Kovács Tamás László szobrász, grafikus kiállítása (FiókaArt Galéria, Budapest, 2003)

Kovács Tamás László kiállítása elé A pont az euklédeszi geometria szerint kiterjedés nélküli mértani hely. A vonal pedig a pont egy irányú mozgása. Ha ez így lenne, akkor nem lenne vonal, mert ha a kiterjedés nélküli hely bármilyen irányba elmozdul, semmit sem hagyna maga után, nem hogy még vonalat, hiszen annak már kiterjedése lenne, a sok kiterjedés nélküli hely pedig továbbra is kiterjedés nélküli maradna, akkor is, ha vonalnak neveznénk. Arról nem is beszélve, hogy a Monge-féle térnegyedben a pont lehet függőleges vonal is, sőt, a vonal első, második, harmadik képe lehet, hogy nem követi a sík felületét, átha­tolhat a tengelyeken és akkor egyenes vonalnak látszó hullámvonalat is ábrázolhat akár. A csak vonallal dolgozó művész tehát ugyancsak feladja a leckét a szemlélőnek legyék az bármilyen okos és képzett is. Valószínű, hogy inkább a teret ábrázolja, abban kalan­­doztatja a kiterjedés nélküli mértani hely vonulását. Ha pedig a vonal egy homogén, fehér, keretezetten felületen - tehát biztosan a térben - mozog, akkor többdimenziós terekben kell, hogy lejátszódjon az ábrázolt „esemény”. Kovács Tamás kép­rajzai-plasztikai- vetületei is csak így értelmezhetők. Színeinek, a fehér, folytonos kiterjedés nélküli térnek, az ebben a térben kalandozó fekete vonalnak, vonalaknak, melyek íveltek, egyenesek és általában csak kulminációs pontokban találkoznak és nem metszik egymást, a tér minden irányába haladva vörös felületekhez érkeznek, amelyek sokszor kiemelkednek a kép­rajz-vetületek síkjából, megkülön­böztetett hangsúlyt adva a plasztikával is fokozott vörös színnek, szimbolikus tartalmak hordozóivá válnak: végtelen tér és vonatesemény. Sokat beszéltünk ezekről a problémákról, saját rajzaimat is elemezve, mert a vonal nem csak látványt ismétlő megnyilatkozás, hanem önálló makró- és mikrovilágok megtestesülése is, mindazoknak a világoknak a láttatása, melyeket a szemünk képtelen érzékelni a létező világból. Dargay Lajos According to the Eucledian geometry, a point is a geometrical space without exten­sion and a line is the movement of a point in one direction. If it was true, lines would not exist, because if a space without extension moves in any direction, it does not leave any­thing behind. A line has an axtension but a lot of spaces without an extension will not have any, even if we call them a line. Not to mention the fact, that in Monge’s space a point can be a vertical line and even the first, the second, the third image of the line may not follow the flat surface, but it may cross the axes and it may represent a line that seems to be a wavy line. It means that an artist that uses only lines gives a difficult task to the spectator, even to the very intelligent and teamed ones. It is probable that the artist mainly represents the space in which the space without an extension moves. If a line moves in a homoge­neous, white surface without frames, i.e. in a space, the event must take place in multi­dimensional spaces. The drawings, the images, the sculptures of Tamás Kovács can be interpreted only in this way. There are colours, there is a continuous, white space without extension, there are black lines that are straight or curved, they only meet at the culminating points and they do not cross one another, but after moving in every direction of the space they arrive at the red surfaces that often rise from the flat surface of the images, drawings or projections, emphasizing the red colour and becoming carriers of simbolic contents. It is an infinite event of space and lines. We have talked a lot about these problems, analysing my drawings as well, because a line is not only a manifestation that repeats a view, but it is a manifestation of ’macro’ and ’micro’ worlds, of all the worlds that our eyes cannot percieve from the existing world. Lajos Dargay Képző- és Iparművészeti Galéria TISZTELETTEL MEGHÍVJA ÖNT ÉS BARÁTAIT KOVÁCS TAMÁS LÁSZLÓ SZOBRÁSZ, GRAFIKUS TISZTELET NEUMANN JÁNOSNAK C. KIÁLLÍTÁSÁNAK MEGNYITÓJÁRA 2003. július 24-én 18 órára A KIÁLLÍTÁST megnyitja: Dr. SZEPES LÁSZLÓNÉ MŰVÉSZETTÖRTÉNÉSZ MÉS­ZÁROS ISTVÁN MŰKÉPZŐ VERSEIT ELMONDJA: BORBICZKI FERENC SZÍNMŰVÉSZ KÖZREMŰKÖDIK A Ferencvárosi Bacchus Énekegyüttes díszvendég: Dr GEGESY FERENC Ferencváros polgármestere Megtekinthető: 2003. július 24 - augusztus 19-ig H-R: 1000 - 1800 * Szó.: 1000 - 1300 1085 Budapest, József krt. 62. 1979 1983 1983 1985 1986 1987 1989 1991 1992 1993 1994 1995 1995 1996 1997 1997 1998 1998 1999 1999 1999 1999 2000 2000 2001 2001 2001 2001 2001 2002 2002 2002 2002 2003 2003 KOVÁCS TAMÁS LÁSZLÓ szobrász-, és grafikusművész egyéni kiállításai Gárdonyi Géza Gimnázium, Eger „Rajzok” Technische Hochschule, Ilmenau, Németország „Kassák Lajos tiszteletére” Radnóti Miklós Könyvesbolt, Budapest „EX-LIBRIS” Technische Hochschule, Ilmenau,­­ Németország „Bauhaus nyomán” Budapesti Műszaki Egyetem M. Galéria, „Térgrafikák” Megyei Művelődési Központ, Eger „Felkészülés” Modern Képtár, Kalocsa „Hommage à K. Malevics” Kassák Múzeum, Budapest, „Lappangó Elem” (Szász Jánossal) Sugárbiológiai Kutató Intézet, Budapest, „Kristályeső” installáció Csokonai Művelődési Ház, Budapest „Parányi mesék” (zenéről, szerelemről, szobrászatról, időről, térről) Gazdagréti Galéria, Budapest „Prolog” ART EXPO, Budapest „Húrjaim” Műcsarnok, Győr „Pianissimo”, „Hommage à Gergelyi Mihály” Bálint Zsidó Közösségi Ház, Budapest „In ille tempore” Tisztelet Binder Károlynak Duna Galéria, Budapest „Király és Királynő" Suzuki Galéria, Budapest „Hommage à J.B.L. Foucault” Banícke Múzeum v Roznave, Szlovákia, „Szobrok” (Arnóti Andrással) Hungarotabak Minigaléria, Budapest „FA képek" Bálint Zsidó Közösségi Ház, Budapest „Kalandozás a tükörben - Hommage à Pilinszky” (Tundó Klárával) Mű-Terem Kiállító, Budapest „Az élet születése” Helikon Könyvesház, Budapest „Hommage à Weöres Sándor” (Tundó Klárával) Polaris Galéria, Budapest „Hommage à József Attila” (Tundó Klárával) NYÍRŐ Galéria, (Rajzol a család) Budapest Polaris Galéria, Budapest, „Az örök most tudatának felelőssége” Magyar Kulturális és Tudományos Központ, Helsinki, Finnország „Beleolvadok a csöndbe - Tisztelet Alvar Aaltonak” Észt Nemzeti Könyvtár, Tallin, Észtország Bantcke Múzeum v Roznave, Szlovákia (Tundó Klárával) Ferencvárosi Pincegaléria, Budapest, „Fénycsapda” (Tundó Klárával) Haapsalui Városi Galéria, Észtország Pärnu, Modern Művészeti Múzeum, Észtország Martino Galéria, Budapest, „Bartók Béla emlékére” Schöffer Múzeum, Kalocsa, „Hommage à Nicolas Schöffer" Galéria IX., Budapest, Magyar Kultúra Háza, Szófia, Bulgária Fióka Art Galéria, Budapest

Next