Szétnyílt doboz c. kiállítás (Ernst Múzeum, Budapest, 1999)

E’tIKÁNYI Zsolt kurátor/curator A szétnyílt doboz kiállítás ötlete Koronczi Endrében fogalmazódott meg, amikor e Fent leírt aktuális jelenségben a í tárgy (a képi „tükrözés" Forrása) mellőzöttségére hívta Fel a figyelmet. Mindaz ami két dimenzióra „redukálódik", elveszti ere­deti kiterjedését és karakterét - a tárlat a kép és az eredete közti kapcsolatot szeretné meghatározni. A bemutatón szereplő ) négy művész munkáinak megjelenése és tartalma nem utasítja el a kapcsolatot az objektumokkal, sőt azokat a műtárgy szer­ves részeinek tekintik. Az alkotók ennek eszközeit a szürreális viszonyban (é?ERBER Pál, 1958), a Funkció párosításában a mű- I vei (Eperjesi Ágnes, 1965), tárgyak használatából eredő kölcsönhatásokban (/fORONCZI Endre, 1968) és a kép-tárgy viszony egy \ egészen más médiummá, a hanggá való átértelmezésében (kÁRNAI Gyula, 1956) találják meg. A költői cím a térbeli objektumok kiterjedésére utal, de annak ellentmondva azok jelentésére és képi jellegére irányítja a Fi­gyelmet. A bemutató alapvetően a képzőművészet aktuális nyelvezetéről szól. A művészek és a kurátor kapcsolta ez esetben a közös gon­dolkozáson alapszik, amikor az ötlet és a megvalósulás között szakmai viták irányítják a művek megjelenésének végső formáját. b In the recent years the number of artworks using computer and photography has grown. These pieces, presenting ’reality' sim­ilarly to commercials and other Fields on the borderline of visual arts. Focus on the philosophical idea of ’image' as well as on the carrier of the message. The concept of the unŕoJded box exhibition was outlined by Endre Koronczi; he became aware of the lack of objects (the sources of any kind or representation) in this actual artistic phenomenon. Things reduced to two dimensions unavoidably lose their expansion and character: the aim of this exhibition is to demonstrate the connection between images and their sources by means of some relevant examples from the contemporary art scene. The works of the four participating artists do not deny the connection with objects, moreover, objects are organically involved in the process of creation. The artists find their means of expression in surrealistic relationships (Pál GERBER, 1958), in the linking of work and Function (Agnes EPERJESI, 1965), in the interaction of objects in usage (Endre /ťORONCZI, 1968) and the transformation or picture-object relationship to a totally different medium, to sound (Gyula KÁRNAI, 1956). The poetical title of the show refers to the spatial extension of objects, but simultaneously contradicting to it draws the atten­­; tion to the content and the pictorial characteristics of the works. The show is about the language of visual arts. The co-operation of the curator and the artists is based on common thinking, in course of which the final appearance of the works is continuously influenced and modified by professional debates and criticism. Az utóbbi időben igen megsokasodtak azok a műalkotások amelyek rotoval és számítógéppel olyan módon ábrázolják a „valóságot”, ami leginkább a reklám és a képzőművészet határterületeinek világához hasonlítható. E tekintetben a „kép" mint Fogalom és mint az üzenet hordozója kulcskérdéssé vált.

Next