Földi PéterA hantmadarak élőhelye (Aulich Art Galéria, Budapest, 2006)

HALÁLRÓL EL AKAR MONDANI. MA MÁR EGYRE MERÉSZEBBEN BONTJA KI AZ EMBERI FIGURÁKAT. DE NEM Ő ERŐSZAKOLJA PRIMITÍVVÉ, VAGY A TORZÍTOTTÁ ALAKJAIT, HANEM A MEGSZÜLETÉSÜK SORÁN RÁJUK TAPADT JELKÉPE LEGINKÁBB ERKÖLCSI TARTALOM HORDOZÓIKÉNT, ILLETVE A KÉP KÜLÖNLEGES VISZONYLATRENDSZERÉBEN ELFOGLALT HELYZETÜK FOLYTÁN VESZIK MAGUKRA AZ ADOTT EXPRESSZÍV FORMÁT. Szubjektív szimbólumrendszerében hangsúlyozottan kiemelt motívum a történés csomó­pontjaként KEZELT KÖRRE. ELLIPSZISSÉ REDUKÁLT SZEM — A KÉPEK RÁNK SZEGEZŐDŐ KAPCSOLAT­TEREMTŐ MOTÍVUMA. VAGY SZELÍDSÉG. VAGY A KÖZÖNYÖS PASSZIVITÁS AZ, AMI KIOLVASHATÓ BE­LŐLÜK, DE LEGGYAKRABBAN A TÖRTÉNET TRAGIKUMÁT SUGÁROZZÁK SZÉT A VÁSZNON. EZ AZ EX­PRESSZÍV KIFEJEZŐ ERŐ OLYKOR MAGÁVAL VONJA A FESTÉSMÓD MEGVÁLTOZÁSÁT IS. A SZIGORÚ FOR­MAVILÁG, A PRECÍZEN MEGFESTETT ALAKZATOK A FÉLELEM, A TRAGÉDIA FELFOKOZÓDÁSAKÉNT EL­VESZTIK KEMÉNY KONTÚRJAIKAT, ÉS AZ ECSETKEZELÉS DINAMIKUSABB, ÉRZELEMMEL TELÍTETTEBB, ÖSZTÖNÖSEBB LESZ, MELY FESTÉSMÓD VISSZAIDÉZI A KORAI MŰVEK SZUGGESZTIVITÁSÁT ÉS AZ AK­­VARELLEKEN, PASZTELLKÉPEKEN MEGTAPASZTALT ÉRZÉKENYEBB SPONTÁN ANYAGHASZNÁLATOT. A KI­SZOLGÁLTATOTTSÁG. AZ EGYMÁSRAUTALTSÁG. A ROSSZUL SZERETÉS. A FÉLTÉS. A FÉLELEM. A BESZO­­RÍTOTTSÁG. A MENEKÜLÉS — VÉGSŐ FELFOKOZOTTSÁGÁBAN — A PUSZTÍTÁS-PUSZTULÁS DRÁMÁJA EZ. Földi Péter szuverenitását őrző, öntörvényű festői világot építő művész, aki az ak­tuális IRÁNYZATOKTÓL TÁVOL A KOZMOSZ KÉPLETEIT FORMÁLJA JELEKKÉ OLAJKÉPEIN, AKVARELL­­JEIN, PASZTELLJEIN, RAJZAIN. KÉPEINEK UNIVERZÁLIS TELJESSÉGÉBE AZONBAN MINDEN ALKALOM­MAL BESZIVÁROG VALAMI A HÉTKÖZNAPI LÉTEZÉS BÁNATAIBÓL, TRAGIKUMAIBÓL, ÖRÖMEIBŐL, SZÉPSÉGEIBŐL. EZÁLTAL A FÖLDÖN, ITT AZ EMBERI SZFÉRÁBAN ÚJJÁÍRÓDVA VÁLNAK VALÓBAN IGAZZÁ, HUMÁNUSSÁ, SZEMÉLYESSÉ TÖRTÉNETEI. E VALÓSÁGDARABKÁK HITELESÍTIK, FORMÁLJÁK LÁTHATÓVÁ AZTÁN MINDAZT, AMIT A MAGASSÁGOK FELÉ TÖREKVŐ SZIMBOLIKUS ESZKÖZÖK. FOR­MÁK, ALAKOK, RENDSZEREK A TRANSZCENDENS SZFÉRÁBÓL EREDEZTETNEK. DE MEG IS FORDÍT­HATJUK AZ ALKOTÁS FOLYAMATÁT, ÉS MONDHATJUK, HOGY MŰVEINEK VALÓSÁGTARTALMAT HOR­DOZÓ RÉSZLETEIT ÚGY TUDJA HELYZETBE HOZNI, HOGY NEM CSAK ÖNMAGUKRÓL SZÓLNAK, HA­NEM KITELJESEDNEK A FÖLDI VILÁG ÉS AZON TÚL A KOZMIKUS NAGY ÖSSZEHANGOLTSÁG FELÉ. H. SZILASI ÁGOTA MUNKÁSSÁGÁNAK KIEMELKEDŐ ALKOTÁSAI: Porté (Tarkalepke). 1975: A madarak anyja. 1977: Tojó. 1977­: A csorda. 1978: Karám. 1982: FÖLMAGZOTT HAGYMÁK. 1983: "NYITVA VAN AZ ARANYKAPU...". 1983-84: TÁLTOS BORONÁVAL. 1987-89: VARSA. 1994: BEREKBEN 1992-95: VETÉSFORGÓ. 1995-96: Születések. 1992-96: Fészketlépő. 1994-96: NAPPALI CSILLAGOK. 1998-99: A KOCSIS LÁNYA. 1999: A HALÁSZ FELESÉGE ÉS A HAL. 1998- 1999: "Én Istenem, én Istenem...". 2002: A FÁJÓS LÁBÚ, MEG A NŐVÉ­RE. 2001-2002: HAJLÉKTALAN. 2003-2004: A KÚTÁSÓ AZ ÉGBE NÉZ. 2004 05: HANTMADARAK ÉLŐ­HELYE. 2005. A KIÁLLÍTÁS LÉTREJÖTTÉÉRT KÜLÖN KÖSZÖNET: A Magyar nemzeti Galéria főigazgatójának: Bereczky Lorándnak A Nógrádi Történeti Múzeum igazgatójának: Dr. Kovács Annának A Budapesti Történeti Múzeum főigazgatójának, Dr. Bodó Sándornak (?) HAMILTON TŐZSDEÜGYNÖKSÉG RÉSZVÉNYTÁRSASÁG AW­A KIÁLLÍTÁS SZERVEZŐJE: AULICH ART. A KIÁLLÍTÁS MEGTEKINTHETŐ 2006 JANUÁR 30-TÓL MÁRCIUS 24-IG. MUNKANAPOKON 7-19 ÓRÁIG. Hamilton Tőzsdeügynökség Rt. • H-1054 Budapest, Aulich utca 5. HAMILTON@HAMll.TON.HU • TEL.: (+36 I) 312-6012 FÖLDI PÉTER A HANTMADARAK ÉLŐHELYE (Supka Marna emlékére) VOGATÓAN. VAGY ÉPPEN TOLAKODÓAN BETÖLTIK EGÉSZ LÁTÓMEZŐNKET. HOGY ÚJBÓL ÉS ÚJBÓL OLVASÓI, SZEREPLŐI, LELKI RÉSZESÜLTJEI LEGYÜNK A TÖRTÉNETNEK. OLYKOR MA­GUNK ÉLETÉRE FORMÁLVA ŐKET. FÖLDI PÉTER FESTÉSZETÉT HOSSZÚ ÉVEKIG A MADARAKHOZ KÖTÖTTE A SZAKIRODALOM, HI­SZEN ŐK VOLTAK AZ ELSŐ LELKES LÉNYEK. ..AKIK" MŰVEIT BENÉPESÍTETTÉK, GONDOLATAI­NAK FORMÁT KÖLCSÖNÖZTEK. AZON TÚL, HOGY SAJÁT ÉLETÜKRŐL VAGY MITOLOGIZÁLT TÖBBLETTEL MARADANDÓ ÉRVÉNYŰ TANULSÁGOKRÓL BESZÉLNEK. EMBERI TULAJDONSÁGOK­KAL IS RENDELKEZNEK. EMBERI TARTALMAKKAL FELRUHÁZOTT TERMÉSZETI ALAKZATOK. ÍGY, ANNAK ELLENÉRE, HOGY KÉPZE­TÜNK A MADÁRBAN A SZABADSÁG. AZ ÉGIEKKEL KAPCSOLATOT TARTÓ LÉNY SZIMBÓLUMÁT LÁTJA. FÖLDI PÉTER MADARAI RITKÁN REPÜL­NEK. EZ LEGNAGYOBB TRAGÉDIÁ­JUK. RÉMÜLET. FÉLELEM. FÉLTÉS. MENEKÜLÉS. REJTŐZKÖDÉS. EGYÜTTLÉT. EGYMÁSRA UTALTSÁG. EGYEDÜLLÉT. BIZONYTALANSÁG... SOROLHATNÁNK ANNAK A .,MA­DÁRNYELVNEK" A KELLÉKEIT, AMELY NEM A BOLDOGSÁGRÓL, HANEM INKÁBB A KISZOLGÁLTA­TOTTSÁGRÓL SZÓL. A TERMÉSZETI MOTÍVUMOK VIZS­GÁLATA ÉS MADÁR- ÉS ÁLLATIKO­­NOGRÁFIÁJÁNAK KIALAKULÁSA KÖZBEN - MELYBEN AZ ÉLETET ADÓ TEHÉN, A RIADT, AZ ÉLE­TÉÉRT MENEKÜLŐ VADNYÚL. A VAD­MACSKA. A ROSSZAT ÉS A JÓT EGYSZERRE MAGÁBAN HOR­DOZÓ KÍGYÓ. A LÉLEK-HAL, VAGY A DÖGEVŐ HIÉNA KÖRÉ IS SAJÁTOS MITOLÓGIÁT VON - MÉGIS AZ EMBER VOLT AZ, AKI LEGINKÁBB IZGATTA. EMBERLÉTÜNK, MELYBEN TÉVEDÉSEINK ÉS VERGŐDÉSEINK A LEGMEGEJTŐBBEK. A LEGEMBERIBBEK. DE A HIT, ILLETVE A HUMÁNUM ÁLTAL KÉPESEK VAGYUNK TÚLEMELKEDNI NEGATÍVUMAINKON, VEGETATÍV LÉTÜNKÖN. S AMIKOR FÖLDI PÉTER A KERESETT ARCOT MEGTALÁLTA. AKKOR AZ ÁLLATOK IS OLYANNÁ VÁLTAK, MINT AZ EMBEREK. ÍGY GYAKRAN AZ EMBERI SORSOK AZ ÁLLATI ÉLET ESEMÉNYEI­KÉNT ÍRÓDTAK A KÉPEKRE. ERRE A MEGOLDÁSRA AZÉRT VOLT SZÜKSÉGE, MERT AZ EMBERI FIGURA TORZÍTÁSÁHOZ MÉG SOKÁIG NEM VOLT MEG A BÁTORSÁGA. SZERETETTELJES VONZÓ­DÁS FEDEZHETŐ FEL FÖLDI PÉTER MŰVÉSZETÉBEN A TEVÉKENYKEDŐ ASSZONYOK IRÁNT IS, AKIK AZ ÉLET HORDOZÓI. S BENNÜK FOGALMAZÓDIK MEG MINDAZ, AMIT AZ ÉLETRŐL ÉS A

Next