T. Surányi Anna (2003)

Az egyéni kiállítás összegez, a művész önmagával szembesül. Több évre, eset­leg évtized távolságára tekint vissza. Surányi Anna munkáiban csaknem három évtizednyi porcelángyári gyakor­lat, technológiai tapasztalat összegező­­dik. Mai eredményeihez a formaterve­zés új feladatainak számos kísérlete, buktatója és sikeres megoldása vezette el. Amikor arról kérdeztem, eddigi mű­vészi életútját milyen hatások alakítot­ták, első helyen a pécsi Művészeti Gim­náziumot említette, ahol indíttatást ka­pott, ráeszmélést a világra. Az Alföldi Porcelángyárban­­ első mun­kahelyén - a modern nagyüzem edény­tervezését ismerte meg. A Zsolnay-gyár kézműves tech­nológiája, annak változatossága számára ennél több lehetőséget kínált. Itt tevékeny alkotóműhely, baráti mű­vészcsoport közegébe került, „hazatalált". Surányi Anna eredetileg szobrász szeretett volna len­ni. Most is elsősorban a forma érdekli. Alkotásai egy­részről szigorú geometriát hordoznak, másfelől termé­szeti formák lágy hajlékonyságát követi. Az előbbin a pozitív-negatív tömegek váltakozásának és arányainak rendjét, az utóbbin növényi organizmusok letisztult formáit láthatjuk. Gyakran hoz létre tárgycsaládokat. Ezek tagjai többnyire egyazon forma különböző lépté­kű és más arányú variációi - ez adja összetartozásu­kat - mindemellett külön-külön is önálló értékűek. A plasztikai és formai igények egy közös cél: a funkció szolgálatában állnak. Alkotásaiban ez a funkció nem a függetlenné vált, önállósult esztétikum, hanem a hasz­nálhatóság. Mondhatnánk, hogy e tekintetben konzer­vatív és kötődik a kerámia eredeti, ősi célszerűségé­hez, gyakorlati szerepéhez.­­ Lehetséges, talán éppen a célszerűség érvényesítése az elsődleges feladata a gyárban dolgozó, tervező alkotó művészeknek. Az iparművész a gyári termelésben valójában folya­matosan kétfelé ható húzóerő középpontjában áll. Egy­felől sikeresen gyártható, eladható áru termelésében vesz részt. Másfelől művészi igényű új, korszerű formá­ival megújítja önmaga és a gyár alkotói programját. Surányi Anna munkája közben mindkét utat járja. Kísérletezik az eosin lehetőségeivel, alkalmazza a pyrogránit anyagának rusztikusságát, az agyag direkt formálhatóságát, szereti a kerámiamázak lágyságát. Egyedi dísztárgyak, vázák, étkezési edények prototí­pusait művészi igénnyel készíti el. Ő az, aki ma a nagymúltú Zsolnay-gyár egyetlen alkalmazott iparmű­vésze. Szabadabb pályán működő, meghívott alkotók­kal kell összemérnie a gyárban szerzett tapasztalatait és tudását. A kiállítás alkalmából kívánok ehhez szá­mára további sikeres, bejárható utat. TALAK,1990-1997 eosin, 0 15 cm - 0 21 cm - 0 13 cm 0 20 cm Fsz. : 10185/1, 10293, 10243, 10185/11 HÁRS ÉVA

Next