Konkoly Gyula Figuratív képek (Ernst Múzeum, Budapest, 2003)

Fogoly és felhő, Saigon (1968-1969). 19 André Chastel: Alak az ajtó keretében Velazqueznél. In: André Chastel: Fabulák, formák, figurák. Válogatott ta­nulmányok. Budapest, 1984. 258-270. 20 Erre számos példát hoz: Keserű Katalin: Variációk a pop artra. Budapest, é. n. [1993]. Uo., 16. jegyzetben i. m.; Beke László 9. jegyzetben i. m. 21 Aradi Nóra: Munkásbrázolás a magyar képzőművészetben. Budapest, 1978, 8.; Aradi Nóra: A szocialista képzőművészet jelképei. Budapest, 1974, 149-163. 22 Aradi Nóra: A szocialista képzőművészet jelképei. Budapest, 1974, 177-182. 23 Keserű Katalin megfogalmazása szerint a pop artban a klasszikus művészet egyfajta ready made, object trouvé, sztálinizmus képzőművészetének magyar paradigmája. In: A művészet katonái... 9. jegyzetben i. m., 34-43. 26 A rézkarc-sorozat 1956-ban Kondor diplomamunkája volt, a lapok jórésze az őszi forradalom előtt készült, 1957-1958-ban készült darabjai azonban közvetlenül ref­lektáltak a népfelkelés eseményeire. Végvári Lajos: Kondor Béla Dózsa-soroztaának keletkezése. A Miskolci Herman Ottó Múzeum Évkönyve, 1978-1979, Miskolc, 1979, 5-11 ; Mentényi Klára: Kondor Béla Dózsa-sorozata. Művészet, 1981/5, 8-11. 27 Szintén Dózsa kapcsán veti fel Maurer Dóra a történeti hi­telesség problémáját Keressük Dózsát című 1972-es grafikáján, módon és intenzíven politizáló szárnyának. Keserű Katalin: Historical Iconography of Hungarian Avantgarde, Acta Históriae Artium, 1990-1992, 77-84. 18 A vietnami eseményekre reflektál ebben az időszakban Lakner László néhány képe is: Buddhista szerzetesek kivégzése, választott hagyomány­­ Keserű Katalin: A művészet belső pár­beszéde. In: Találkozások Közép-Európában. A kortárs mű­vészet és műkritika eszméi, témái, módszerei és problémái. Budapest, 1996, 87-92.; Keserű Katalin 16. jegyzetben i. m., 45-58. 24 Az újabb datálások szerint a festmény 1545-ben készült. 25 Rényi András: „Vihar előtt”. A történeti festészet mint a 28 Hayden White: A történelem terhe. Budapest, 1997. 29 A Zeusz által aranyeső alakjában megtermékenyített nő mítosza az évtized végén Lakner Lászlót is foglalkoztatta: Danaé /­//. 1967. Konkoly Rembradt parafrázisai szintén kapcsolódnak Lakner Rembrandt átirataihoz (Rembrandt­ta­nul­mány, 1966) 30 1972-ben a párizsi Cité des Arts-ban megrendezett egyéni kiállításán két - egymástól igen eltérő stílusban dol­gozó - művésztársának, Márffy Albinnak és Tót Endrének a műveit állította ki, ráirányítva a figyelmet a látszat és va­lóság, alkotás és személyiség fogalompárjainak összemo­sódására. 31 [Konkoly Gyula bevezetője]. In: Konkoly Gyula: Kiállítási katalógus, Dovin Galéria, Budapest, 1994. é. n. 32 Keserű 16. jegyzetben i. m. 33 Alkalmazott grafikusként a párizsi Gallimard könykiadó számára készített könyvborítóiból, illusztrációiból Konkoly Gyula az Ernst Múzeumban 2003-ban megrendezett kiállí­tása is válogatást nyújtott.

Next