MúzeumCafé, 2021 (15. évfolyam, 81-86. szám)

2021/1–2. február–április / 81–82. szám • Zene - többszólamúság, emlékezet - múzeumőr - Gréczi Emőke: „Úgy teszünk, mintha minden rendben lenne” – Fabényi Júlia

MC: MC: MC: Mit írnál most válaszként a körkérdésre? ¶ Hogy nem lehet feladatköröket egy embernél megtartani, mert kap egy jobb aján­latot, ahol jobban kiteljesedhet, mi pedig bajban leszünk. Gondolom, ez közvetlen szomorú tapasztalat. ¶ Az egész múlt év tapasztalata. Jobb fizetésért és jobb eszközkészletért elmennek a kollégák. Mondhattad volna azt is hiányként: a látogató. A pandémia óta jobbára az online tér maradt az érintkezés területe. ¶ Követem a szomszédos országok, főleg a német nyelvterület intézményeinek helyzetét. Azok a filozófusok győztek, akik úgy vélték, hogy ugyanazokat a nar­ratívákat a tárgyközpontú múzeumoktól megkapták az online térben is, és ez már a virtuális valóságnak a valóságra való visszahatása. Istenítik és imádják ezt. Én pedig jószerivel be sem tudom kapcsolni a gépet. Vajon hány üzenet for­gácsolódik le így? Igazán kedves, hogy hirtelen annyi autodidakta videóművész lépett színre kényszerből, jöttek a panelek, hogy én így látom, a macskám pedig úgy, és a vasalódeszka mint metafora... Abban a helyzetben, amikor ki sem lehe­tett lépni a lakásból, egyfajta megoldást jelentett, és vicces volt látni, ki minden­ki áll ebbe bele. Azt mindenképpen megmutatta, hogy szükség van a kommuni­kációra, a szellemi kapcsolatfelvételre, a jelenlétre. De a múzeum természetesen nem vetheti le a tárgyi valóságát. A tavalyi év igazi díjeső volt a múzeum számára: Év Múzeuma, Családbarát Múzeum, Közösségi Múzeum. ¶ Az első meglepetésként Amerikából jött egy papír, hogy felterjesztettek minket egy díjra a Global Arts Awards szervezetnél, és meg is ítélték nekünk. A Globe Fine Art Awards pénzzel nem járt ugyan, de elég komoly elismeréssel és pro­mócióval igen. A Permanens forradalom – Kortárs ukrán művészet című kiállítá­sért kaptuk, de hivatkoztak az előzményre, az albán kiállításunkra is. A múze­umpedagógia kiemelt terület volt mindig is, intézményünk kortárs művészeti módszertani központ 2014 óta, nem véletlenül. A múzeumpedagógiai osztályon mindenki leteszi a saját koncepcióját és terveit, de azáltal, hogy egy csapatról beszélünk, a terhek megoszthatók, és ez sokat segít a munkában.

Next