Sárospatak Kerámia Manufaktúra Szyksznian Wanda (Sárospatak, 1998)

Miközben uniformizálódik a világ, hol van, hová lett a hajdani és az áhított jövőbeni egyetemesség? Talán a mindent elborító egyforma poszterek, értelmetlen falfirkák alatt rejtőzködik? Netán láncait vesztett individuumok magánmitológiái közt keresgéljük? Kultúránk cserepekre tört, hordjuk hát a közös szemétdombra a magunk cserepeit is? Számomra Picasso a példa, akit a közvélemény a múltat megtagadó új művészet (egyik) megteremtőjének tekint, miközben nincs korszaka, sílusa -pedig volt néhány-, de még egyetlen műve sincs, amelyiket ne a számára nagyon is eleven hagyomány ihletett volna, ne kapcsolódna ezer szállal a megtagadhatatlan múlthoz. Mégis elhisszük, hogy mint Isten, a Semmiből, előzmény nélkül alkotott. Összetört múltunk emlékei arra várnak, hogy próbáljuk őket újból és újból ösz­­szerakni. Ki-ki tegye a maga módján, a maga tehetsége szerint. Van, akinek nem sikerül, van aki megelégszik azzal, hogy rekonstruáljon egy talán sosemvolt múltat, de van, akinek a keze alatt a régi cserepekből valami egészen új születik. Jankovics Marcell Az elmúlt harminc év alatt reklámgrafikusként dolgoztam nap mint nap láthatóan az utcákon, hanglemez- és könyvesboltokban a Nagyközönség színe előtt. Festményeimet és grafikáimat kiállítótermekben állítottam ki. 1997 nyarán megnyerő ajánlatot kaptam a Sárospatak Kerámia Manufaktúrától: szabad kezet és minden lehetőséget ahhoz, hogy mit tudok én alkotni, ha hív a számomra új anyag, az agyag!? Három hónap kevés idő új területek meghódítására, örülök, hogy az új világ partján legalább a lábamat megvetettem. Égetett samott lapra földfestékkel fes­tek, ami újabb égetés után maradandóvá válik, alkalmas külső falakra és enteriőrökbe. Köszönöm a lehetőséget, a műveket ajánlom figyelmükbe. While the world is rapidly made into a uniform place where did the one time existing and long desired uni­versality disappear? Perhaps it went into hiding under the identical posters and meaningless graffiti covering every­thing? Or should we search for it among the private mythologies of individuals having lost their chains? Our culture has broken into pieces, should we now all carry7 our bits to the common garbage dump? For me Picasso is the example who is considered by public opin­ion as one of the creators of the new art, denying the past. In fact he had no period, no style -and he had a quite a few- not even a single work that was not inspired by a tradition living inside him vividly, that was not linked by many threads to the undeniable past. We still believe him that he was a creator without precedents like God shaping world from absolutely nothing. The memories of our broken past are waiting for us to try to reassemble the bits and pieces. Everyone should do that in his or her own way, following the inspiration. There are some who fail, there are others who are sat­isfied with the reconstruction of a past that may have never existed. But there are people whose hands are able to create something entirely new from the old fragments. Marcell Jankovics Wanda Szyksznian In the past thirty years I have been working as a graphic artist mostly in the field of film posters and as a designer of jackets for books and records so my works were very much in evidence in the streets and in shop windows. Simultaneously I also tried my hand in painting and drawing and had quite a few exhibitions in various gal­leries. In the summer of 1997 I received a most tempting offer from the Sárospatak Ceramics Manufactory: an unlimited opportunity to find out what I can produce of a new material, clay. Three months is a very short period of time to conquer a new land. I would be delight­ed if a could say that I fought may way to establish bridgehead in the shores of a new world. I am applying earth paint on plates of fire-clay which after a second burning process become durable and capable of decorating walls and interiors. I am grateful for the chance to present my experiments with clay. « * Szyksznian Wanda

Next