Művészeti Szalon, 1926. október - 1927. szeptember (1. évfolyam, 1-12. szám)

1926-10-01 / 1. szám

1926. Október Dr. HIRSCHLER JÓZSEF főszerkesztő I. Évfolyam, 1. sz. MŰVÉSZETI SZALON Új irányzat a művészetben Néhány évvel a világháború kitörése előtt az olasz futu­risták kiáltványt szórtak szét a nagyvilágban. A kiáltvány a többi között ezt is mondotta: „Akik közülünk a legöregebbek, harminc évesek; tíz évig tehát biztosan teljesíthetjük köteles­ségeinket. Ha negyven évesek leszünk, jöjjenek a fiatalabbak és a bátrabbak és ahogy a hasznavehetetlen kézirattal tenni szokás, hajítsanak bennünket a papírkosárba“.* És ime, alig telt el a tíz év és 1925-ben a müncheni művészíró Franz Rohh tollából ki­kerül a munka, melynek címe: Nachexpressionis­­mus. Magischer Realis­mus. Probleme der neue­sten europäischen Male­rei.** És mintha csak illusztrációkkal akartak volna szolgálni a mun­kához, ugyanakkor „Neue Sachlichkeit“ je­lige mellett a mannhei­­mi, de még határozot­tabban ugyanabban az esztendőben (1925) a nemzetközi zürichi, 1926-ban pedig a mün­cheni, dresdeni és ber­lini képkiállítás felelt a futurista kiáltványra. Legcsattanóbban azon­ban a dresdeni mutatta meg, hogy rövidesen szükség lesz a „papír­kosárra“. Ez a kiállítás összehozta a külföldi művészet egész gárdá­ját, mely már az „Ob­jektivismus“ „neue Klas­sik“, „neue Sachlich­keit“, „neuer Realis­mus“ hívőjének vallja magát. De a dresdeni kiállítás még többet is tett: külön termet re­zervált a francia Henri Rousseau (1844 - 1910) mesternek és ezzel meg­mutatta, kinek a csillaga alá helyezi az egész új művészeti irányzatot. Henri Rousseau különben csak úttörő, magvető; 1911 — 12-ben az expresszionista „Der blaue Reiter“ Münchenben még a magáénak vindikálta. Nem is sejtette, hogy az nemsokára az objektivizmus apja lesz! Henri Rouseau fő jellemző vonása, karaktere az a bámulatos türelem, amellyel az őserdőnek minden ágát-levelét stilizálásá­ban a legutolsó erecskéig kidolgozza. Ez volt nála a tárgyi­lagosság után való törekvés. De a műbírálók inkább a primitív ember vagy a kezdő gyermekkéz kísérletezésének tartották. A majom alá pl. oda kellene írni, hogy mi akar lenni: for­dított Darwin-elmélet! De a tárgyilagosság után való törekvés jelszavát Henri Rousseau kimondotta és a kijelölt úton megindult előbb csönd­ben és észrevétlenül, majd mind világosabban és kifejezetteb­ben az új ideál a művészetben és csodálatos­­gyorsasággal tért is hódított. Ugyanígy változtatott irányt a filozófia is, mondáik: a modern val­lásbölcselet is. Érdekes jelenség, amikor a dühöngő égi­­háború felkavarja a csendes tengert és ege­kig emeli, majd meg félelmetesen feneketlen örvényekbe hajítja a ha­jót: az éles ellentétek elve üli diadalát így vagyunk az élettel is: amikor szenvedélyek ülik orgiáikat, mikor forradalmak tombolnak végig az emberiségen, világnézetek szélsősé­gei csatáznak és irányít­ják az emberi kultúrát. De a tenger is elsimul, a forradalom és vele a szenvedély is elül: ami pedig szélsőség volt, az eltűnik előbb vagy utóbb mert nincs létjogosult­sága, csak átmeneti tü­nemény. Szélsőség volt az expresszionizmus, me­lyet így határoz meg Paul Westheim: „Ein Wegführen aus dem Scheinhaften, vom Rohh- Greifbaren ins Seelisch- Ungreifbare“. Filozófiai alátámasztása a francia Henri Bergson „intui­­ció“-ja volt, mely az em­pirikus tapasztalat és exakt kutatás porba és sárba vesző szélsősé­geitől megundorodva a filozófiában a„metaphy­­sicum“és „transcenden­tale“ után vágyódott és önmagába, lelke vilá­gába visszahúzódva új, külön elgondolt, elkép­zelt világot teremtett magának, abban mindent minden földi meztől elvontan látott, hogy a testtől elnyelt szikrát megsza­badítsa, amiért sokszor lelki felindulásában a felismerhetetlen­­ségig szétszedi azt (futurizmus) vagy kockába taglalja (kubiz­­mus) és amit így a maga világában lát, „a tárgyak lényegét“, a maga elgondolását, képzeteit, képeit, ideáit vetíti a vászonra. Ennek a filozófiai ábrándvilágnak felelt meg a vallás terén a modern „látók“ szellemi világa; apostoluk Rudolf Steiner, kinek „látóképessége“ (Erkenntniskraft) a várva-várt kulcs, mely majd kinyitja a rejtett világok bezárt kapuit. A O. KOKOSCHKA FOREL ARCKÉPE * J. Kreitmaier: Der Kampf um die neue Kunst, 25. o. ** (VIII. u. 134 S.) Mit 90 Tafeln. Leipzig 1925. Klinkhardt u. Biermann. 1

Next