Gyökerek és üzenetek - Kötet a krónikás festő, Fodor József munkásságáról (Csók István Galéria, 2010)

bv.ix.11 yjrciM. pincai iuccli 11 igt^i rivacjai, a l­icxui na vagy vesztése, omozós, álaszoló eilleszt­­lettől, a legdöb­­bc, az ál­­negjele­­ki a né­­kat, ha­­atáshoz, imán és mit. El­­egyszer­( márá­ 9.25.) A kor, márpedig ide homályt adagol­na e kettős. Brabanti Elsa már a vi­lágszép vonósnyitány alatt rajzáll­ványon tervez - eleinte ipari köntö­sű, de a filmes minimumvilágítás s a pantomimmozdulatok miatt mégis stilizált előadásra várunk. Később rándul minden natúrba, egyen­kezeslábasos lányok és fiúk flangálnak talicskákkal, lándlikkal fel s alá, miközben istenítéleti cse­lekmény, macbethi pár vitája, szép esküvő s végül egy megdöbbentő feloldás is szegélyezi az utat Fő ele­mek az építési terület kerítésének kívülről támasztva: ezt sikerült Jones gazdának kimodernkednie. Mint a háború utáni német adaptációk - érzésre minimum - fele, ez sem mentes az önmarcan­­golástól. Hihetetlen, hogy egy ekko­ra nép hatvan évvel a felelősök ki­végzése után is őszintén élvezné, amint a világ legelvontabb darabja­it hatolajas elválasztással, kefeba­jusszal tálalják elő. Itt szofisztikál­­tabb a recept, még az is lehet, hogy Anja Hartenros nem szándékoltan öltöztettetett Eva Braunnak, és vé­gül megkerült bakancsos öccse - „aki előtt hódoljon Brabant és mos­tantól őt kövesse” - is puszta vélet­len miatt kishitlere a weimari mili­őnek, de a dekódoló saját megrög­­zöttségei minimum feléért is a szel­lemi röghöz kötők felelnek. Az összes didaktikus elemet el­mossa Richard Wagner öndefini­­tíve legszomorúbb muzsikája. Hartenros nem nyetrebkói vagy flemingi szépség, inkább Agnes Balts a jobb kiadásban, viszont ak­kora színésznő, hogy Karina Fibich megis, ne шкаии ezen rezonálunk rá. S ha így simogat, nem dzsigolóé, hanem kérges férfikéz az. Bár jólesne, a Lohengrin drámai vétkét, a tiltott kérdés feltételét nem oldozza fel a glucki Orfeusz bájos deus ex machinája. Kalaf pedig nem mondta meg, kicsoda, mégis felolvasztotta jeges Turandot-ját. A Wagneré, a Kaufmann-Hartenros történet nem mese: stilizált való­ság, amely annál fájóbb, minél ka­­tartikusabban éneklik - tolják bár talicskán is a betonkeverő felé. (Wagner: Lohengrin - Decca 2 DVD, 2010.) eben a­­ Sven arcán. vés ve­­kijür­­mi. A a Vö­­isztat­­imúgy -os vb nőst is nés a zurás,­­ min­dártól •nezek lelően <lagi­­uccig. ghar­­ugár­­arens, men­őkön, Emir aki­­ít szó­­nezen mint hogy 'urica­n foci majd fása l pál­­reszt­­bban nyira­tunk, meg­ Gyökerek és üzenetek Kötet a krónikás festő, Fodor József munkásságáról Reprezentatív albumot mutattak be a napokban a budapesti Csók István Galériában. Lázár János, Hódmezővásárhely polgármeste­re, országgyűlési képviselő, frakcióvezető köszöntője után Feledy Balázs művészeti író, Gyulai József akadémikus, Szabó Noémi mű­vészettörténész, Makláry László karmester, Nagy Imre művészet­­történész, múzeumigazgató, Osváth László újságíró, Szabó Tamás képzőművész, Dömötör Mihály fotóművész és Pogány Gábor mű­vészettörténész ajánlotta a kötetet a közönség figyelmébe. Sz. Szabó, Ernő Ódor József (1935-2007) festő­művész, Hódmezővásárhely és Mártély díszpolgára munkásságát mutatja be az album, a vásárhelyi festészet olyan képviselőjének a pá­lyáját, műveit, akit, ahogyan Feledy Balázs művészeti író bevezető ta­nulmányának a címe is mondja, a város, az azt körülvevő táj, a helyi emberek, közösségek „krónikás festőjének” mondhatunk. Törekvé­seiről így vallott hetvenévesen, visszatekintő kiállítása katalógusá­ban: „Magamról annyit még, hogy témáimat szűkebb hazám, Hódme­zővásárhely és környéke szolgáltat­­ja.Ebből a gyökérből és a helyi nagy művészeti hagyományokból kiin­dulva igyekszem általános érvényű mondanivalót, üzenetet megfogal­mazni képességeim szintjén. Egy tégla szeretnék lenni a Nagy Épít­ményben.” Nemcsak szűkebb ha­zája, de szülővárosa volt Hódmező­vásárhely, ahol 1935. december 9- én született. 1965-ben alapítója, s kezdettől vezetője volt a Mártélyi Képzőművészeti Szabadiskolának. 1976-tól 2006 márciusáig vezette a vásárhelyi és a mártélyi művészte­lepet. Egyik alapító-szervezője volt a vásárhelyi kerámia-, fotó- és kép­zőművészeti szimpóziumoknak. Fodor József a vásárhelyi festőisko­la mestereként örökítette tovább a elődökre jellemző alföldi realiz­must. A bevezető tanulmány és a gazdag képanyag mellett a kortár­sak - Gyulai József, Makovecz Imre, Korody Раки István, Szabó Tamás és Szabó Noémi, Osváth László és Makláry László - emlékezései te­szik még tartalmasabbá a Hódme­zővásárhely önkormányzata által, Fodor Józsefné támogatásával ki­adott kötetet.­­ A művész a helyi nagy hagyományokból indult el. Fodor Józsefi Tisztelet Kohánnak HO ÜXHO.OQ ,73 ,­­5 [UNK]. O. шмтт [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]в [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]м [UNK] [UNK] [UNK]тт Csúcsot döntött az idei bázeli művészeti vásár a MUNKATáRSUNKTÓl._____________ M­inden eddigi látogatórekor­dot megdöntött a vasárnap zárult Art 41 Basel. A világ legje­lentősebb modern és kortárs mű­vészettel foglalkozó vására az el­múlt héten több mint 62 500 mű­vészt, gyűjtőt, kurátort és művé­szetbarátot vonzott a világ minden részéről. A vásáron olyan jelentős mű­vészek vettek részt személyesen is, mint például Doug Aitken, Kader Attia, Carol Bove, Christo, Yona Friedman, Douglas Gordon, Rod­ney Graham, Susan Hiller, Joseph Kosuth, Paul McCarthy, Richard Phillips, Michelangelo Pistoletto, Ugo Rondinone és Lawrence Weiner. Több mint hatvan múze­um, jelentős magángyűjtemény, alapítvány szakemberei látogatták meg a standokat, amelyeken har­minchat ország háromszáz galéri­ája mintegy 2500 művész műveit prezentálta, különösen kedvező jelenség, hogy a válság időszaka után visszatértek a nagy orosz és közel-keleti gyűjtemények tulaj­donosai. Különösen nagy számú érdeklődőt vonzott az Art Unli­mited szekcióban bemutatott 56 nagyméretű mű, amelyek alkotói között olyan művészek voltak, mint Dan Flavin, Yona Friedman, Yogoi Kusama, Mario Merz, Mi­chelangelo Pistoletto és a néhány héttel ezelőtt elhunyt Sigmar Polke. Két fiatal művész vehette át a Baloise Art Prizes-t, amely 30 000 svájci frankkal jár, Simon Fujiwara a frankfurti Neue Alte Brücke Galéria és Claire Hooper, a londoni Hollybush Gardens mű­vésze.

Next