MúzeumCafé, 2020 (14. évfolyam, 75-80. szám)
2020/3. május-június / 77. szám • Örökség - minőségét megőrzik? - Berényi Mariann: K özösségépítő múzeumok, múzeumi közösségek az online térben
fontos alapvetés volt, hogy politikatörténeti megközelítés helyett az életmódra koncentráljunk követőink szívesen lájkolták és osztották meg tartalmainkat, de nem tettek hozzá újat, csak ha személyesen megkértük őket erre idegen ez a gyakorlat a Nemzeti Múzeumhoz kapcsolódó elképzelésektől, amelyre reflektálva nem csupán eseményeket szerveztünk, hanem napi szinten mutattuk be a gyűjteményünkben lévő fényképeket, interjúkat, videókat, tárgyakat, saját kollégáink visszaemlékezéseit. Fontos alapvetés volt, hogy politikatörténeti megközelítés helyett az életmódra koncentráljunk: a bevásárlóturizmus, a nyaralás, a divat, a társadalmi kapcsolatok mellett az erdélyi falurombolás és a bős-nagymarosi vízlépcső elleni tüntetések, az NDK-menekültek fogadása, a szovjet kivonulás emelte be a politikai mezőt a témához kapcsolódó múzeumi diskurzusba. Arra biztattuk Facebook- és Instagram-oldalunk követőit, jelentkezzenek, ha felismerik magukat a fotóinkon, osszák meg saját képeiket, írják le emlékeiket, küldjenek videóüzeneteket, egészítsék ki az Elsodort szavak című retroszótárunkat a korszak jellegzetes kifejezéseivel, a diákokat pedig arra kértük, készítsenek interjút szüleikkel, nagyszüleikkel. ¶ A kezdeti biztató indulás ellenére mégsem tudtuk online tartalmak megosztására bírni rajongóinkat. Követőink szívesen lájkolták és osztották meg tartalmainkat, de nem tettek hozzá újat, csak ha személyesen megkértük őket erre. Az iskolákkal folytatott együttműködéseink sem vezettek sikerre: bár zajlott iskolai vetélkedő a múzeumban a ’89-es tematika mentén, a diákok azonban nem bombáztak bennünket mint videóinterjúkkal. Az információátadás szinte kizárólagos terepe az analóg múzeumi tér vagy a telefonos megbeszélés maradt. Több fókuszcsoportos beszélgetés sem tárta fel megnyugtatóan, miért nem tudjuk ebben motiválni közösségi oldalaink több mint 30 ezres követőtáborát, különösen annak tükrében, hogy 65 adományozó több száz tárggyal gazdagította a Nemzeti Múzeum gyűjteményeit. ¶ Nem elég jól kommunikáltunk? Hibát követtünk el? Nem használtunk megfelelő eszközöket? Nem költöttünk pénzt hirdetésekre? Túl hosszú ideig tartott a kampány? Idegen ez a gyakorlat a Nemzeti Múzeumhoz kapcsolódó elképzelésektől? A korszak tényleg nem érinti meg azokat a társadalmi/korcsoportokat, akik szívesen osztanak meg személyes tartalmat az interneten? Vagy valamiért a magyar állampolgárok félnek megosztani ezeket az emlékeket az online térben? [4] Az egyik első megosztott fényképen 12 óra leforgása alatt azonosították magukat az 1988-as Metallica-koncertre készülő fiatal rockerek a Nemzeti Múzeum Facebook-oldalán bemutatott fénykép alapján. Őket később egy beszélgetésre is meghívtuk, ahol a fiatalságukról, a korszak életérzéséről kérdeztük őket. Az egykori rockerek találkozhattak az őket megörökítő fotóssal, Wagner Margittal is. 88 [3] A kampányhoz kapcsolódó videóink külön lejátszási listát kaptak: youtube. com/playlist?list PLEo9glk7WM Knns-1 DuedxQW Bvy Pcb-5 KXs.