Györfi Sándor (Budapest, 1997)

GYÖRFI SÁNDOR Jász-Nagykun-Szolnok megye művészeti életének meghatározó személyisége Györfi Sándor, Munkácsy-díjas szobrászművész. Karcag szülötte. Budapesten tanult, majd bejárta Görögország, Olaszország, Svéd­ország múzeumait, művésztelepeit, tanul­mányúton járt Közép-Ázsiában, Egyiptom­ban és az Egyesült Államokban. Mindent élénken megfigyelt, szemével és kezével „megtapasztalt" (főként az archaikus ko­rok szoboremlékeit), de e hatásokat átszűr­te egyéniségén és eredetiségre, csak rá jellemző formanyelvre törekedett. Kíváncsi­sága, tudásszomja ellenére sem jutott so­ha eszébe, hogy elhagyja szülővárosát. Atavisztikus érzések, szálak kötik ide: pa­raszt és csikós ősei szellemi és tárgyi ha­gyatéka. Műterme, öntőműhelye is Karca­gon van, de az Alföld két városában ugyan­csak ő alakította ki a régi-új technika, a viaszelveszejtéses eljárás „csodakemen­­céit". 1978-tól művészeti vezetője a Nyír­egyháza-Sóstói Nemzetközi Éremművésze­ti és Kisplasztikai Szimpozionnak, majd 1982-től a Mezőtúri Alkotótelepnek. Kevés olyan szobrász volt (van) a magyar képző­­művészetben, aki már 27-30 éves korában iskolát teremtett, méghozzá nemzetközi vi­szonylatban. Korai szobrainak modelljei karcagi, nyírsé­gi, mezőtúri parasztemberek, de csak az indítást, az élményt adták ősi mozdulataik­kal, naptól, széltől cserzett arcukkal, erőtel­jes alakjukkal, Györfi művein mitikussá nőt­tek, általánosultak. Később a klasszikus té­mák megjelenítésében újszerű formai meg­oldást alkalmazott, kihasználva a viaszelve­szejtéses technika adottságait. Érmei, pla­kettjei újfajta térélményt tükröznek, sza­bálytalan, amorf alakjukkal, a pozitív-nega­tív játékával, a felületek áttörésével. 1973 óta vesz részt kiállításokon. 1980-tól rendezte meg önálló tárlatait Karcagon, Szolnokon, Debrecenben, Szekszárdon, Nyíregyházán... 1980-ban készült első köztéri szobra, a Ménesek emlékére (Kar­cag). Ezt követte, körülbelül negyven mo­numentális szobor és faldíszítő relief Kar­cagra, Szolnokra, Mezőtúrra, Nyíregyházá­ra, Kisvárdára, Máriapócsra, Debrecenbe, Budapestre és New York-ba. Történelmi, művelődéstörténeti monumen­tumaira eleinte a józan realizmus és az emelkedettség összhangja volt jellemző (Győrffy István portrészobor, Karcag). Újabb köztéri szobrain (pl. a szolnoki Ma­gyar Golgota c. II. világháborús emlékmű­vén, vagy a Lakatos Arankával közösen ké­szített debreceni emlékművén) szokatlan formai megoldásokkal, lírai expresszioniz­­mussal fejezi ki a szóban elmondhatatlant: az idegen célokért harcoló kisemberek értelmetlen halála, közösségi áldozatválla­lása és megdicsőülése feletti megrendü­lését. Dr. Sz. Kürti Katalin művészettörténész

Next