MúzeumCafé, 2017 (11. évfolyam, 57-62. szám)

2017/5. szeptember-október / 61. szám • Kert - A táj mint műérték - KUTATÁS

[29] Pekár Gyula: Emberi documentumok, kézirat, 36. OSZK, Quart. Hung. 2811. [30] Brestyánszky Ilona (szerk.): Med­­nyánszky László naplója (szemelvé­nyek). In: (Vayer La­jos szerk.): A művé­szettörténet forrásai. Képzőművésze­ti Alap, Budapest, 1960.186. [31] Lázár 1939. 31-32. [32] Thomas, David: Rupert Bunny 1864- 1947. Lansdowne Australian Art Library, Lansdowne Press, Melbourne, 1970.46. [33] Az információért köszönet Várkonyi Enikőnek! [34] A Singer és Wolfner adta ki többek között az Új Időket, a Művészetet, a Magyar Bazárt és Justh könyveit is. [35] Információ A tenger mellett és Tavasz című monotípiák kartonján a Szépművészeti Múzeumban. [36] Thomas 2017, Vol. 2.108. [37] Thomas 2017. Vol. 1.7. [38] Summer Afternoon 1890/91, olajfestmény. Deutscher and Hackett, 2013. augusztus 28. 17. tétel. dédelgető Pekár számára Bunny több alkalommal versillusztrációkat is készí­tett különböző lapokba. Pekár 1891-ben ismerkedett meg Justhtal,29 kinek tit­kokkal teli, átszellemült, misztikus világa óriási hatást gyakorolt rá. Justh elvit­te Czóbel Istvánhoz is Nagyőrre, ahol a kastély pincéjében sokat beszélgettek a ház urával és Mednyánszkyval i0 az okkultizmus rejtélyeiről. Justh folyamatosan arról győzködte, hogy a misztikus dolgok fejezik ki legjobban az ember egyéni­ségét. Pekár hamarosan Párizsba indult, Justh „második hazájába”.31 H Rupert Bunny karrierje lassan beindult: 1894-ben mention honorable kitüntetést kapott Tritonok című képéért, 1903-ban megnyílt első önálló kiállítása.321904- ben kinevezték a Salon d’Automne sociétaire-jének, egy évvel később itt mutat­koztak be a fauve-ok. A francia állam ekkor vásárolta meg tőle az első művet, a magyar képet idéző Apres le Baint. Saját műtermet nyitott, ahová még magyar tanítvány is érkezett a fiatal Hindi Szabó Kata személyében, aki később Rodin műhelyében képezte tovább magát.33 Párizsi stílusát összegző főművei ekkor születtek. A magyarországi kép ezek előzményeként fogható fel: itt még csak ki­bontakozóban volt finom nőalakjainak az a gráciája, amelynek felfokozottabb, idealizáltabb formája a századfordulón abszolút fókuszpontja lett dekoratív fes­tészetének. 1898 körül monotípiákkal is elkezdett kísérletezni. Ekkor tíz dara­bot küldött a Singer és Wolfner kiadóhoz, megbízva őket azok értékesítésével.34 Kettő került a Szépművészeti Múzeumhoz.35 Húsz évvel később a Georges Pe­tit Galéria száz monotípiájából rendezett kiállítást.36 Ragyogó századvégi fes­tészete, kedvenc témái, a vízparton időző, meleg, élénk színekben megfestett gyönyörű női, finoman omló drapériái, a lágy esti félhomály, a „dolce far men­te" ma a Belle Epoque méltó lenyomatai. Öt évtizednyi Franciaország után tért végleg haza Melbourne-be, ahol idős korára egy új, fiatal festőgeneráció pél­daképévé lett. 1946-ban, egy évvel a halála előtt retrospektív kiállítást nyitot­tak neki hazájában, először egy még élő művész számára. A hatvanas években aztán David Thomas művészettörténész, akkor még a Newcastle-ben találha­tó Art Gallery igazgatója belekezdett Bunny mintegy háromezer tételt szám­láló életművének feldolgozásába. Első monográfiája 1970-ben látott napvilá­got, az utolsó 2017-ben. Justh Zsigmond párizsi naplója 2009-től vált elérhetővé az interneten is az ausztrál kutatók számára sok új, addig ismeretlen adattal szolgálva Bunnyról. Thomas (és kollégáinak) kitartó munkája nagyban hoz­zájárult Bunny elismertségének növeléséhez. 1988-ban ő lett az első ausztrál festő, akinek egymillió dollár felett kelt el képe.37 2013-ban pedig egy üde nyá­ri kép került kalapács alá Sydney-ben. A Summer Afternoon 2000-ben hagyta csak el Magyarországot, és egykor egy finom magyar arisztokrata alföldi bir­tokán készült...38

Next