Merítés a KUT-ból V. Bor Pál festőművész emlékkiállítása (Haas Galéria, Budapest, 2001)

Bor Pál festő, szobrász, iparművész, aki Párizsból való haza­térte után 1926-tól a KÚT művésze volt. A modern művésze­ti törekvések elfogulatlan propagátoraként, jelentős elméleti tevékenységet fejtett ki a társaságon belül.­ Pályája kezdetén gépész­­mérnöki diplomával és jó ajánlólevelekkel a zsebé­ben 1911 decemberében Párizsba utazott. A mérnö­ki foglalkozás helyett azonban más hivatást vá­lasztott. Egy héttel Párizs­ba érkezése után már fes­tőakadémiára járt, ettől kezdve életét a művészet- Önarci­ép - 1932- nek szentelte. ceruza, papír. Hasonlóan a moderniz-22,9 X 17,9 cm , más igézeteben levő honfi­társaihoz, a fauves-ok, a kubisták, a futuristák és az ex­presszionisták kiállításai jelentették számára a párizsi művészeti közélet legfontosabb eseményeit. Visszaem­lékezése szerint még kubista képet is festett.­ Újabb for­dulópontot a Párizsba többször visszatérő művész éle­tében az első világháború kitörése hozott. Több honfi­társával együtt, többek között Kuncz Aladárral, Szobot­­ka Imrével francia internáló táborokba került. (Fekete kolostor című görnyedő férfialakot megjelenítő, több változatban is megfaragott expresszív szimbolikus szobra ennek az eseménynek az emlékműve.) Először Crozon-ba, majd a bresti öböl mellett lévő Fort Lanvéac-ba vitték, ahol 2­02 területen négy éven ke­resztül raboskodott. „Ez a kényszerű kikapcsolás arra ösztönzött, hogy a művészet felületén folyó játszadozásnak a mélyére néz­zek" - írta.­ A művészetről való gondolkodás és annak rögzítése tehát itt kezdődött Fort Lanveoc kazamatái­ban. Olvasmányélményei között a következőket talál­juk: Wilhelm Ostwald színelmélete, Harald Höffding voluntarista pszichológiai kézikönyve, Karl Bücher Ar­­ beit und Rhytmus és Wilhelm Worringer Formproblem der Gotik című alapmunkái.­ Ezek a ma már részben kevés­sé emlegetett szerzők a század elején rendkívül népsze­rűek voltak. A legújabb tudományos eredmények összefoglalásait írták meg a pszichológia, illetve az ant­ropológia területén. Karl Bücher például a gépi és az emberi munka ritmusának tökéletes összhangját, egy magasabb szinten való integrációját képzelte el utópiá­jában.­ Talán érdemes megemlékezni Ernst Kropp werkbundos német festőről, aki Mezei Ottó feltételezé­se szerint kapcsolatban állt Bor Pállal a fogságban.­ Egymás nézetének kialakulására feltehetően kölcsönö­sen hatottak. Kropp később 1926-ban publikálta művé­szetről vallott felfogását, a merev forma elméletét, mely tulajdonképpen a mimetikus gondolkodás egy sajátos változatának tekinthető.­ A természetben a művészet által eddig kevésbé megfigyelt rovarok merev felépíté­séből képzelte el a jövő művészetében kialakuló de­sign-formavilágot. Jelentős hatása volt Bor elméleti rendszere kialakításában Wilhelm Worringernek is, akinek a művészettörténeti korszakokra vonatkoztatott absztrakció és beleérzés örök stíluskategóriái a modern művészetre is kiterjeszthetők voltak. Bor Ember és művé­szet című, még fogsága idején írt első nagy lélegzetű, a művészettörténeti folyamatokat áttekintő műve a Wor­ringer által használt kategóriák átvételét mutatta.­ Bor Pál az immanens stílusfejlődés elképzelésének megfelelően minden nagyobb ívű tanulmánya végén az új művészet problémáira mutatott rá, illetve annak pon­tos definiálására tett kísérletet. (A 19. századi eklektiká­hoz, illetve a 20. századi antiművészeti mozgalmakhoz való viszonya egyértelműen negatív volt.) 1915-1960 kö­zött írt tanulmányai végkövetkeztetésükben egy egysé­ges stílus eljövetelét várták. „A művészi munka menete tehát már lassan kint kialakulóban van" - írta 1915-ben.1­ „Amúgy is ma még cseppfolyós állapotban van a műal­kotás alaki világa" - 1947-ből,10 végül 1960-ból: „hogy mi­nél gazdagabb legyen, minél dúsabban bontakozhasson ki a korunkat képviselő új stílus...."11 Az alkotót sajátos viszony fűzte saját korszakához, hiszen a szakadatlan stílusfejlődés eszménye, illetve egy átfogó egységes stí­lus igénye önmagában paradoxon, ennek megfelelően saját helyzetét mindvégig átmenetinek ítélte meg. Rész­ben ezért volt a Bauhaus totális művészeti ideálja példa­adó számára, illetve emiatt vált tárgyilagos és széleslátó­körű tolmácsolójává mindazoknak a konstruktív jellegű avantgárd művészeti törekvéseknek, jelenségeknek, me­lyek hozzájárultak a művészet akadémiai sallangoktól való megtisztításához, a benne rejlő lehetőségek felszn­és a teória fogságában Útközben Teóra a fogságban A jegyzetek a 9. oldalon találhatóak.

Next