MúzeumCafé, 2015 (9. évfolyam, 45-50. szám)

2015/1. február-március / 45. szám • Újhullám - A rendszerváltás hatása a hazai muzeológiában

Hívószavak 2014 utolsó napja figyelemre méltó sikert hozott a szegedi Móra Ferenc Múzeumban: a három kiállítóhelyen bemutatott pár­huzamos „fáraó” -kiállításokat a főépületben az óegyiptomi vallás és az uralkodók emlékeivel, a Fekete -­­ázban a m­umifiká­­lás rejtelmeivel, a Hass Galériában pedig a temetkezési szokásokkal ismerkedhettek meg az érdeklődők a december végi zárás napjáig összesen 114 ezer látogató kereste fel. Márpedig legalábbis a múzeum által kiadott közlemény szerint koráb­ban soha ennyien nem jártak még egyetlen hazai vidéki közgyűjtemény egyetlen időszaki tárlatán sem. Persze, tudjuk, egy­­egy múzeumi siker mögött több minden állhat. Van, ahol maga az intézmény neve a hívószó: a párizsi Louvre például évek óta vezeti a múzeumi látogatottsági listákat a maga rendre évi 8,6- (­ millió feletti látogatószámával. I­ga pedig egy ilyen sztár­­intézmény még „házhoz is megy”...: a New York-i Museum of Modern Art gyűjteményéből összeállított válogatást 2004-ben Berlinben 1,2 millióan látták. Ugyancsak jó vonzerő, ha egy patinás intézmény új fiókot nyit: 2000-ben Londonban a Tate Modern nyitókiállítására hat hét alatt egymillió ember zsúfolódott be. Vannak aztán a mindig mindenhol beváló művész­­i húzónevek: 2008 októbere és 2009­ februárja között a párizsi Grand Palais-ba a Picasso és a mesterek című tárlatra 700 ezer. 2010. április 1­­. és augusztus 16. között a New York­­ Metropolitan Picasso-retrospektívjére több mint 703 ezer­­napi átlagban (1700) látogató volt kíváncsi. 2008. szeptember 6. és december 8.között Van Gogh 68­­ ezer főt vonzott a bécsi Albertinába, de a budapesti Szépművészeti Múzeum két évvel korábbi Van­ Gogh-tárlatát is 483 ezren látták (amivel abban az évben az volt a világ 16. leglátogatottabb kiállítása). Magyarországon egyébként a legtöbb látogatót mindmáig a Magyar Nem­zeti Galéria 1983. február 24. és július 26. között látható Mátyás király és a reneszánsz című tárlata vonzotta: ezt 660 ezren tekintették meg. Jót tesz aztán persze a látogatottságnak akármiféle „botrány is: a máig rejtőzködő angol graffiti művész, Banksy 2009-es kiállításán a bristoli múzeumban háromszázezren tolongtak. De az igazán „tutit mégiscsak David Wilson, a British Museum egykori igazgatója mondta meg: miután szerinte bizonyos szavak a kiállítások címeiben szinte mágikus erővel hatnak a közönségre, a világ leglátogatottabb kiállítását alighanem „A fáraók impresszionista aranya” címmel lehetne elérni... Ebből a „fáraók most éppen Szegeden bizonyítottak. Martos Gábor

Next