Pálos Anna (2009)

Küzdelem/Contention 2006 rézkarc,/etching, „Pálos Anna nemcsak formai szempontból merész, tartalmi szempontból sem kis vállalkozás részéről, hogy művei egyértelmű közhelyek illusztrációi. Persze ha csak a címeket nézzük, akkor könnyen tévútra tévedhetünk. A képek e közhelyeket, mint édes­kés mérget tálalják, az élet kegyetlen voltára ugyanis egy baba-rózsaszín, bugyikék, leginkább gyerekszoba falára kívánkozó színvilágú gobelin-hímzés-festmény hívja fel a figyelmet. Mint mikor egy anya gyermeke fejét megsimogatva egy puszi közben beszél életről, halálról, szerencséről és balszerencséről. ... A fóliákra már csak jelek maradtak, kényes egyensúlyról szólnak furcsa geometriai konstrukciói. Körök, egyenesek, átlók tagolják és szelik át a képfelületet, s a bonyolult formák sajátos egységet alkotva be­szélnek arról a harmóniáról, ami Pálos Annát s műveit mindenkor jellemzi.” Bodor Kata művészettörténész „Pálos Anna képeinek címei nem konkrét eseményeket, elbeszéléseket, divatos szó­val narratívákat takarnak, inkább szimbolikus értelműek. Különös elegyét alkotják a tra­díciókból ránk hagyományozott és a művész által kreált szimbólumoknak. ... Szövött és festett madarai sem az ornitológia tárgyai, sem pedig madár témájú zsánerek, hanem az ősi „lélekmadár” értelem hordozói, az elröppenő vágyak vagy megkötözöttségek szim­bólumai. .. Képei azt is elmondják nekünk, hogy a szövés, varrás és faliképek csinálása, ősidők óta a női otthonteremtés eszköze. Pálos Anna erre a hímezgető, faliképkészítő hagyományra iróniával, s egyben nosztalgiával tekint. Az előbbiekkel szemben képei modern és komoly művek, melyek azonban kifejezik alkotójuk identitásának kettős vol­tát: egyrészt hagyományos asszony-szerepről, másrészt a társadalmi hagyományokra ironikus kívülállással tekintő művészről, ezek kettősségéről van szó.” Dr. Sinkó Katalin művészettörténész „Miként a tudományban, a művészetben is szétváltak a technikák. A festő csak fest, legfeljebb rajzol, a grafikus csak rajzol és csak ritkán fest. A textilművész pedig csak a fonalakkal bajlódik. A művészek persze időről időre kitörnek a szakma skatulyáiból. ... Pálos Anna arra, a mindez idáig bizarr, de kézenfekvő dologra vállalkozott, hogy egyet­len műben alkalmazza a grafika és a hímzés technikáját. Kísérlete sikeres. Sikerének két titka van: az igényesség és a kitartás. A keleti ember szerint mi gyakran a rövidebb utat választjuk. A rövid út - adott esetben­­ az olló és a ragasztó, a montázs és a kollázs, hogy a patchworkot már ne is említsem, lett volna. Művei azonban meggyőztek arról, hogy a technikával kapcsolatos előítéleteinket sutba dobjuk. Jellegzetes hímzett képeit ezután rögtön felismerem, mivel két sajátos karaktert egyesítenek. A grafikai elemek absztrakt, mondhatni konceptuális hatású férfias világra utalnak, a hímzések konkrét motívumai és puha anyaga kétségtelenül érzékibb nőies világot jelentenek.” Bárdosi József művészettörténész

Next