30 év a festészet útján (Dunaújváros, 2004)

„KÖR 2004” kiállításunk tisztelgés a harminc esztendeje „KÖR 74” címmel a Dunaújvárosi Főiskolán rendezett bemutatkozás­nak. A második emeleti, tágas aulában, mind a helyszín, mind a címadás lázadásnak számított. A négy tehetséges, akkor még „amatőr” festő pontos önmeghatározása. A szuverenitás kikiál­tása. Ők négyen: Farkas Mihály, Móder Rezső, Prainer Iván, Rozsnyai Sándor, azzal, hogy kiálltak önmagukért, kiálltak a szabadiskolai művelődés valódi szabadságáért is. Mindenkiért, akiknek korábban, vagy később a „KÖR” indulási lehetőséget adott. A KÖR lényegében szabadiskola volt. Teljes nevén, a „Munká­csy Mihály Képzőművészeti Kör”, ahol - e sorok írója vezeté­sével - a növendékek megfigyelni, és véleményt alkotni tanultak. Az egymás szeme láttára készített tanulmányrajzok fő témája az emberi figura volt. Az ítéletalkotás eredetisége a modell karak­terével, az egymás rajzaiban látható különbségekben izmosodott. Számukra az „amatőrség”­­ eltérően a sportbéli értelmezéstől­­nem cél, hanem eszköz volt, a tanulási folyamat magzatburka. Volt, akinek életmódot, hivatást adó tényezőt jelentett, és volt, aki mint műértő tanulta megbecsülni a mű értékét, a teljesítményt. Volt, aki képzőművész, iparművész, építész lett, vagy restaurátor, dekoratőr, kiállítás rendező, szervező. Lettek közülük tanárok is. Voltak akik itt maradtak, mások szétszéledtek az országban, külföldre kerültek. Mindenképp hozzájárultak ahhoz, hogy Dunaújváros - művészeti életét tekintve - az elsők közé tartozik a hasonló nagyságrendű városok között. Ezen a kiállításon majd mindenki itt van, aki művészi rangot ért el, s sikerült megtalálnunk. Szeretnénk hagyományt teremteni, mint azt terveztük is '74-ben, hogy a „KÖR” kiállítások sorozattá váljanak. Flogy mindazok, akiket sorsuk földrajzi értelemben messzire sodort, ismét a duna­újvárosi szellemi élet részei lehessenek. ifj. Koffán Károly festőművész Dunaújváros, 2004. szeptember 3.

Next