Szabó Edit Az illúzió-ábrázolás (Budapest, 2004)

1. PARADOXON „A következő mondat hamis. Az előző mondat igaz." „A furcsa hurok jelenség akkor fordul elő, ha egy hi­erarchikus rendszer szintjei között felfelé, vagy lefelé mozogva váratlanul az eredeti szinten találjuk ma­gunkat" . A paradoxon egyik kézzelfogható jellemzője, hogy a vé­ges és a végtelen között ellentmondás van. Hofstadter a paradoxon fogalmát, illetve a logika és paradoxon közötti ellentétét Bach Zenei áldozat c. művében lévő „Canon per Tonos"-al, egy végtelen emelkedő kánon­nal illusztrálja. A jelenség párhuzamát M. C. Escher munkáiban fedezte fel. A „szintek", mint hangok, illet­ve mint vizuális jelek logikus egymásmellettiségükben tartalmaznak valamilyen ellentmondást. Ez a beépí­tett ellentmondás teremti meg a végtelent. A végtelen verbális magyarázata nem bizonyult egy­szerű feladatnak. Amíg a vizuális eszközökkel tisztán megjeleníthető a végtelen paradoxona - például a „kép a képben" legegyszerűbb formája - addig a ma­tematika nyelvén egy logikus rendszerben mindez nem működik. A matematikában is elindult egy áram­lat, hogy a végtelen paradoxonét bizonyítsák, viszont beleütköztek a bizonyítás bizonyításának problémájá­ba. A problémát az okozta, hogy a számelmélethez és geometriához hasonlóan formalizált és axiomatizált következtetési rendszereket alkalmaztak egy olyan kérdés magyarázására, ahol az intuíció kap elsőrendű szerepet. A paradoxon megjelenítésére a művészetben két fő irány alakult ki: az egyik a jelentésbeli vagy szimboli­kus, a másik a logikai vagy matematikai paradoxon. Magritte: A szem 2 Magritte: Szikla

Next