Kiss Zoltán festőművész, grafikus (Mackensen, 2006)

UNTITLED - CÍM NÉLKÜL 2003 mixed technique, vegyes technika 146x186 cm EMPHASIS ■ HANGSÚLYOK 2003 mixed technique, vegyes technika 155x218 cm FRONT COVER: UNTITLED (DETAIL) ■ CÍM NÉLKÜL (RÉSZLET) 2004 UNTITLED ■ CÍM NÉLKÜL 2005 mixed technique, vegyes technika 152x216 cm mixed technique, vegyes technika 155x216 cm His works can be seen in two ways. People can re­cept the completeness of the artworks from different dis­tances, can see the continuous confrontation. However, do see these graphical works from near at hand. If we take a step a bit closer, though the fullness of the picture disintegrates, disappears in the dimness of peripherical view, but some details are about the refined happenings of the brushwork, about the covering and emphasizing role of the layers, about the appointment of the con­structed elements and the accidental ones. What seems to be straight is not straight anymore, it slowly starts bending, the pencil works as a living me­diator: as the pressing embrace of the three finger-tips starts tiring, the line becomes less definite, draws its way softer, while the brush, loosing its paint, works irregu­larly, its traces look like the patterns of marble. Kiss does not represent, neither states, but makes experiments with the utmost points. He does not declares, but puts the stress on the possibility of such a visual world, where stabilty and calmness fight with mobility, dynamism and violent gesticulation. In his works the calculated, monoto­nous line, that is pizzicato - plucking the strings without a fiddlestick - is present simultaneously with the impulse of the incalculable gesture, with the colourful stripe of paint, whipping up the surface. I can imagine him at work, at drawing lines, while in the meantime he meditates or listens to the music. He is working hard with particular dil­igence until it becomes boring, then suddenly he shows his Janus face to his cool brushwork and squirts onto the paper, unconsciously making a calligraphy in a minute, absolutely rewriting the previous surface. The waving motions transform the fields of calm­ness, the broken, impetuous, free gesture modifies the greyish tones with unbeleivable intensity. For me, the works by Zoltán Kiss are exactly formulated questions. He does not strive for cohesion in his works, does not mix lights and shadows, neither he tries to please styles and trends, but wishes to catch the irreconcilable sources of opposites, showing their fight in his graphical works. Kiss' pictures have a particular moment of time. He already knows the answer, and suggests the very moment when the storm is gathering above a burn­ing stubble-field, starts raining, water and fire nearly bor­der and the two elements are present at the same time. We cannot know which element would be the winner. Munkáinak két nézete van. Mindenki más-más tá­volságból képes befogni a mű teljességét, látni a papíron zajló folyamatos konfrontációt, ugyanakkor tessék meg­nézni ezeket a grafikákat szaglótávolságból is. Ha közel lépünk, a kép egésze ugyan szétesik, eltűnik a periférikus látás homályában, de egy-egy adott részlet a faktúra finom történéseiről, a rétegek fedő és kiemelő, eltüntető és hangsúlyos szerepéről, a megszerkesztett és a véletlen találkozásáról szól. Az egyenesnek tűnő már nem egyenes, halk kanya­rokat ír le, a ceruza élő mediátorként működik: a három ujjbegy szorító ölelésének ernyedtével a vonal már nem annyira határozott, puhábban húz, az ecset festékének fogytával, telítettségének apadtával ki-kihagy, sávnyomai márványosodni kezdenek. Kiss nem ábrázol, nem kijelent, hanem kísérlettet folytat a végletekkel. Nem deklarál, hanem felvillantja egy olyan képi világ lehetőségét, ahol a statikusság, a stabilitás, a nyugalom megküzd a mobilitással, a dinamikával, a heves gesztiku­­lációval. A művekben egyszerre van jelen a kiszámított, monoton útját járó vonal, a pizzicato - húrok vonó nélküli pengetése­­, és a kiszámíthatatlan gesztus lendülete, a felszín nyugalmát felkorbácsoló, színbő festéksáv. Elképzelem, amint a „vonalazás" közben meditál vagy zenét hallgat, keményen unalomba hajlóan, apró­lékos szorgalommal dolgozik, aztán hirtelen Janus arcát mutatja higgadt faktúrájának és odafröccsent a papírra, ösztönösen kaligráfiát kanyarít egy pillanat alatt, teljesen átírva a korábbi felületet. A nyugalom mezőit átszabja a hullámzó mozgás, a szürkés tónusokat hihetetlen inten­zitással írja át a szaggatott, lendületes, szelidíthetetlen, szabadon lélegző gesztus. Számomra Kiss Zoltán művei pontosan fogalmazott kérdések. Munkáin nem törekszik kohézióra, nem mos­sa össze a fényt az árnyékkal, nem kedveskedik stílusok, trendek előtt, hanem egyszerre kívánja megragadni a kontrapunktok, az ellentétek kibékíthetetlen forrásait, felvillantva küzdelmüket grafikai lapjain. Kiss képeinek ki­vételes időspecifikuma van. Nem azt kérdezi, hogy a tűz vagy a víz győz e. Ő már tudja a választ, és azt a pillanatot merevíti ki, amikor (adjunk a látványnak) vihar kerekedik egy lángoló tarló felett, zuhogni kezd az égből, víz és tűz majdnem összeér és egyszerre van jelen a két elem.

Next