Varga Győző tervezőgrafikus (Budapest, 1997)

VARGA GYŐZŐ A TERVEZŐGRAFIKUS A bölcsességnek sokféle meghatározását adta már meg az emberi gondolkodás tudománya. Ennek a sokféle meghatározásnak azonban min­den korban volt, s maradt egy közös magva: azt gondolták és mondták bölcsnek, aki tisztá­ba tudott jönni saját magával, aki tudta önön határait, s volt ereje ezekhez a határokhoz iga­zítani vágyait és szándékait. Ezért gondolom, hogy nem hízelgés és nem nagyotmondás, ha Varga Győző tervezőgrafikusi életművét átte­kintve azt mondom róla: bölcs ember peuvreje ez. Ráadásul egy különösen nehéz terepen. Mert mit tehet a kiszolgáltatott tervező művész, akinek a megrendelője szab feladatot? Sem­mit. Semmit? Dehogyisnem tehet! Megtanulhat egy fontos szót: azt, hogy nem. Hogy nem vál­lal bármit. Hogy nem vállal idegen stílust, csakis a magáét. Varga Győző klasszikus irodalmi al­kotásoknak adott testet - kötést, fedelet, illuszt­rációt. Hanglemezborítókból is csak a komoly muzsika korongjaihoz valókat választott meg­valósítani. Plakátokból pedig egyetlen fajtát: a színházi estékre hívogatót. És mit ért el végül is Varga Győző evvel a bölcsességgel, evvel a visszafogottsággal? Ha „korunk szavára" hall­gatva a zsebében kotorásznék, azt kellene mon­danom, bizony semmit, szegény maradt, mint a magyar értelmiség legnagyobb része. Ha a­­zonban nem a vagyonát számlálom, hanem a munkásságából biztosan fennmaradó alkotá­sokat, bizony mondom, pont fordítva áll a hely­zet, Varga Győző gazdag ember. Mindent meg­mutathat amit csak csinált és büszke is lehet mindenre. Pedig százakra megy az opusainak száma mindegyik műfajában. Kikutatva őket a könyvespolcainkon, a lemeztárolókban, szám­ba véve emlékezetünkben, újra meg újra meg kell állapítanunk. Varga Győző tervezőgrafi­kusi munkásságából teljesen hiányoznak a „megbocsátani­ való" zsengék: magasan kez­dett eleve, és máig bírja szusszal. Ez a magas kezdés a maga idejében, az ötvenes évek vé­gén, a hatvanasok elején egyszerre rombolt és teremtett tradíciót az embléma­tervezésben és a könyvillusztrálásban egyfelől, aztán a hang­lemezborítók világában a másik oldalon. Ami­kor megint lehetett arculatot tervezni, vezér­motívumokat, emblémákat komponálni, mind­járt olyannal kezdődhetett a sor, mint a Magyar Helikon Könyvkiadó fontos figurája, Varga Győző telitalálata. Vele valami nagyon fontosra talált rá: az egyszerűségre, a kevés eszközzel sokat elmondás titkára. Arra a szolid biztonságra, amely a reneszánsz óta a könyv­­csinálás, a tipografálás főszabálya, s amit alkal­mazva - például az Akadémia Könyvkiadó gon­dozásában megjelent könyv, Az ész trónfosztá­sa címlapján, kötésén, borítóján - Varga Győző könyvtervezői és könyvillusztrátori munkásságá­nak nyugalmas, szép egyensúlya létrejött. Ép­pen ez, a mű megértéséből fakadó formate­remtés képessége volt az a tulajdonság, ame­lyik még a hatvanas évek legelején Varga Győzőt másik választott műfaja, a hanglemez­borító megújítójává tette. Szerencséje is volt, persze, hiszen az ő pályakezdése egybeesett a magyar hanglemezgyártás megindulásával és első nagy vállalkozásainak kibontakozásával. A szerencse azonban, tudjuk, azokhoz pártol, a­­kik felkészülten várják. Varga Győzőt se véletle­nül „találta" meg a Bartók-életmű összkiadásá­nak hatalmas tervező-grafikai feladata: akkor­ra már igen jó opusok voltak mögötte - példá­ul a Cantata profana szarvasos - vagy Kodály Háry Jánosához tervezett humoros borítója. Ti­pográfiai formáló ereje elérte azt a pontot, a­­melyen a tervező grafikus rendszert alkotni ké­pes, amikor úgy kerülnek ki a keze alól a soro­zat azonos ritmusú tagjai, hogy arcuk mégis mindig, minden darabon más és más lehet, a szó átvitt, tipográfiai és valóságos értelmében. Még nem szóltunk Varga Győző grafikusmű­vész munkásságának igen fontos eszközéről, a rajzról. Ebben tanítómestere Barcsay Jenő volt. Pedig ezen alapszik szinte egész tevékenysége: montázsain is, fényképes-betűs kompozícióin is rajzoló módjára teremt egyensúlyt­­ a tónusér­tékekkel, a tiszta metszésű vonalakkal. Azaz av­val a két eszközzel, amivel később plakátjainak képi-grafikai világát is felépítette. Ez a grafikai világ, tegyük hozzá, nem csupán témájánál és tárgyánál fogva színházhoz­ kötött, hanem szer­vesen színházi lényű. A darabot ugyanis nem mint olvasmány-élményt fogja meg és adja visz­­sza, hanem mint komplex térbeli játékot, mint színpadi cselekményt/látványt. Ezeken a pla­kátokon látni, mennyire „színházi ember"-ré volt képes válni a színházak számára plakátokat ter­vező Varga Győző. Akire, aligha véletlenül, lé­nyeglátó rendezők a plakát megkomponálá­­sán túl az előadás terének elgondolását is rá­bízták időről időre. Megkerülhetetlen kérdés vé­gezetül, hogy ez az évtizedek­ hosszan folyó böl­csen mértéket tartó munkálkodás termett e megfelelő súlyú méltánylást mesterének. Kicsi­vel hátrébb olvasható lesz Varga Győző élet­rajza. Benne az elismerések listája. Tessék meg­számolni. Tessék körülnézni. Tessék gondolkozni. Horváth György Magyar Nemzeti Galéria h. főigazgató

Next