Kárpáti Tamás festőművész kiállítása (Aulich Art Galéria, Budapest, 2003)

verő KOPONYASZERŰ KORSÓBÓL KIPATAKZÓ VÉRSZÍNŰ BORFOLYAM, AMINT VÖRÖS-ARANY POKOLBÉLI, S EGYÚTTAL KIRÁLYI SZÍNPOMPÁBAN VILLOG AZ OLAJSZÍNEK VIBRÁLÁSÁVAL. . . EZ A VÖRÖSEN, PÁRÁSAN LOBOGÓ, IZZÓ HAJBOZONT MÁR SZÁZADOKKAL KORÁBBAN VALAMIFÉLE LÁZADÁST JELENTHETETT, A RÓMAI ST. CLEMENTE TEMPLOM FELSŐ SZINTJÉNEK FALFESTMÉNYÉN, AHOL SZENT KATALIN A KERÉKBETÖRÉS MÁRTÍRJAKÉNT ÁLL BÍRÁI ELŐTT, KISSÉ HÁTAT FORDÍT­VA, HOGY A SIMA FEKETE KEREK KIVÁGÁSÚ PALÁSTJA FÖLÉ BORULÓ IZZÓ VÖRÖS HAJZUHATAG­­GAL MEGLÁGYÍTSA SZÍVÉT VAGY ÉPPEN MÉG MEGVADÍTSA BÍRÁLÓINAK IZGALMI ZÓNÁJÁT. A KOPONYAIDOLHOZ HASONLÓ, BORT ÉS VÉRT TARTALMAZÓ HALÁLMOTÍVUMMAL AZONOS Kárpáti Tamás olajfestészetének ez a joggal a Rembrandtéhoz hasonlított VARÁZSEREJE NEKI MAGÁNAK IS MEGUNHATATLAN ÚJDONSÁGOKAT KÍNÁLNA, CSAKHOGY EGY­NÉHÁNY HÓNAPJA, EGY HIRTELEN-VÁRATLAN ELHATÁROZÁSSAL AZ OLAJ­KÉPEK MELLETT ÁTTÉRT A PASZTELL-TECHNIKÁRA, AMI EGY ÚJFAJTA FESTŐI HOZZÁÁLLÁST KÍVÁN. A SPONTÁN SZÓKI­­MONDÁSÉT, AZT HOGY VAKMERŐ VONALDINAMIKÁVAL PAPÍRRA VETI A GYORSAN FIRKANTOTT JEGYZETEIMBEN, CSAK HEVENY JELZŐKKEL JELLEMZETT, SUHINTÓ, TÁMADÓ, VERGŐDŐ, CSAP­KODÓ ÉS MINDENKÉPP INDULATOT TÜKRÖZŐ SZAVAKAT ÉS ERRŐL AZT MONDJA, HOGY Ő A PASZTELLEKEN IGAZÁBAN CSAK A SZAVAK HANGULATÁT KÍVÁNJA KIVETÍTENI. EZ A LEHETŐSÉG A TELJES SZABADSÁG BOLDOG ÉRZETÉT KELTI BENNE. A SZÍNEK NEM VESZÍTENEK OLAJFEST­MÉNYEINEK GAZDAGSÁGÁBÓL ÉS FÉNYEREJÉBŐL, DE MÉG A FAKTURÁLIS SZÉPSÉGÜK MÖGÖTT, VAGY A BENNÜK REJLŐ REJTÉLYES TARTALMUKBÓL SEM. NEM TUDNI, HOGYAN S MILYEN IHLETETTSÉGBŐL MERÍTI KÁRPÁTI TAMÁS AZON FESTŐI KÖZLÉSMÓDJÁT, AMELY ŐT KÉPESSÉ TESZI ARRA, HOGY A SZAVAKKAL MEGFOGHATATLAN KÉTFÉLE VALÓSÁGOT, A MATERIÁLISAT ÉS AZ IMMA­­TERIÁLIS, ANYAGBAN NEM LÉTEZŐ ÉS NEM IS ÉRZÉKELHETŐ KETTŐS JELENLÉTET PAPÍRRA VETÍTSE. Hogy Kárpáti Tamás festményei végül is mit hívnak át, hoznak le számunkra a SZEMMEL LÁTHATALAN MÁSIK VILÁGBÓL, AZT CSAK JEAN GIONONAK, AZ ILLYÉS GYULA FORDÍTÁSÁBÓL ISMERT „ZENG A VILÁG" CÍMŰ KÖNYVÉBŐL TUDNÁM EZEN ÍRÁS EGYETLEN SORÁVAL JELLEMEZNI: „A HEGYEKBŐL A LENTI EMBERLAKTA FALUBA LEERESZKEDŐ PÁSZTORFIÚ SOSEM SZAKAD EL VÁLASZTOTT VILÁGÁTÓL. A FENTRŐL FAKADÓ FORRÁSNAK A VIZÉT TENY­ERÉVEL FELFOGVA ÉS AZT SZAGOLGATVA TUDJA PONTOSAN, HOGY MI ÉS HOGYAN TÖRTÉNIK ODAFENN, MI ZAJLIK AZ ÁLLATOK ÉS A TERMÉSZET ÉLETÉBEN." EZT A FAJTA HÍRADÁST TOLMÁ­CSOLJÁK Kárpáti Tamás festményei abból a másikfajta létközegből, ahol a tisztaság ÉS A SZABAD ESZMÉLÉS KLÍMÁJA HONOL. dr. Supka Magdolna MŰVÉSZETTÖRTÉNÉSZ A KIÁLLÍTÁS SZERVEZŐJE: AULICH ART. A KIÁLLÍTÁS MEGTEKINTHETŐ 2003. OKTÓBER 31-IG. HÉTKÖZNAP 6-17 ÓRÁIG. Hétvégén előre egyeztetett időpontban. HAMILTON INTERNATIONAL TŐZSDEÜGYNÖKSÉG RT. • H-1054 BUDAPEST, AULICH UTCA 5. • HAMILTON@HAMILTON.HU Tel.: (+36-1) 312 6012 • FAX: (+36-1) 269 4026 Kárpáti JÉZUS ÉLETFÁVAL AT­­, H4 cm, oi..\|. vászon. 2002 KI GONDOLNÁ, HOGY AZ EGYKORI FODRÁSZ-TRAUMÁNAK KÁRPÁTI EGÉSZEN KICSINY MÉRETŰ REMEKMŰVÉVEL VETETT VÉGET, A „KERESZTELŐ SZENT JÁNOS FEJE” CÍMŰ FEST­MÉNYNEK AZ EGYETLEN SZEREPLŐJE A HÁTULRÓL SUGÁRKÉVÉVEL ÖVEZETT GLÓRIÁS, DE LE NEM KOPASZÍTOTT KOPONYA. UGYANEZEN APOSTOLNAK A FEJÉT KÖVETELŐ SZESZÉLYES, BIBLIAI HÓHÉR-BAJADÉR, SALOME EZZEL A TÁLCÁN PREZENTÁLT, VÉRBEN FÜRDŐ ÉS SU­GÁRZÓ ZSÁKMÁNYÁVAL EGYÜTT MÁR KÁRPÁTINAK EGY MERŐBEN ÚJ PROFILÚ FESTŐI KON­CEPCIÓJÁBA ÉRKEZETT, ABBA, HOGY A FESTŐ A BIBLIAI TÁRGYKÖRBŐL ÁT AKAR TÉRNI EGY MÁSIK, IDŐTLEN KORNAK, A MITOLÓGIÁNAK A TÁRGYKÖRÉBE, EGY ÚJFAJTA KÉPZETTÁRSÍTÁS CÉLJÁBÓL. A BIBLIA ELŐTTI IDŐKET IDÉZVE KÉPEIN, SZAVAI SZERINT AKKOR ,AMIKOR TALÁN MÉG NEM IS VOLT LELKIISMERET...” ÉREZNI LEHETETT, HOGY A FURDALÁSRA, A BŰNTU­DATRA UTAL. AZ ÉDENI KIŰZETÉS UTÁNI, AZ ÉRZÉKI­SÉGHEZ FŰZŐDŐ KERESZTÉNY BŰN­TUDAT ALÓL VALÓ FELOLDOZÁST REMÉLTE A TERMÉSZETI VADONBAN PORTYÁZÓ DIANA A LEGENDÁS VADÁSZISTENSÉG ALAKJÁTÓL IS VÁRTA AZ EMBERI VAD INDULATVILÁGNAK A FELSZABADÍTÁSÁT. ÉS CSAKUGYAN, A „DIANA HAZAÉRKEZÉSE A VADÁSZATRÓL” CÍMŰ FEST­MÉNYEN A SEBBEL-LOBBAL ÉRKEZŐ VÖRÖS SÖRÉNYŰ ISTENASSZONY, EZ AZ ÉLES ARCÉLŰ, SZÚRÓS TEKINTETŰ KESKENY-KEGYETLEN SZÁJÚ NÉMBER BIZONY EMLÉKEZTET A SZÉPSÉGES VÁM­PÍRNŐNEK Báthory Erzsébetnek a figurájára, hát még az előtte földre borultan de­sÚLYÚ, ÁM A HALÁLLAL ELLENTÉTES JELENTÉSŰ A NŐI MELLBIMBÓT ILLUSZTRÁLÓ MOTÍVUM, AMELY A MÍTOSZ CÍMŰ festmény közepét uralja, s a festő SZERINT CSUPÁN VALAMI GÖNGYÖLEGET TAKAR A DERENGŐ-VIBRÁLÓ SZÍNEK KUPACA ALATT. A GYÖNYÖR EME JELKÉPE TEHÁT A SZEM, AZAZ A BECSAPOTT LÁTÁS TÉVESZTÉSÉBŐL ERED, S ITT, MINTEGY „CSALIKÉNT” SZOLGÁL A HEVESEBB VÉRMÉRSÉKLETŰ FÉRFIAK SZÁMÁRA, DE NEM A TERMÉSZET ÖSZTÖNEIBEN REJLŐ TÉVEDHETETLEN BIZTONSÁG MEGTÉVESZTÉSÉRE, ARRA AMELYIK NEM TUD TEJRE FAKAD­NI, S AKKOR, HA MÁR ÖNNÖN VÉRÁRAMLÁSÁTÓL ÉRZI-TUDJA, HOGY ÉLETET HORDOZ ÉS ELA­PAD, MIHELYT AZ ANYAI HIVATÁSÁT TELJESÍTETTE. A FESTŐ MOST AZON TŰNŐDIK, HOGY EBBEN A MÍTOSZI ÉLETBEN A NÖVÉNY, AZ ÁLLAT ÉS AZ EMBER EGYARÁNT A SAJÁT FAJTÁJÁT TOVÁBB ÉLTETŐ PÁRZÁST ÉLI ÉS MŰVELI A HALÁLNAK, ILLETVE A HALHATATLANSÁGNAK E KÉT SZIMBÓLUMA, A KOPONYA ÉS A TEJET ADÓ, VAGY ÉRZÉ­KI ÖRÖMÖT SZOLGÁLÓ NŐI MELL A FÖLDI EMBERISÉG EGÉSZÉNEK TUDOTT, VAGY LAPPANGÓ, DE MINDENKÉPP ÉLETFOGYTIG TARTÓ GONDJA, ÖRÖME ÉS KESERVE.

Next