Manual - Mai magyar iparművészet (Ráday Galéria, Budapest, 2007)

MANUAL CSOPORT Újra közösen állítják ki műveiket az egykori Manual csoport tagjai. Noha a tárlaton új munkáik is szere­pelnek, az együttes jelenlét mindenképpen megidézi a múltat, s közös főhajtást is jelent a 2003-ban elhunyt Szilasi Anna emléke előtt. Az 1975-ben alapított Manual csoportot hat, külön­féle stílust és karaktert képviselő alkotó hozta létre, akik egymás munkáiban kölcsönösen rokon szem­léletre ismertek. A Manual csoport egy lehetséges alternatívát képviselt a mellett a tárgykultúra mellett, amely általánosságban a modernizmus szemlé­letének továbbvitelével jellemezhető, amelynek puritán funkcionalizmusa felülírta a tárgyalkotás sok évszázados hagyományát, hogy egyedül az opti­mális használat szempontjait engedje érvényesülni. A Manual tagjai elhatárolódtak a tárgyalkotás autonóm irányzataitól is, és visszafordultak a kor tervezői gondolkodása által túlhaladottnak tartott tradícióhoz, vállalva mind a dekoratív funkció lehe­tőségét, mind pedig a kézműves technikával kivite­lezett egyedi tárgyak létrehozását. A kritikusok nosztalgiát emlegettek, egy-két évtized­del később pedig a posztmodern megelőlegezését látták ebben a szemléletben - szerencsére a csoport által képviselt elveket nemcsak áttételesen, művészettörténészek interpretációján át ismerhetjük meg. Tudhatjuk, mit gondoltak maguk a művészek, ők ugyanis már a magyarországi bemutatkozást jelentő 1979-es műcsarnoki kiállítás alkalmából is leírták, mit tartanak a legfontosabbnak a munkás­ságuk szempontjából - bizonyára azért, hogy eleve kivédjék az esetleges félreértéseket vagy bele­­magyarázásokat. Az ars poeticák megerősítik a művek állításait: a Manual csoport tárgyai a szó eredeti és teljes értelmében vett iparművészetet

Next