­­ban is remekül lehet festeni!” Mindkettőnek igaza volt a maga szempontjából. Gau­guint örökös bolyongásra késztette a vágy, hogy megta­lálja az elveszett paradicso­mot. Renoir viszont önmagá­ban hordozta a paradicsomot. Késői öccsük, Domokos Géza remekül tud festeni a maga Les Batignolle-jában, azaz Budapesten, amely mégis maga az univerzum. Nem kell kilométerek ezreit megtennie, hogy megtalálja a maga elve­szett paradicsomát. A paradi­csom ugyanis itt is „el van veszve” valóban fölösleges egyetlen lépést is tenni miatta. Mindenki rájön erre, akinek van bátorsága a maga „lesbatignolles” behatároltsá­­gát a mindenséggel mérni. Domokos Gézának van bátor­sága, mert nem csupán álmo­dozni képes, hanem álmodni is. Domokos Géza gyanakszik a valóságra, teh­át álomvilágot teremt, amely minden gyanún fölül áll. Álmai viszont a leg­valóságosabb elemekből szö­vődnek össze. Hogyan is írta André Breton A közlekedő edények című nevezetes dol­gozatában? „A jövendő költője legyőzi majd a cselekvés és az álom között fennálló jóvátehetetlen ellentét lesújtó érzését. Át­­nyújtja az összegubancolt gyökerű fa pompás gyümöl­csét, és meggyőzi azokat, akik megízlelik, hogy egyáltalán nem keserű. " Nos, Domokos Géza mű­vészete is eme megjövendölt gyümölcsök egyike immár. Egyáltalán nem keserű, noha kétségkívül kesernyés. Ami­lyen az élet. De mindig élni segít és sohasem életkedvet szeg. Nem csak azt a távot ké­pes mérni, ami lélektől lélekig ível, de azt is, ami a lélek és a dolgok közt feszül, sőt még azt is, ami a dolgokat és a Mindenséget elválasztja. Se­gítség a létezésben, mert - és itt már Illyést idézem - „az egyik végletet sem engedi el. A valóság és a valóságfeletti közt ebbe is, abba is szívósan belefogódzva áll elém. Ketté­feszítve magát a közt, amely köznapian olyan érthető, hogy említésre sem méltó, s a közt, ami kifejezhetetlen, ami szök­kenést kíván az elmének is, túl a logikán, a hasznosságon.” Domokos Géza álmai nem nyomasztóak. Nagyon is derű­sek. Karikírozza a világot, de nem karikatúraszinten. És nagy-nagy szeretettel, vala­mint derűvel, ez a derű hiány­cikk manapság. Kedves pá­lyatársam, Juhász Ferenc írja valahol: „Századunk művészete, így képzőművészete is, tömve van rohanással és rémülettel, fe­szültséggel és gyásszal, sivár­sággal és gyűlölettel, vihogás­sal és vigyorgással, dühvel és tudatos bandzsítással, kaján­­sággal. Domokos Géza műveiben is sok a kajánság, de ez ko­rántsem a gyűlölet és a düh kajánsága, hanem az indulatok feletti bölcs harmóniájáé, amely játékos kedvében még heccelődni is ráér. A filozófiai sugallatú szóviccekkel, sze­kreációkkal éppúgy, mint a kissé groteszk képekkel. Mű­vészetéről az egyik kiállításá­nak vendégkönyvébe ezt ír­tam: grotexkluzív. Ez a már-már valóban exkluzív groteszkség alapos emberismeretet tételez fel. ... Elhangzott a Fészek Művész­klub Domokos kiállítás megnyitóján 1990-ben; megjelent a Képes 7 1990/48. számában 1990. December 1. DOMOKOS GÉZA : A SZERENCSE GYERMEKE DOMOKOS GÉZA // // / / / FESTOMIVESZ KIÁLLÍTÁSA PARLAMENT GALÉRIA Budapest, V.: Kossuth L. tér 9/a, 1997. szeptemb­er 4. ■ október 1. Nyitva : N­­­­P 10-18 b­-ig.

Next