Gál Mátyás (1997)

«»iBîWon*« k­a­ Wàs Pályázatnyertes Szponzorok: HUNGEXPO Vásár és Reklám Rt. DUNA DIVAT Kereskedelmi Kft. MÁV Rt. ERECO Nyersanyaghasznosító Rt. TVK-Tiszai Vegyikombinát Rt. Budapest Kongresszusi Központ Grafika: Gál Mátyás Szerkesztés: KRM ulus 5b 1 1 0801. N ^ O AMVONflM NI K)*« NI cd 7/ Tt7 __ilS Jt ELZETT OU — 1 /1 Q­­ 1 OZ 1080/45 N ° 1080/45 Mi a csomagolás ? Madarat tolláról ismerjük meg, mondja a köz­mondás. Csomagolás az áru ruhája, szebb cso­magolásban jobb árut képzelünk el, ez bizalmat kelt. A csomagolás esztétikus, karakteres, az árura jellemző kell, hogy legyen. rendszeres a használata bőrt simává, rugalmassá és fiatalossá teszi Mi az újsághirdetés ? Újságok, folyóiratok, szaklapok hirdetéseire ugyana­zok vonatkoznak, mint a plakátokra. Mivel tovább lehetnek a szemünk előtt, elbírják a több rajzi rész­letet is. Mi a kiállítási installáció ? A kiállítások, vásárok, bemutatók, társadalmi események, megemlékezések, ünnepségek stb. keretéül szolgálnak, kísérve és díszítve azt deko­ratív megjelenésükkel. Gál Mátyás kiállításához E kis katalógus formája is híven tanúskodik Gál Mátyás egyéniségéről, művészi hitvallásáról. Ő még 88 évesen is szenvedélyesen érvel a tervezőgrafika erényei, lehetősége, művészi hivatása mellett. Ez a hivatástudat, a mesterség szeretete jellemzi egész pályáját. Tanulmányait 1932-38-ig végezte az Országos Magyar Királyi Iparművészeti Iskolában. Onnan hozta magával a mívesség tiszteletét, az alapos tervezést és kidolgozást. Első nagy sikereit a második világháborút követő időszakban aratta, mikor a plakátművészetnek nagy szerepe volt az ország életének újjászervezésében. Az 1947-ben a londoni olimpiai játékokra meghirdetett plakátpályázat I. és II. díjas alkotásai, és az 1948-as BNV-re készült I. d­íjas munkája is a 30-as évek második felében elterjedt tömör, jelszerű, mégis gazdagon mod­elláló formanyelvet vitték sikerre. A Vöröskereszt és a fémgyűjtő akciók számára készített plakátjai, s balestevédelmi plakátjai tanúskodnak az 50-es évek megrendelői igényeiről, a társadalmi mozgósítás fela­datairól. A didaktikus és agitatív hangnak könnyűszer­rel tett eleget Gál Mátyás a részletek iránti érzékenysége, elbeszélő kedve és eredendő derűje révén. Ugyanekkor /1­953/ született a friss, harsány, nagyvonalú MOM plakát is, egészen más hangvétellel. A 60-as évek sajtó- és kerskedelmi plakátjait az erős jel­szerűség, síkszerű stilizálás jellemzi. A fokozódó egy­szerűsödés emblematikus megoldásban kulminál 1­978- ban A magas vérnyomás ellen c. plakátban. Ez már az új információs rendszerek, a leegyszerűsödött szim­bólumok kora. A tervezőgrafika alkotásai mindennapi életünk szinte észrevétlen, természetes részei. Gál Mátyás a tervező­grafika szinte minden ágában tevékenykedett.Az életmű összegyűjtött darabjai elénk idézik a változó történelmi korok eseményeit, ízlését, atmoszféráját, divatját, életét. Hiszen a tervezőgrafikus aktív részese a körötte zajló életnek. Bakos Katalin , művészettörténész a MAGYAR PLAKÁTÉRT ALAPÍTVÁNY Szervezésében ROYAL OPERA MEHPEMPOS KRÉM

Next