Szurcsik János festőművész kiállítása (Raiffeisen Galéria, 2006)

A művek mindezt viszonylag kevés, továbbá látszólag elszegényített eszközzel érik el. Szurcsik József alapvető, lassan húsz éve „használt" motívumai a férfifej és a fal. Pontosabban a profil, melyben formailag már eleve benne rejlik a test szimbolikussá, mintegy understatmentté sivárításának lehetősége. (Szurcsik ezt a következőképpen fogalmazza meg: „A profil nem hazudik. Nem tud ugyanis.") Ha arra törekednénk, s tegyük azt, hogy homeopatikusan (vagy holisztikusan) fogalmazzunk, akkor mondhatnánk (mondjuk), a fal adja a másikat­ a fej és a fal kapcsolata, viszonya határozza meg, alakítja, majd „tematizálja", teszi fanyarrá, szarkasztikussá vagy éppen drámaivá, olykor már-már váratlanul expresszi­vé az amúgy igencsak szigorúan formált képet. Megnyilatkozik ez a felületek kezelésében, egyrészt szó szerint, másrészt átvitt értelemben is. A falak és a belőlük szerkesztett épületek ugyanis sajátos kettősséget rögzítenek: az érzékenyen meg­festett falsíkok gyakran rendeződnek hol a korai magyar aktivizmust, hol pedig az 1920-as évek nemzetközi expresszio­­nizmusát megidéző kompozícióba, vagyis egyszerre hordoznak lírai - fakturális - és drámai jegyeket. Formázott, a tér­be épp csak „kivetítődő" vásznai viszont - talán szándékolatlanul, de félreérthetetlenül - a pop artra (is) utalnak, ponto­sabban egyfajta triviális, de roppant erőteljes látványvilágra. In relation to the works of József Szurcsik, many mention - and justifiably so - the name and works of Franz Kafka and George Orwell. It cannot be denied that the artist's sometimes sombre and at other times satirical paintings and graphics directly and indirectly conjure up the horror-filled worlds of the novels The Trial, The Castle and even more so, / 984. Despite this, the pictures also exude an inexplicable, archaic form of heroism. The works achieve this impact using relatively few and apparently simplified pictorial techniques. The central motifs 'employed' by József Szurcsik for nearly twenty years now are the male head and the wall. As for the first of these, it is, to be more precise, a profile which, by virtue of its form, inherently implies a potential for turning the body into a symbol, into something of a bleak understatement. (József Szurcsik formulates this as follows: "A profile does not tell lies. Even if it wanted to, it couldn't.") If our objective were to express ourselves holistically, we could say that the wall provides us with the other side of a dialogue. The relationship between the head and the wall determines, shapes, 'thematizes' and transforms a picture - which would otherwise be rigid in form - into something wry, sarcastic, or in turns dramatic, suddenly almost expressive. This manifests itself literally, in a physical sense, and also indirectly, in the treatment of the surfaces. The walls and the buildings that are constructed out of these reflect an unusual dualism: the sensitively painted wall-planes are often structured into a composition that at times reminds us of the early activism of Hungarian art and, at others, of the international expressionism of the 1920s; in other words, these wall-planes display certain lyric attributes (manifested in brushwork) as well as dramatic characteristics. The constructed canvasses that 'project' themselves ever so slightly into space - unintentionally perhaps, but unmistakably nonetheless - also seem to hint at pop art, and more precisely, at a peculiarly trivial yet decidedly robust visual world. István Hajdú Szurcsik József 1959-ben született Budapesten/Born in Budapest, 1959 1980-85 Magyar Képzőművészeti Főiskola, sokszorosított grafika szak/Hungarian Academy of Fine Arts, Faculty of Reproduction Graphics 1985-88 Magyar Képzőművészeti Főiskola, művész továbbképző/Hungarian Academy of Fine Arts, postgraduate training for artists Önálló kiállítások (válogatás)/Solo Exhibitions (highlights) 1989 "József Szurcsik", Galéria Standars, Vaasa, Finnország 1990 "József Szurcsik", Rauman Taidemuseo, Finnország 1992 „Békeharc békeharc"/"Peace Struggle Peace Struggle", Stúdió Galéria, Budapest 1994 "Drei Maler aus Budapest", Kunstverein Kirchzarten, Németország Cultur Centrum, Turku, Finnország 1995 „Halak"/"Fishes", Művésztelepi Galéria, Szentendre 1995, 1997 Várfok Galéria, Budapest 1997 The Municipal Library, Beersheva, Izrael 1998 „Antik"/"Antique", Újlipótvárosi Klub­ Galéria, Budapest „Apollodórosz mithológiája"/"Mythology of Apollodoros", Mester Galéria, Budapest 1999 „Titánfolyam"/"Titanium Stream", Pécsi Galéria, Pécs „A varázsló kertje"/"The Magician's Garden“, Godot Galéria, Budapest 2000 „Rajzok"/"Drawings", Szófiai Magyar Intézet, Bulgária 2001 „Válogatott képek a 90-es évekből"/"Selected Works from the 90s", Meander Galéria, Budapest 2002 „Korábbi és új képek"/"Early and Recent Works", EDGE Gallery, Budapest "N-visages" Belenky Brothers Gallery, New York, USA "Monument with Sword", Clara Aich Photo Studio, New York, USA "Soul in a Box", Kavehaz Gallery, New York, USA 2004 Painter József Szurcsik, Europa Club, New York 2005 „Magánbörtön"/"Private Prison", MU Színház, Budapest „Transzszubjektív"/"Trans-subjective", kettős kiállítás, Godot Galéria, Ericsson Galéria, Budapest Díjak (válogatás)/Prizes (selection) 1981, 1986 Az Év Hanglemezborítója/Record Sleeve of the Year, MHV, Budapest 1985 Kondor Béla emlékérem/Kondor Béla medal, Magyar Képzőművészeti Főiskola 1987 Balatoni Kisgrafikai Biennále díja/Small Graphics Biennale of Balaton Award, Tihany "Le Surrealisme", 15' Salon International Silver Prize, Revin, Franciaország 1988-1990 Derkovits-ösztöndíj/Derkovits scholarship 1992 4th International Cairo Biennale, első dij/first prize, Egyiptom 1993 Római ösztöndíj/Scholarship in Rome, Művelődési Minisztérium Bajor Kormány ösztöndíja/Scholarship awarded by the Government of Bavaria, München, Németország 1997 Munkácsy-díj/Munkácsy Prize 1998 Magyar Aszfalt Kft. Festészeti díja/Award for Painting from Magyar Aszfalt Kft. 2001 „BEU" 01.- I. Japán Illusztrációs biennále" díja/ Award from "BEIJ' 01.1. Illustrations Biennale of Japan" 2003 Hungart ösztöndíj/Hungart scholarship Művei megtalálhatóak jelentős magán- és közgyűjteményekben is./The works of József Szurcsik are also held in significant private and public collections. További információk/For further information please visit: www.jozsef.szurcsik.com Raiffeisen Bank Rt. 1054 Budapest, Akadémia u. 6. VELÜNK KÖNNYEBB­ Raiffeisen BANK Szurcsik József 2006. január 23. - március 12. Szurcsik József munkáival kapcsolatban sokan - joggal - említik Franz Kafka vagy George Orwell nevét és műveit; ta­gadhatatlan, hogy a hol komor, hol szatirikus-ironikus festmények és grafikák közvetve-közvetlenül megidézik A per vagy A kastély, s még inkább az 1984 világát, a világ rettenetét. Mindennek ellenére a képek egyszersmind valami megma­gyarázhatatlan, archaikus heroizmust is sugároznak. Hajdú István Iffeisen ferin .

Next