Pataj Pál képzőművész (Városi képtár, Gyomaendrőd, 2001)
PATAJ PÁL oeuvrejének határai immár nemcsak a táblaképfestészet fele a murális alkotások felé is nyitottak. A Városi Képtárban nem mutatható be, mégis szólnunk kell néhány szót arról a freskóról, amelyet a Nemzetközi Művésztábornak otthont adó Bethlen Gábor Szakközépiskola számára készített ez év nyarán a művész. Mitikus hangvételű, szimbolikus alkotásról van szó, amely három fő mezőre osztható, akár egy oltárkép. A középső a szakrális mező, ahol több nép ősi mitológiájából alkotta meg a művész a maga jelrendszerét, amelyet a heraldika hagyományait és szabályait is felhasználva fogott össze egy többrétegű jelentéssel bíró szimbólummá kultúránk ősi, keleti és európai, görög-latin és zsidó- keresztény gyökereinek ábrázolására. Nem kevésbé jelentésteli, de valóságközelibb a másik két képmező szimbolikája. Bal oldalon békésen megférnek egymással Gyomaendrőd két városrészének jellegzetes épületei — a városháza, a gyomai kőhíd, a református templom és az endrődi Tájház —, s az egykori vetélkedést békévé oldja a Körös-parti táj szeretetteljes ölelése. A jobb mező felett Bethlen Gábor szelleme lebeg, s őrködik a két testvérváros, Nagyenyed és Gyomaendrőd fölött. Háttérben az enyedi vár és a nagytemplom, előtérben a szakközépiskola épülete és a tanulóifjúság s a művésztábor alkotóinak mozgalmas, tarka csoportja. Próbára tevő technikai és kompozíciós feladat volt ez — különösen a profán és a szakrális mező átmenetének problémája —, amelyet PATAI PÁL úgy oldott meg, hogy nem érezni semmiféle erős felentséget, sőt, éppenhogy gyönyörködtet az ötletesség és a látvány, amely egyszerre színes, mogalmas és összefogott. Gratiitálunk! Bula teréz