Erwin Wurm Videomunkák 1989-2002 (Magyar Képzőművészeti Egyetem / Barcsay-terem, Budapest, 2002)

Szobor túl a tárgyon Erwin Wurm videoszobraiban a 20. századi avantgárd szobrászat eredményeit gondolja tovább. Művei „cselekvési formák" (Peter Weibel), melyekben a szobor meghatározó alapfogalmait - térfo­gat, gravitáció, térbeliség - dekonstruálja. Az élő emberi test a szobor alkotóelemeként jelenik meg, így a szobor nem statikus tárgyként, hanem dinamikus aktusként valósul meg. A szobor új kom­ponense az idő, amely utalhat egyrészt a szobor létrejöttének folyamatára, de élettartamára is (Stilli., 1990; Gesicht^ 1993/94). Wurm máskor ironikus emléket állít az absztrakt szobornak, amikor ruhadarabokba bújtat élő szereplőket, elidegenített pózban, tárgyként jelenítve meg őket (59 Stellungen, 1992). A One Minute Sculptures (1997) olyan szituációkat mutat be, amelyekben az egyensúlyi helyzet csak néhány pillanatra jöhet létre. A hétköznapi, banális helyzetekben az ember és a tárgyak olykor abszurd kapcsolatát ragadja meg: a tárgyak önálló életre kelnek (The Other, 2001/2002), és olykor a gravitáció törvényeinek ellentmondva (Memory; 1994/2000) mozognak. Éppen ezeket a valóságban kivitelezhetetlen szobrászati lehetőségeket képes a művész a video (és a fotó) médiumán keresztül demonstrálni. Hegyi Dóra Skulptur jenseits des Objekts Erwin Wurm denkt in seinen Videoskulpturen die Ergebnisse der Avantgarde Skulptur des 20. Jahrhunderts weiter. Seine Werke sind “Handlungsformen“ (Peter Weibel) in denen die Grundbegriffe der Skulptur - Volumen, Gravitation, Räumlichkeit - dekonstruiert werden. Der lebendige menschliche Körper erscheint als Gestaltungselement der Skulptur, und dadurch wird die Skulptur nicht als statisches Objekt, sondern als dynamischer Akt verwirklicht. Als neues Element erscheint die Zeit, welche einerseits auf den Prozess der Entstehung der Skulptur, ander­erseits auf deren Lebensdauer hinweisen kann (Still /., 1990; Gesicht 1993/94). Wurm setzt der abstrakten Skulptur ein Denkmal, wenn er in ausgedehnte Kleidungsstücke gesteckte lebendige Körper als Objekte verfremdet. (59 Stellungen, 1992). In den One Minute Sculptures (1997) erzeugt Wurm solche Stellungen, wo der Gleichgewichtszustand nur für einige Momente zu Stande kommt. Er ergreift die oft absurde Beziehung von Mensch und Objekt in alltäglichen, banalen Situationen. Die Objekte können auch lebendig werden (The Other, 2001/2002) und sich den Gesetzten der Gravitation wiedersprechend (Memory; 1994/2000) bewegen. Genau diese in der Wirklichkeit unmögliche skulpturale Ansätze kann der Künstler durch das Medium Video (und Photographie) demonstrieren. Dóra Hegyi

Next