Baranyi Judit (2002)

BARANYI JUDIT Baranyi Judit Erdélyben, Nagyváradon szüle­­tett, gyermekkora vizuális benyomásait, han­gulatait az erdélyi miliő határozta meg. A pá­rás hegyek oldalában megbúvó falvak látvá­nya, a szőlős dombhátak, a havasok fenséges­sége kitörölhetetlen nyomot hagyott emléke­zetében. Diplomát a Magyar Iparművészeti Főiskola Textil szakán szerzett 1968-ban. Mű­vészi fejlődésére nagy hatást gyakorolt a fran­cia kárpitművészet megismerése. Többször járt Franciaországban, tanulta a nyelvet s magába szívta a gall kultúrát, járta a múzeumokat. Csodálta a középkori textileket Cluny-ban, az Angers-ban látható Apocalypse kárpitok megrendítették kifejező erejükkel, áhítatukkal és elvontságukkal. Bár készített különböző technikákkal, hímzés­sel, rátétekkel faliképeket, a szövés ejtette ra­bul, az ó-gobelin technikát érezte legalkalma­sabbnak mondanivalója megformálásához. Baranyi Judit műveiben túllép a puszta dekora­­tivitáson, a díszítőművészeten,­­ szerinte a kárpit műfaja több le­hetőséget kínál mélyebb, elvontabb gondolatok, érzések, szoron­gások és örömök kifejezésére. Művészi hitvallása szerint a műnek saját „nyelve” és kifejezésformája van, a művészi kárpit virtuális tartalmakat jeleníthet meg, figyelembe véve a műfaj lehetőségeit és korlátjait. Számára a formák keresése, az újítás nem külsődle­ges, hanem tartalmi,­­ a mű értékét nem a „sokkoló” meglepetés, hanem a művészi kifejezés mélysége és megformáltsága dönti el. Ez az „Ars poétika” minden művében felfedezhető. Baranyi Judit témái alapvetően „szellemi” természetűek,­­ foglal­kozott például a tükröződéssel, a reflexiókkal, a dolgok sajátos megkettőződésével. E művekben azonban nem a fizikai fény­visszaverődés törvényeit szemlélhetjük, bár a tükörkép megjele­nik, sokkal inkább a felszín reflexiós villódzását és a mélység rej­télyes hallgatását érezzük ki az átírt, elvont természeti jelenségből. A természeti témákat feldolgozó művei mind erős érzelmi töltést hordoznak, nádkötegei drámaian egymásnak feszülnek, a külön­böző fa ábrázolásai életörömöt, szomorúságot, vagy tragikumot su­gároznak. A természeti motívumok Baranyi Judit műveiben vi­zuális előtérként sajátos érzelmi hátteret jelenítenek meg,­­ s ez az anyagban megformált szellemi tartalom megérinti a lelkünket. A művész több művében is megjelenik a valóság és a végtelenség gondolata, a teremtés pillanata, amikor a dolgok elkezdődtek. Az égbe nyúló hegyek, a vizek és a felhők áttűnései, egymásba ala­kulása álomszerűen jelenik meg e művekben, s hiába keresnénk a konkrét realitás logikáját a részletekben, a táj­motívumok itt is az érzelmi tartalmak kifejezését szolgálják. Somos Miklós festőművész így ír a művész törekvéseiről az „Ég és Föld”, valamint a „Genezis” című művek kapcsán: „A Genezis nem tárgyszerűen és főként nem történetiségében jelenik meg a munkákon, hanem spirituálisan. Ezek, s néhány más újabb munkája laikus megfogalmazásban: tájképek. Miért nem azok mégsem? Ha úgy tetszik, kevesebbek annál, hi­szen hiányzik belőlük a klasszikus értelemben vett tájkép számos, sőt, szinte minden jellemző­je. Ezeken csak elemek vannak. Föld, víz, leve­gő (ha tényleg levegő az, ami felettünk van). Hiányzik a földrajzi elhelyezhetőség. Nem mondhatjuk, hogy ez egy fjord Norvégiában, vagy tengeröböl az Adrián. Ezeken a vidékeken nincsenek évszakok, se más külső fény, nincs árnyék és nincs köd se. Nincsenek fák, nincse­nek állatok. Csak mélységes csend van, és va­lami hullám­mozgás. Az életnek inkább lehe­tősége, mint nyoma. A teremtés másodnapjá­ról valók. Jóval az özönvíz előtt vagyunk, még nem volt szivárvány, az Úr még nem teremtet­te meg a színeket. Nem szürkék, nem szín­­evesztettek ezek a gobelinek, inkább szín­ előt­tiek. Mert van bennük valami titokzatos fény, ami nem kívülről világítja meg, hanem benne van a mű testében, anyagában. Nem tájképek ezek a képek. És haláluk lenne a tájképpé vá­lás...” (JEL, 1996/12, A második nap) Hasonlóan értékeli Baranyi Judit spirituális tartalmakat sugárzó művészetét Belitska-Scholtz Hedvig művészet és színháztörténész: "... textiljeiben az ég, a föld, a víz transzformációiban a fehérek, szürkék, kékek árnyalataival mintha leginkább a fény felé vezet­ne. Abba a királyságba, ahová mindannyian vagyunk, amit mind­annyian megérteni kívánunk,­­ a kárpitok segítségével is.” (Kiál­lítás megnyitó a Váci Könyvtárban, 1997) Csanak Dóra irodalomtörténész így ír Baranyi Judit kárpitjairól: „Az ember szűkebb környezetét ábrázoló kárpitokon visszatérő mo­tívum az életet tápláló, megművelt föld szelíd csíkú hullámain fák között megbúvó, meghitt kicsi templom, s az őket keretező fák és fehérfalú házak sora,­­ így elmondva azt hihetnénk,­­ nyilván hamis­­ idillt látunk ezeken a képeken. Holott nem így van, a kö­zépső mező, a föld és a templom színvilága, az alkalmazott szövés­­technikai megoldások, és a tőle elválaszthatatlan keretként, de lát­hatóan külön készült, s a középmezőhöz egyszerre oda és tőle elfor­duló házak és fák­ alkotta bordor a harmónia és diszharmónia együttes jelenlétét sugallja.” Madonnái az anyaság témájának, anya és gyermek kapcsolatának korok feletti, de nagyon mai meg­fogalmazásai, az egység és összetartozás mellett valamilyen ellenté­tet is sugallnak: a lehunyt szemmel szunnyadó, színével és formái­val a létezés örömét sugárzó gyermek, s az őt karjában tartó, szo­morkás, befelé néző, maga elé révedő, a már megélt s a jövőbeli megsejtett szenvedések elviselésére készülő anya együttesében”. Baranyi Judit kárpitjainak témái sokrétűek. A magyar nemzeti múlt előtti főhajtás jelentős művé formálódott a „Tisztelet Várad­nak” című alkotásában, melynek motívumai Szent László király korát idézik. Ez a műve bejárta a világot, Vancouver, San Diego és Chicago kiállítótermeiben láthatta és értékelhette a közönség Baranyi Judit művészetét. Dr.Lissák György !

Next