Benedek György szobrászművész kiállítása (Budapest, II., Keleti Károly u. 22., 2000)

Tisztelettel meghívjuk Önt és barátait Benedek György szobrászművész kiállításának megnyitójára 2000. március 23-án, csütörtökön 17 órára. Budapest, II. Keleti Károly u. 22. „Az egyszerűséghez igazán nagy önmegtagadás kell, ha egyáltalán képes rá az ember. ’’ (Delacroix) A munka dicsérete Benedek György hivatása szerint és a Teremtő jóakaratából szobrász. Olyan alkotó, aki ismeri a képzőművészet minden műfaját, hiszen évtizedet meghaladóan elsősorban festészettel foglalkozott, kitűnően rajzolt és kacérkodott az iparművészet néhány ágával is. A sokrétűség természetes, azonban mégis meghatározó a formákhoz és a térbeliséghez való kapcsolódás, az anyagválasztás és az anyag alakításának munkás mikéntje. Filozófiai jelentősége van annak, hogy Bendek György számára a bazalt, mint anyag „partner”. A tisztességes megmunkálást igénylő kő, a benne rejlő dinamizmus lehetősége az emberi lét végleges léptéke és a kő örökkévalóságot sugárzó keménysége felesel egymással az alkotó gondolati rendszerében, illetve a művekben. Különösen iggalmas feladat a bazalt­választás akkor, amikor a szobrász portrét készít. Itt valóban a mesterségbeli felkészültségről és az invencióról, a tehetségről kapunk képet, hiszen nem lehet a kő adta „véletlen szépségeket” kihasználni. Formálni kell az anyagot a megmintázott fizikai mibenléte és lelki tartama szerint. Csodálatos portrék születtek Benedek György műtermében és csodálatos a bazalt, ahogy a művész szándékának engedve képes közvetíteni az esztétikailag is mérhető értékeket. A gondolati igényes­ségre példa a harang síremlékként való választása is. A lélek, mint a halhatatlanság jelképe szorosan kap­csolódik a haranghoz, mint az ikonográfiai elemhez. A harang, mint hírhozó és mint búcsúztató az egyes em­ber életéhez kapcso­lódik, éppen ezért az emberi lét bekövet­kezett tragédiájára ké­pes utalni a tört, vagy deformálódott harang. Egyedi emlék, de általá­nos érvényű üzenete van, s ha a művész gondolati rendszere kompozíciós rendet teremt a pozitív és ne­gatív plasztikai formák rendjében, akkor megrendítő mű születik síremlékként. A kiállított és a köztéren felállított műveket bemutató fotók pedig a bazalt megmunkálásának további, már említett mikéntjére és a síremlék kapcsán mondott gondolati igényesség egységére mutatnak példát. Úgy gondolom, hogy Benedek György a kortárs magyar szobrászat kiemelkedő jelentőségű alkotója, aki olyan, csak rá jellemző egyéni művészi világot teremt, amelyben európai mérték szerint is jelentős alkotások jellemzik a mester tehetségét, illetve azt a következetes munkát, amelynek tudatos művelése a mindennapi szobrászati munka során etikailag is hitelessé teszi az alkotó vállalását. Bereczky Lóránd

Next