Szilasi Anna iparművész (Autó Mirai Mazda Márkakereskedés és Szerviz, Budapest, 2000)
gy r tépik tinintek, aitik, îe±A itt tini t * celán-plasztikák csoportjára. A mértani testű tárgyakon jelennek meg a festett motívumok és felületi áttörések, a csiga- vagy hullám-plasztikák erővonalai pedig a természet végtelenné növekedésének szabályos rendszerű mozgásait idézik. Ezeken az amorf formájú műveken - a tizenkét csillagképet megidézve - figurális ábrázolások is megjelennek. A statikusságot ígérő geometrikus testű tárgyaknak is jellemzője a mozgásképzet, amit a lépcsős vázák lépcsőinek tágulása vagy szűkülése is éreztet. A háromszög alapú gúla alapvonalairól induló, a csúcs felé elvékonyodó és az alap felé visszakanyarodó lapok megtört felületükkel, az abból szabálytalanul kibúvó és mégis felfelé tartó törésdarabokkal adják azokat a csigázó vagy hullámzó alakzatokat, amelyek Szűcs Zsuzsanna alkotói pályájának legújabb darabjai. bakonyvári m. Ágnes művészettörténész - t.máról tanulmányrészlet a Magyar korábbi számában: 1996/4/78.. . ■ iaek iotói: 1996/2/60., 1996/4/78. oldal. Szűcs Zsuzsanna: Áramlás / Zsuzsanna Szűcs: Stream porcelán, 17,5x17x13 cm • Vannak színek, vannak tónusok, amelyek a megkopott közép-európai emberben az elérhetetlenség érzetét keltik. Az elérhetetlenségét távolságban, életmódban, tisztaságban, emberségben, mélységben. Léteznek burjánzó ornamentikák, amelyek a töredékesség mögötti teljességet ígérik, azt a végtelenbe oldódó révületet, amelynek ezen éghajlat alatt már csak a pótszereit ismerjük. Szilasi Anna ismeri ezeket a telített, érzéki színeket. És elénk teszi a végtelen ornamentika szőnyegnyi részletét. Honnan tudja mindezt? Távolságok és mélységek Szilasi Anna munkáiról nyolcvanas évek magyar képzőművészetét, az tudja: a megújuló textilesség olyan szerencsés ösvény volt a művészetpolitikai harcmező szélén, amelyen a golyózáport megkerülve messze előre lehetett haladni. Úgy látszott, Szilasi Annát nem járja át a szak-mának, az újításnak, a mi kis művészetpolitikánk . - nak ez az izgalma. A pálya szélén állt meg. De a lényeghez szólt hozzá.-Munkái első ránézésre folklorizmusnak tűn- ttek. Valóban izgatta a népművészet. Elsősorban pe akárhonnan is, kezdetektől tudta. Autonóm textilmunkái a hetvenes évek közepétől, azaz azonnal a művész pályakezdésétől (1973-ban diplomázott a Magyar Iparművészeti Főiskolán, első önálló kiállítását 1974-ben rendezte Budapesten) fogva megkerülhetetlenül jelen vannak e szakma magyarországi történetében, amelynek akkoriban nagyszerű időszakát élhettük át. Néhány év alatt a kemény fogalmak és a lágy anyagok feszültsége dinamikus munkák hosszú sorát segítette életre. Aki végigkövette a hetvenesSzilasi Anna: Bibe / Anna Szilasi: Stigma 1997, tükör, len, selyem, grafika, szövött, ragasztott, varrott technika, 15x15 cm Szűcs Zsuzsanna: Kapcsolat I. / Zsuzsanna Szűcs: Relation I. porcelán, 17,5x26x26 cm Szilasi Anna: Szerelem / Anna Szilasi: Love 1997, tükör, len, aranypor, grafika, festett, ragasztott, szövött technika, 15x15 cm 1998/4 ^57. oldal Fotó: Hupák József itivba) nésver