Kárpáti Tamás festőművész kiállítása (Aulich Art Galéria, Budapest, 2003)

Korábban hírét sem hallottam annak a fiatal művésznek, akinek 1981-ben, a Műcsarnok hatalmas bemutatótermében kiállított — Krisztus kínzatását ábrá­zoló — KÉPEI ÚGY HATOTTAK RÁM, MINTHA KÖZVETLEN KÖZELBŐL LEHELNE ARCOMBA, NÉMÁN, ORDÍTÁS NÉLKÜL. ÉSZVESZEJTŐ KÍNJÁNAK PÁRLATÁT... HOGY NEM ŐRÜLT BELE. AMÍG RÁTALÁLT ECSETÉVEL ARRA A PILLANATRA, AMIKOR MÁR MEGNÉMUL AZ EMBER AZ ÉLES FÁJDALOMTÓL. 1992-ben az Esztergomi Keresztény Múzeumban rendezendő kiállításának NYITÁSÁRA KÉRTÉK FEL. ITT MÁR NEM EGYEDÜL A KRISZTUSI KERESZTHALÁL MOTÍVUMÁT LÁTHATTUK, HANEM SOK KIS TEREMBEN EGY-EGY SZENTNEK, MÁRTÍRNAK A VÉRTANÚSÁGÁT ÉS ENNEK JELKÉPI SZIMBÓLUMÁT, ÁLDOZATUKAT MÁR-MÁR GYŐZELMI JELKÉPPÉ, A MÁRTÍRI­­UM ATTRIBÚTUMÁVÁ AVATVA. AKKOR LÁTTAM ARCUKON AZ ÁLDOZATI ÜDVÖZÜLTSÉG SZENVEDŐN BOLDOG KIFEJEZÉSÉT, EZT A NEM EGÉSZEN ÉRTHETŐ BOLDOGSÁGÉRZETET. A SZENVEDÉS EMLÉKÉTŐL IS ELTORZULÓ ARCKIFEJEZÉSNEK, A MIMIKÁNAK TORZULÁSÁVAL EGYBEKÖTVE. ALSÓ ARCUK MIMIKÁJA VISZONT NÉVTELEN FÉLELMEK. A KÉTELY ÉS A SORSÜLDÖZÖTTSÉG KESERVES VONÁSAIT HORDOZZA. IGAZ EZEKET A TORZULÁSOKAT ELFEDI A FELETTÜK GOMOLYGÓ ARANYVÖRÖS FELHŐFOSZLÁNYOK VILLANÓFÉNYE ÉS ÁRNYÉKA,­­ EZ A LEPLEZETLEN ÉRZELMI KÉTÉRTELMŰSÉG, MELY AZ ÉGI ÜDVÖZLÉS LEHETŐSÉGÉVEL KECSEGTET, MÍG A MÁSIK A TUDHATAT­­LAN JÖVENDŐ RÉMÉVEL FENYEGET,­­ A KÉT LEGIZGALMASABB FESTŐI MEGJELENÍTÉSÉBEN: A KÉT SZEMÉT BEFOGÓ „HÍRNÖK” ÉS A KETTŐ KÖZÜL LEGALÁBB AZ EGYIK SZEMÉT BETAKARÓ „ÍRÁS­TUDÓ” CÍMŰ MŰVEKEN. Látnivaló, hogy az ilyen összetett értelmű és tartalmú életművet csak valami­lyen ÖSSZEFOGÓAN JELLEMZŐ NÉZŐPONT SZERINT LEHET MEGKÖZELÍTENI. EZ A FENTEBB VÁZOLT ÉRZELMI ÉS ÁBRÁZOLÓI KETTŐSSÉG AZ, AMIT KÉT KONKRÉT KÉPI MOTÍVUM REJTÉ­LYESSÉGÉNEK FELOLDÁSÁVAL IGYEKSZEM MEGVILÁGÍTANI. AZ EGYIK A KOPONYA-MOTÍVUM. EZ TULAJDONKÉPPEN A MENNYEI INDU­LATVILÁGNAK EGY MERŐBEN SZOKATLAN MEG­NYILVÁNULÁSÁT LÁTTATJA AZ ELYSIUM CÍMŰ OLAJFESTMÉNYEN, AHOL MAGÁVAL AZ ANGYAL­LAL CSAPATJA FÖLDHÖZ A HALÁL JELKÉPÉT, A KOPONYÁT A MŰVÉSZ, MESSZE TÁVOL ATTÓL A FAJTA MÉLY ÉRTELMŰ TANAKODÁSTÓL, AMELYIK például Hamletet fűzi a koponyához, vagy KÁRPÁTI MŰVEI KÖZÜL A „JELENÉSEK ANGYALA” CÍMŰ SOROZATBÓL AZ, AMELYIKEN AZ ANGYAL SZÍVÉRE BORULÓ KICSINY EMBERFEJ VIGASZÁUL AZT ÍRJA A KÉP ALCÍMEKÉNT A MŰVÉSZ: „AZ ANGYAL SZOMORÚ AZ EMBER TRAGÉDIÁJA MIATT". EZ AZ ANGYAL ÁLTAL FÖLDHÖZ CSAPOTT KOPONYA OLYANNYIRA ELEMENTÁRISAN EMBERI INDULATOT ÖRÖKÍT MEG, HOGY VÉGÜL IS TUDNI SZERETTEM VOLNA, S MOSTANÁBAN MEG IS KÉRDEZTEM KÁRPÁTIT ENNEK EREDETE FELŐL. Nem tudta annak okát megmondani. Mégis FELIDÉZTE EGY SZÁMÁRA MA MÁR KISSÉ HUMO­ROS, AKKORIBAN SÚLYOS EMBERI-MŰVÉSZI sérelmét. Hajviselete, a már korábban is jellemzett, vállig érő, fürtös sörénye miatt, EGY SZOLGÁLATBAN LÉVŐ RENDŐR BEKÍSÉRTE A HELYI FODRÁSZHOZ, ÉS A HAJÁT TÖVIG STUC­­COLTATTA, AMITŐL EZ A KOPONYA A TRÉFÁS IJESZTGETÉSEK — A BELÜLRŐL GYERTYÁVAL KIVILÁGÍ­TOTT — TÖKLÁMPÁSAKÉNT FÉNYLETT A MAGA CSUPASZ SZÉGYENTELENSÉGÉBEN. NE FELEDJÜK, EZ A HÁROM ÉVTIZED ELŐTTI, FIATAL FÉRFIAKNÁL DÍVÓ HOSSZÚ HAJ IDEJÉN TÖRTÉNT, S A DERÉK HATÓSÁGI KÖZEG AZT KIFIGURÁZÓ ELLENCSÍNYNEK SZÁNTA, KÁRPÁTI SZÁMÁRA VISZONT A GILLOTINNAL FELÉRŐ BRUTALITÁSKÉNT HATOTT. FŐKÉNT AZÉRT, MERT EKKOR EGYETLEN EGY­SZER JÁRT FODRÁSZNÁL. MINDADDIG Ő MAGA VAGDOSTA LE EGY-EGY UJJNYIVAL A HAJNÖVEKEDÉST. EBBŐL ADÓDOTT AZTÁN AZ A MŰVÉSZ ATTITŰDNEK, VAGY AKÁR PÓZNAK VÉLT KÉPI FÉLREÉRTÉS, AMELYIK A KRISZTUS-TÉMÁJÚ KÉPEK HOSSZÚ HAJÚ, FÜRTÖSFEJŰ, ASZKETIKUS FÉRFIALAKJÁBAN KÁRPÁTI TAMÁS REJTETT ÖNARCKÉPÉT VÉLTE FELFEDEZNI. AZ ILYEN ÖNTETSZELGŐ MODOROSSÁG LÁTSZATA ELLEN KÍVÁNTA MEGVÉDENI ŐT NÉMELY MŰÉRTŐNEK TARTOTT ESZTÉTÁNK IS, AZT AKARVÁN DEMONSTRÁLNI KÁRPÁTI KIÁLLÍTÁSAI ALKALMÁVAL, HOGY LÁM EGÉSZEN MÁSFAJTA, RENDEZETT KÜLLEMŰ AZ A FESTŐ, KIBEN — SZERÉNY, TARTÓZKODÓ, CSÖNDES MAGATARTÁSA ELLENÉRE — KRISZTUS IMITÁTORT SEJ­THET A DILLETÁNS SZEMLÉLŐ. AZ ILYEN HAJNYÍRATÓ, VALÓJÁBAN NYÁRSPOLGÁRI MŰVÉSZLECKÉZTETŐ,­­ MÉGHOZZÁ JÓ SZÁNDÉKÚ. NEM IS ELLENSÉGES­­ KÉP ÉS MOTÍVUM-ÉRTELMEZÉS ELLENÉBEN LE KELL SZÖGEZNÜNK, HOGY KÁRPÁTI ESETÉBEN A CIVIL SZEMÉLY, A MŰVÉSZ ÉS AZ ÉLETMŰ SZELLEME SZÁZ SZÁZALÉKOSAN FEDI EGYMÁST. SZINTE FÉLELMETES AZONBAN A SZERÉNYSÉGNEK, A PÓZTALANSÁGNAK, A SZELÍD ÉS KISSÉ MÉLABÚS ARCKIFEJEZÉSNEK AZ A FAJTA IGAZ ÉS TÉVEDHETETLEN MEGTESTESÜLÉSE, AMIRŐL OLYKOR ÚGY VÉLJÜK, HOGY TALÁN NEM IS LEHET EGÉSZEN EVILÁGI. MÁSRÉSZT VISZONT HATÁRTALAN HUMORÉRZÉKE. S ELSZÁNTAN VÁROS- ÉS ZSIVAJKEDVELŐ CSAVARGÓNAK SZÜLETETT, CSÓRÓ ÉS IGÉNYTE­LEN ÉLETVITELE MIATT A KASZTOKON, TÁRSADALMI OSZTÁLYRENDEKEN KÍVÜL ÁLLÓ SZABAD, KOLDUS-VILÁGFINAK KELL ELFOGADNUNK ŐT. Kedvező befogadói atmoszférát teremt a Kárpáti-féle képi világ érzületi ket­tőségének ÉRTELMEZÉSÉHEZ, AZ A KÖRÜLMÉNY, HOGY AZ EGÉSZ ÉLETMŰ ÁT VAN ITATVA MUZIKALITÁSSAL - AZON BELÜL IS A ZENÉT MEGSZÓLALTATÓ ZENEKARI FÚVÓS, HÚROS, ÉS ÜTŐHANGSZEREK ZENEI JELLEGÉNEK ÉS KÉSZÍTÉSÉNEK ANYAGÁVAL - (FA, FÉM, ÜVEG, STB.) IS ROKON KARAKTERÉVEL. KÁRPÁTI ESETÉBEN DOMINÁNS HANGSZÍNEZETKÉNT A FA ÉS A FÚVÓS HANGSZEREK KÖZÜL A LEGINKÁBB A FUVOLA ÉS A FAGOTT PUHÁN. TOMPÁN MEGSZÓLALÓ MÉLABÚJÁT ÉREZZÜK TALÁLÓNAK, MÍG A MÉLYEBB FEKVÉSÜK­BEN A MEGCSITULT SÍRÁS S A SZELÍDSÉG MENNY­­BESÓVÁRGÁSÁT A BOLHÁRFAHANG IDÉZI, VISZONT A KÜRTÖK, TROMBITÁK HARSONÁJA A KIŰZETÉS ÉS A FELTÁMADÁS EGYMÁSSAL ELLENTÉTES INDULATÁT közvetíti. Ezek a kibékíthetetlennek tudott EGYMÁST KIZÁRÓ ÉRZELMI ZÓNÁK A KÁRPÁTI KÉPEK ATMOSZFÉRÁJÁBAN EGYENSÚLYRA TALÁL­NAK, A SZENTEK ÉS MÁRTÍROK ARCUK KIFEJEZÉSÉT TEKINTVE SZÉPEK IS. MEG RÚTAK IS, SZELÍD A TE­KINTETÜK, SZEMÜK FÉLMOSOLYA ÉS TŰNŐDÉSE.

Next