Gyökerek és üzenetek - Kötet a krónikás festő, Fodor József munkásságáról (Csók István Galéria, 2010)
bv.ix.11 yjrciM. pincai iuccli 11 igt^i rivacjai, a licxui na vagy vesztése, omozós, álaszoló eillesztlettől, a legdöbbc, az álnegjeleki a nékat, haatáshoz, imán és mit. Elegyszer( márá 9.25.) A kor, márpedig ide homályt adagolna e kettős. Brabanti Elsa már a világszép vonósnyitány alatt rajzállványon tervez - eleinte ipari köntösű, de a filmes minimumvilágítás s a pantomimmozdulatok miatt mégis stilizált előadásra várunk. Később rándul minden natúrba, egyenkezeslábasos lányok és fiúk flangálnak talicskákkal, lándlikkal fel s alá, miközben istenítéleti cselekmény, macbethi pár vitája, szép esküvő s végül egy megdöbbentő feloldás is szegélyezi az utat Fő elemek az építési terület kerítésének kívülről támasztva: ezt sikerült Jones gazdának kimodernkednie. Mint a háború utáni német adaptációk - érzésre minimum - fele, ez sem mentes az önmarcangolástól. Hihetetlen, hogy egy ekkora nép hatvan évvel a felelősök kivégzése után is őszintén élvezné, amint a világ legelvontabb darabjait hatolajas elválasztással, kefebajusszal tálalják elő. Itt szofisztikáltabb a recept, még az is lehet, hogy Anja Hartenros nem szándékoltan öltöztettetett Eva Braunnak, és végül megkerült bakancsos öccse - „aki előtt hódoljon Brabant és mostantól őt kövesse” - is puszta véletlen miatt kishitlere a weimari miliőnek, de a dekódoló saját megrögzöttségei minimum feléért is a szellemi röghöz kötők felelnek. Az összes didaktikus elemet elmossa Richard Wagner öndefinitíve legszomorúbb muzsikája. Hartenros nem nyetrebkói vagy flemingi szépség, inkább Agnes Balts a jobb kiadásban, viszont akkora színésznő, hogy Karina Fibich megis, ne шкаии ezen rezonálunk rá. S ha így simogat, nem dzsigolóé, hanem kérges férfikéz az. Bár jólesne, a Lohengrin drámai vétkét, a tiltott kérdés feltételét nem oldozza fel a glucki Orfeusz bájos deus ex machinája. Kalaf pedig nem mondta meg, kicsoda, mégis felolvasztotta jeges Turandot-ját. A Wagneré, a Kaufmann-Hartenros történet nem mese: stilizált valóság, amely annál fájóbb, minél katartikusabban éneklik - tolják bár talicskán is a betonkeverő felé. (Wagner: Lohengrin - Decca 2 DVD, 2010.) eben a Sven arcán. vés vekijürmi. A a Vöisztatimúgy -os vb nőst is nés a zurás, mindártól •nezek lelően <lagiuccig. gharugárarens, menőkön, Emir akiít szónezen mint hogy 'urican foci majd fása l pálresztbban nyiratunk, meg Gyökerek és üzenetek Kötet a krónikás festő, Fodor József munkásságáról Reprezentatív albumot mutattak be a napokban a budapesti Csók István Galériában. Lázár János, Hódmezővásárhely polgármestere, országgyűlési képviselő, frakcióvezető köszöntője után Feledy Balázs művészeti író, Gyulai József akadémikus, Szabó Noémi művészettörténész, Makláry László karmester, Nagy Imre művészettörténész, múzeumigazgató, Osváth László újságíró, Szabó Tamás képzőművész, Dömötör Mihály fotóművész és Pogány Gábor művészettörténész ajánlotta a kötetet a közönség figyelmébe. Sz. Szabó, Ernő Ódor József (1935-2007) festőművész, Hódmezővásárhely és Mártély díszpolgára munkásságát mutatja be az album, a vásárhelyi festészet olyan képviselőjének a pályáját, műveit, akit, ahogyan Feledy Balázs művészeti író bevezető tanulmányának a címe is mondja, a város, az azt körülvevő táj, a helyi emberek, közösségek „krónikás festőjének” mondhatunk. Törekvéseiről így vallott hetvenévesen, visszatekintő kiállítása katalógusában: „Magamról annyit még, hogy témáimat szűkebb hazám, Hódmezővásárhely és környéke szolgáltatja.Ebből a gyökérből és a helyi nagy művészeti hagyományokból kiindulva igyekszem általános érvényű mondanivalót, üzenetet megfogalmazni képességeim szintjén. Egy tégla szeretnék lenni a Nagy Építményben.” Nemcsak szűkebb hazája, de szülővárosa volt Hódmezővásárhely, ahol 1935. december 9- én született. 1965-ben alapítója, s kezdettől vezetője volt a Mártélyi Képzőművészeti Szabadiskolának. 1976-tól 2006 márciusáig vezette a vásárhelyi és a mártélyi művésztelepet. Egyik alapító-szervezője volt a vásárhelyi kerámia-, fotó- és képzőművészeti szimpóziumoknak. Fodor József a vásárhelyi festőiskola mestereként örökítette tovább a elődökre jellemző alföldi realizmust. A bevezető tanulmány és a gazdag képanyag mellett a kortársak - Gyulai József, Makovecz Imre, Korody Раки István, Szabó Tamás és Szabó Noémi, Osváth László és Makláry László - emlékezései teszik még tartalmasabbá a Hódmezővásárhely önkormányzata által, Fodor Józsefné támogatásával kiadott kötetet. A művész a helyi nagy hagyományokból indult el. Fodor Józsefi Tisztelet Kohánnak HO ÜXHO.OQ ,73 ,5 [UNK]. O. шмтт [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]в [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]м [UNK] [UNK] [UNK]тт Csúcsot döntött az idei bázeli művészeti vásár a MUNKATáRSUNKTÓl._____________ Minden eddigi látogatórekordot megdöntött a vasárnap zárult Art 41 Basel. A világ legjelentősebb modern és kortárs művészettel foglalkozó vására az elmúlt héten több mint 62 500 művészt, gyűjtőt, kurátort és művészetbarátot vonzott a világ minden részéről. A vásáron olyan jelentős művészek vettek részt személyesen is, mint például Doug Aitken, Kader Attia, Carol Bove, Christo, Yona Friedman, Douglas Gordon, Rodney Graham, Susan Hiller, Joseph Kosuth, Paul McCarthy, Richard Phillips, Michelangelo Pistoletto, Ugo Rondinone és Lawrence Weiner. Több mint hatvan múzeum, jelentős magángyűjtemény, alapítvány szakemberei látogatták meg a standokat, amelyeken harminchat ország háromszáz galériája mintegy 2500 művész műveit prezentálta, különösen kedvező jelenség, hogy a válság időszaka után visszatértek a nagy orosz és közel-keleti gyűjtemények tulajdonosai. Különösen nagy számú érdeklődőt vonzott az Art Unlimited szekcióban bemutatott 56 nagyméretű mű, amelyek alkotói között olyan művészek voltak, mint Dan Flavin, Yona Friedman, Yogoi Kusama, Mario Merz, Michelangelo Pistoletto és a néhány héttel ezelőtt elhunyt Sigmar Polke. Két fiatal művész vehette át a Baloise Art Prizes-t, amely 30 000 svájci frankkal jár, Simon Fujiwara a frankfurti Neue Alte Brücke Galéria és Claire Hooper, a londoni Hollybush Gardens művésze.