Bálint Ádám (Budapest, 2008)

Titokképek az utókornak - Bálint Ádám hagyományújító, különös modernsége A dolog ott kezdődik, hogy még a neve sem szerepel a Kortárs Magyar Művészeti Lexikon 1999- ben megjelent első kötetében, holott 1979-től megszűnéséig részt vett az ún. Indigo csoport (mely címszó viszont megtalálható a mű folytatásában) Erdély Miklós által vezetett, a kortárs művészet határait kutató és feszegető, az interdiszciplináris gondolkodásra (innen a név!), a „tudományköziségre" és a közvetítő közegek vizsgálatára nagy hangsúlyt fektető „önfejlesztő", valóban avantgárd beágyazottságú munkájában. (A korrektség kedvéért meg kell jegyezni, hogy a hiányhibát a lexikon internetes változata (www.artportal.hu) azóta már megszűntette, a címszót pótolta.) É­s miért fontos e tény felemlegetése? Egyebek mellett azért, mert Bálint Ádám (1957), mint­ha minden képteremtő megmozdulásában ezt az interdiszciplináris és intermediális szemléletet és gondolkodást képviselné a maga sajátos, egyénien magányos, nem egyszerűen értelmezhető és meg­fejthető, műtárgyteremtő (!) szellemiségében. Mint festőművész értőn rajong például C. Monet­­ért, azért a művészért, aki a japánok után az európai művészetben is meghonosította és elfogadtatta a képsorozat-készítés gyakorlatát és elméletét; azért az alkotóért, aki utolsó, ún. giverny-i korszakában (lásd a Javirózsák"és a Japán híd" ciklusait) eljutott „az absztrakció és a valósághoz kötődő imagináció végső pontjáig"­­, a külső és a belső kép egy értelem­ben gazdag, szemkápráztatóan színes jelmezében, színszövetben történő összeolvasztásáig. Mint képző­művész állandó párbeszédet folytat a kereső-kutató, kísérletező művészek két nagy kultuszfigurájával (is), M. Duchamp-nal és J. Beuys-szal, pontosabban a közízlést és közmegegyezést fel- és átforgató mű­veikkel, művészetelméleteikkel, szimbolikus-allego­rikus anyaghasználataikkal, (anti) esztétikai paradig­máikkal, fogalom-példatáraikkal stb. Ilyen érdeklődéssel a háta mögött nem is csoda, ha műalkotásai szemléletükben, gondolkodásmód­jukban, filozófiájukban és kulturáltságukban szo­katlan alapállásúak, s anyaghasználatukban vagy technikájukban kerülik a konvencionális megol­dásokat. Egy időben például ideografikus írásként, ti. személyes, alanyi fogalomírásként értelmezte a táblaképeket (Lapok a „Homokkönyvből"), de ké­szített falra függeszthető, térben megtört, tauto­­logizált tematikájú, akrillal, grafittal megmunkált, formázott, absztrakt vásznakat (Tükör és pajzs), s használt hagyományos festékek helyett természe­tes teafőzeteket és kötőanyagokkal elkevert, finom szemcsézettségűre szűrt, folyékony agyagmassza­­féleségeket és papírkivágásokat (Mandala változa­tok, Llj égtáj felé) stb. Ugyanakkor nyilvánvaló so­rozatainak darabjai, ha nem is bevett értelemben, egyenként és külön-külön az önállóság képviselői is. A sorozatjelleg pedig mindig egy középpontba állított probléma vagy fogalomcsomag módsze­res körüljárásából születik, de a mű kiragadása a ciklusból nem jár ellehetetlenüléssel, értelmezhe­­tetlenséggel, mert benne a rész­ egész dialektikája érzelmileg és logikailag nem halványul el, sőt ösz­­szességváltozatként kódolódik. Szigorú elképzelés (koncepció) és körültekintő kigondoltság, szabad képzettársításokat meg­engedő tervszerűség és fegyelmezett technikai, anyagi és formai következetesség, rafinált kultúr- vagy művészettörténeti szövegösszefüggésekbe, illetve jel­­képrendszerekbe helyezkedés és átvitt értelmű vizuális öntörténetírás, kordában tartott érzelmesség és ki­finomult érzékiség, realitás és irrealitás, logikai sejtel­­messég és éteri anyagtalanítás, derengő fényáteresztő képesség és homályos transzcendencia... Ezek lehet­nének régebbi és új munkáinak kulcsfogalmai! No, meg a képekbe rejtett titkok titkai, s maga a nagy TITOK, amelyért születni és élni érdemes! Mert érzésem szerint Bálint Ádám újabb és leg­újabb pasztell műveiben (minő időpocsékoló és kor­szerűtlennek tűnő magatartás és elképzelés a me­­dializált művészet világában!) ilyen és ehhez hasonló törekvéseket szeretne megragadni és közvetíteni titok­filozófiáján keresztül. Erről tanúskodnak legutóbbi kiál­lításának sorozatdarabjai is, amelyeket az Artus Stúdió Galériájában állított ki, 2007. március - áprilisában. A papírra, illetve vászonra vitt, sokszor ujjal és tenyérrel el- és megdolgozott, s esetenként nyomó-, kaparó-, vagy ütőeszközöket is alkalmazó, bevallottan a műfaj megújítására törő pasztellképeinek témái mind-mind a megfoghatatlanságok, a rejtett valóságok, magyarán a külső és belső világok titokdimenzióinak láthatóvá tételével foglalkoznak. A ft. E. M. (Rapid Eye Movement) sorozat a pszichológiából vagy álomkutatásból ismert, ti. a gyors szemmozgással kísért elalvás előtti pillanat sejtelmes tünetjelenségeit, homályos látomásait kí­vánja megragadni. A Cselédlépcsők ciklus, amelynek Ül­tetője egy fővárosi fotóinventárium számára készített, több évig tartó munkafolyamat élményanyaga volt, és a Holdfény háromszor (Három lap Li Taj-ponak) c. tripti­chon darabjai a keleti alkotási módszerrel és tárgymeg­­közelítéssel (ti. szemlélődés - meditáció - feltöltődés - kitörés) szeretné az emlékképek keltette benyomá­sokat egy-egy remekívű látomásban, a pillanat örök­­érvényűségével (valljuk meg, sikerrel!) összefoglalni. s a Sámándobok sorozat képei vizualizált szellemi utazás­sá, kozmikus tér- és létélménnyé teszik a ma már in­kább csak az etnográfiai könyvekből és múzeumokból vagy archív filmfelvételekből ismert egyszerű néprajzi tárgynak és jelrendszerének aurahordozó világát. A Tükröződések ciklusának munkadarabjai is a valóság illékonyságával, megragadhatatlanságával, homállyá válásával foglalkoznak. „Mert most még csak tükörben, homályosan tá­tens­­ B. A. titokképeket „fest"az utókornak! 1 Kann Sagner-Ouchting: Claude Monet 1840-1926-A uem orömunnepe, Benedikt laschen, 199Î, 194. o. 2 In.: Pál Apostol levelei a Korinthusbeliekhez I., 13,12.

Next