Konkoly Gyula Figuratív képek (Ernst Múzeum, Budapest, 2003)

ja képpé. Provokatív éle éppen abból ered, hogy ugyanazzal a gesztussal hódol eszmény­képének, amellyel ledönti a kultusztárggyá emelt test­képek bálványát: defetisizálja Rembrandt és Goya művészetét, megszent­­ségteleníti az akadémikus festészet kánonjait, és kibogozhatatlanul összezavarja a képtárgy valóságának bizonyítékait, míg végül az alko­tó személye, a szépség voltaképpeni formája és a kép jelenvalósága egyaránt bizonytalan­ná válik. Konkoly a két akt másolatát nem az eredeti festmények, hanem a Fészek Klub könyvtára legendás művészeti könyvgyűjte­ményének albumai nyomán festette meg, mű­vének előképei tehát olyan sokszorosított képek, amelyek a valóság egy szeletét leképe­ző egyedi festmény nyomán készültek. Bár a Danaé és Maya legreálisabb alakzatainak az aktok tűnnek, valósághűségük csupán lát­szat: az aktmodellek és Konkoly festménye között közvetítő reprodukátorok sora áll. Konkoly az újrafelhasználó jogával élve hagy­ja el az eredeti művek részleteit, és saját szolgálatába állítva párosítja önkényesen Rembrandt és Goya időben és térben is egymástól távol eső műveit szubjektív festői megjegyzéseivel. A pop artot jellemző, szaba­don áramló kreativitással fasiszta, hard edge és ready made elemekkel kereteli az aktokat, többszörös idézőjelbe helyezve azokat. A fel­ső geometrikus sáv racionálisan szerkesztett etalonként jelöli ki a kompozíció egészének mértékegységét, utalva az emberi test ábrá­zolási kánonjainak matematikai arányrendsz­erére. A festő maga Danaét aranyeső képé­ben megtermékenyítő Zeusz alakjában lép színre, hiszen gesztusait minden szignatúrá­­nál hitelesebben őrzi a nő öle felé közeledő színpompás festék-gomolyag. Végül a kép leg­valóságosabb összetevőjének az a műgyantá­val keményre merevített drapéria tekinthető, amely a maga brutálisan nyilvánvaló jelenlé­tével a puszta illúzió szintjére helyezi a képsík minden egyéb szereplőjét. A Danaé-mező összetevői által sugallt jelentést az alsó kép­zóna aktja pontosítja, szabatosan definiálva a mű voltaképpeni kérdésfeltevésének lénye­gét. Goya félvilági modellje ugyanis nem csu­pán kompozicionális kiegészítője Danaé nem kevésbé frivol alakjának, hanem neve révén a mű egészének ikonográfiai kulcsa, hiszen Maya (Májá, Maia) a hindu-védikus mitoló­giában a látszat, csalás, illúzió istennője, aki a lét, a Visnuban testet öltött világmindenség káprázat voltát bizonyítja. Az ábrázoló művészetek eredendően illúzióteremtő (illu­zionista) jellege Konkoly festői gondolkodá­sának mindvégig olyan központi motívuma maradt, amely konceptuális műveiben és az 1980-as évek munkáiban folytonosan változó formát öltött. A Danné-Maya, a Szent József és a Tulp dok­tor anatómiája közös kérdésfeltevése emelett a figuratív és absztrakt képi megjelenítés viszo­nyára vonatkozik. Az 1968-as évvel megkez­dődik a leszámolás előbb a táblaképpel majd a hagyományos figuratív ábrázolással. A vál­­tozást jelző, Claes Oldenburg hatását mutató objektek egyetlen motívumra koncentráló ko­­losszál-tárgyak. E motívumok egy része a tö­megkultúra triviális fétistárgya (Rózsa, 1968; Telefon, 1969) vagy a festő mesterség kultikus­sá nagyított objektuma (Nagy ecset, 1969), más részük olyan nagy múltú, széleskörű jel­képi tartalommal rendelkező tárgy, mint a tojás vagy a kéz (Lágyított tojás, 1968). A kéz­motívum 1966 óta jelen van Konkoly művein: legkorábban a Cím nélkül (Reich) kompozíció­ban bukkan fel 1966-ban, majd 1968-ban be­épül a Döntetlen és az It’s a quarter to one képte­rébe, végül kiszakadva a táblakép síkteréből új formát ölt a Főiskolai tanulmányban. A Döntetlen sajátos átmenetet képez a Reich és a It’s a quarter to one között: tiszta geometrikus színsávokra koncentráltan már lemond a zsú­folt, figurális montázselemekről, de még kö­tődik a táblakép sík felületéhez. Az It’s a quar­ter to one pozitív és negatív, zárt és nyitott for­mái olyan plasztikailag összetett dombormű­vet alkotnak, amely képes a lét és hiány, anyag és anyagtalan fogalmi kontrasztjainak megjelenítésére. A kéz a keresztény kultúrkör­ben az Isten keze ikonográfiai típusát asszo­ciálja, szakrális összefüggésben tehát egy irá­nyító, felsőbb hatalom megtestesülése, az anyagi formát öltött transzcendens erők ki­

Next