Móder Rezső Objektversek (Budapest, 1998)

□ „...Mócser Rezsőt a konvencióktól eleve távol álló alkatú szobrászat és a direkt képzőművészet felől ugyanis egyre inkább a ID AH A I I művészi határterületek felé vonzza. Ennek ■ ** A Lm­­VI a tanúbizonyságául szolgál sajátos és nagyerejű vizuális költészete, amelynek képi és nyelvi anyaga a legszervesebb összefüggésben kötődik származásának és lakhelyének, minden­napos valóságának ihletéhez. A szöveganyag vizuális elrendezése - többnyire a kalligramm-hagyományt idézve - az ipari alakzatokat (kéményt, szerszámokat, öntőfor­mát, vaskályhát, kereket, lapátot, vágógépet, stb.) követ. Szöveg és kép testi anyagsze­rűségét, forma, tartalom és személyesség összefüggésének hitelét pedig a kézművesség esztétikai alázatával éri el a szerző. A számítógépes formatervezés korszakában ugyana­zon alakzatokat, perspektívákat és ikonografikus térhatásokat a komputeres kivitelezéshez hasonlatos pontossággal, de kézi úton, rajzolt betűkkel és emblémákkal, ikonikus ipari jelekkel stb. állítja elő. A szöveganyag tartalma - a kalligramm-szerűség képi hagyományával összhangban - a történeti avantgárd nemes kritikai hevületét idézi: a városvezetés művészetellenes meg­nyilatkozásainak elkeseredett bírálata, a kényszer-lumpen életforma fájdalmas érzékel­tetése, egy erkölcsi és szociális hagyomány (mondjuk ki: a munkásságé) módszeres elle­hetetlenülése képezik annak tematikai csomópontjait. Művészetről lévén azonban szó, a termatikus motívumok a költői és grafikai nyelv transzformációján keresztül vezetnek érvényes, figyelemreméltó, valóban megrázó műalkotásokká. Móder ugyanis a nyelvi fejezés adekvát fordulatait el-elcsavarja, széttördeli, a mondatok-szófordulatok elejét­­végét elharapja, logikailag fölösleges ismétlés-töredékeket illesztve közéjük, a helyesírás kreatív hitellel hagy kívánnivalókat maga után - mindezek éppen a művészi kifejezés érdekében. A művész nyelvkezelése ugyanis költőileg képezi le a megidézett tudatformák deformációit, s azokból alkot - éppen a nyelv és a vizualitás kreatív lehetőségeinek kihasználásával - az adott vizuális költeményben testet öltő, szellemi érvényű gondola­tot. A „piramis programváros" kényszerű történelmi hagyatékából és súlyos emberi jelenéből „PoSTallinvároSSY" vizuál-szocio-protesztet." Szkárosi Fülolaj (Élet és Irodalom, 1998. november 27.) Felelős kiadó: Móder Rezső Készült: Extra Média Center gondozásában Telefon: 25 413-020

Next