Merítés a KUT-ból VI. Gráber Margit festőművész emlékkiállítása (Haas Galéria, Budapest, 2002)

A grafika volt Gráber Margit művészetének egyik meghatározó műfaja, felvidéki és németországi tartózko­dásának idején is. Kezdettől fogva vallotta, hogy a legmo­dernebb festői irányzat is csak a rajztudás tökéletes elsajá­tításával közölhet hitelesen. Ez hozzátartozik a mű hűsé­géhez. Véleménye szerint a természetelvű festészetben a rajz annyi, mint íróember számára a gondolat. Ezért a lé­nyeges jegyeket hangsúlyozva, elhagyja a natura esetle­gességeit. Mondanivalójában, ember- és természetköz­pontúság tekintetében mindvégig következetes volt. A berlini időszak a kimenekült magyar művésztábor összekovácsolódásának szakasza is. Czóbel Béla, Be­­rény Róbert, Tihanyi Lajos, Kernstok Károly tartoztak baráti körükhöz. Az 1920-as évek végére már hagyomá­nyokkal rendelkező expresszionizmus a közlés, a kifeje­zés intenzitásában érintette a festőt. Művészete egészén azonban a francia iskolázottság hagyott maradandó nyomot. Kifejezésmódjához és temperamentumához közel állt. Az a mértéktartás, ami még a Vadak munká­iban is fellelhető, számára hiányzott az expresszioniz­­musból. Természetes, hogy a korszellem és stíluseszme, a tematika hatása alól éppen a művészek nem vonhatják ki magukat, amint azt a Mennybemenetel és az Utolsó va­csora is tanúsítják. A kubizmus kellékei is felvillannak művein, ám kerülte a szerkezetességet. A mesekönyvbe illő látványt nyújtó városka, Werthe­­im am Main újabb feltöltődést jelentett Gráber Margit alkotói fantáziájának. Olajképeket, pasztelleket, rajzo­kat készített a domboldalról, várromról, a Tauber folyó partjáról. Ez a sajátos világ majd néhány évtizeddel később Szentendrén újraértelmeződik. E néhány év al­kotói vallomásaival 1923-ban, a Helikon Galéria tárla­tán ismerkedhettek meg az érdeklődők. „Fiatalos, ma­gabízó, öntudatos szellem rugalmassága, örömteljes éleslátása érzik az aláfűzött, tömör színek harmóniái­ban, az erős kézzel kovácsolt formákban. A szabad ter­mészet, kanyargó utak, házcsoportok szépségeit bonto­gatja ki előttünk vásznain. A víz, a vegetáció, az ég, a házsorok festői értékei felfokozva, mozgalmas eleven­séggel jelentkeznek, talán lírai látás eredményeinek ne­vezhetnénk mindezeket..." - állapítja meg Bálint Ala­dár katalógus-bevezetőjében. 1924-ben a művészpár hazatér Budapestre. Nyaranta kedvteléssel dolgoznak Nagybányán, télen Párizsban. A varázslatos bányavároska már 1918-ban feltárult Grá­ber Margit előtt, s ő is örök visszatérő lett. Érzékeny ko­­lorittal vitte vásznaira a Veresvízre vezető utat, a Zazar partját, ihletett szénrajzain a vidék tájformái bukkan­nak elő: Zazar-parti házak, Nagybányai utca, Veresvíz, Nagybányai házak. A második művésznemzedék tagja­ként igyekezett magába szívni elődei álmát, elhivatott­ságát. „Azok közül a városok közül, ahol megfordul­tam, Nagybánya nőtt legjobban a szívemhez. Sokszor feltűnik emlékezetemben a nagybányai halottak napja és a Kereszthegy tövében lévő temető a kék alkonyat­ban, gyertyafényben.... A hosszú estéket barátainkkal: Jándi Dávid, Korda Vince, a Mund házaspár, Kmettyék társaságában töltöttük." Rendszeres párizsi látogatásainak köszönhetően Cé­zanne és az akkori kortárs festők eredményeit, leszűrt ta­pasztalatait építette munkáiba. Piktúrájukkal rokonságot érzett. Végletes túlzásoktól, szélsőségektől mentes festői fegyelem és etikus alázat a művészet iránt. Mindez ott rejtezik Gráber Margit talentumában. Itt, a „festészet fővárosában" úgy találta, hogy hazaérkezett. Akkorra Nagybányai utca - 1920-as évek - szén, papír, 62x46,5 cm Nagybánya 1924 körül - balról a harmadik, kalapban Perlrott Csaba Vilmos, tőle jobbra ül Gráber Margit

Next