MúzeumCafé, 2021 (15. évfolyam, 81-86. szám)

2021/1–2. február–április / 81–82. szám • Zene - többszólamúság, emlékezet - Orbán Eszter: A Párisi udvar üvegablakainak szimbolikája

[6] A Luxfer prizma. In: https:// templomablakanno. blog. hu/2011/11/06/a_lu. [7] Hoppál Mihály (et al.): Jelképtár. Helikon, Budapest 1995, 196. [8] Raj Tamás: Bibliaiskola. Makkabi Kiadó Kft., Budapest 2003, 109. [9] Hoppál Mihály (et al.): Jelképtár. Helikon, Budapest 1995, 142. [10] Teljes kétnyelvű (héber–magyar) Biblia két kötetben – II. Makkabi Kiadó Kft., Budapest 2008, 214., 662. [11] Fráter Erzsébet: A Biblia növényei. Scolar Kiadó, Budapest 2017, 61. A luxFer-kupola ¶ A Luxfer prizma új utakat nyitott a megvilágítás terén. Lehetőséget adott zárt te­rek apró zugai vagy a földfelszín alatti terek megvilágításához. Ezt a különleges üvegprizmát az amerikai Olin Hanson Basquin 1897-ben szabadalmaztatta, mely nevének jelentésében (lux­i­fény, ferre­r­szállító) már magában hordozza funk­cióját is. Világszerte gyorsan elterjedt, Magyarországon pedig nélkülözhetetlen elemként szolgált a bankok és pénzintézetek épületeiben.6 ¶ Szerkezeti felépítésében és díszítésében több zsidó motívum képe is felismerhető a Luxfer-kupolán. Mivel az üvegablakok egy takarékpénztár épületében helyez­kednek el, így a számoknak különleges üzenethordozó szerepük van. ¶ A kompozíció belsejéből indulva a kört alkotó üvegbúrák száma 12, ami a Héber Bibliában Izrael 12 törzsére, valamint a 12 kispróféta könyvére utal. Ezen túl a vi­lágmindenséget jelképező szám is: az idő hármas síkjának és a tér négy égtájá­nak szorzata.­ Reprezentálja a megtakarítás, a gyűjtés célját: a múltra alapozva a jelenben megszerzett tőke a jövőt építi. Ez az építkezés a tér minden irányába terjed: ezt mutatja a 12 búra kiemelkedése a sík térből, érzékeltetve a térfog­lalást. A 12-es szám további értelmezése a zsidó hagyományban a 3×4 szorza­taként a következőképpen bontható le: a 3-as szám a gyermeket jelenti, a 4-es a családot.­ A jövőt tehát a családok építik, gyermekeik számára. A megtaka­rítások, félretett anyagi javak tőkét és alapot biztosítanak a következő generá­ciónak céljaik kiteljesedéséhez, lehetőségeik eléréséhez. Ez a 12 elem egymás­hoz szorosan fűződve alkot egységet, nem különül el egyik a másiktól. Így adja meg a teljesség érzetét, a generációk egymásba kapcsolódását, folytonosságát. ¶ Ehhez a kört alkotó 12 búrához kapcsolódik 6 levél alakú forma. A levél az élet megújulását, a lélek halhatatlanságát jelképezi.9 A Bibliában is többször talá­lunk rá utalást, amikor az istenfélő ember életét a zöldellő levélhez teszi ha­sonlóvá.10 Minden beruházás, mely a szellemi–lelki–testi gyarapodást szolgálja több generáción át, az megtartja, élteti az embert, önmagát és utódait egyaránt, s hasonló lesz a zöldellő levélhez. ¶ A 6 levél után kifelé haladva végül 6 darab növényi motívumot látunk, ami na­gyon hasonló a lótuszhoz, a sásfélékhez, például a papiruszhoz. A papirusz a sásfélék családjába tartozó egyik leghasznosabb közel-keleti vízinövény. Erő­teljes gyökér, szilárd, de rugalmas szár, ernyőszerű, keskeny levélzet jellemzi.11 E növény jól szimbolizálja s tökéletesen kiegészíti a már említett családi funk­ciókat. Az egzisztenciális biztonság megteremtése erőteljes gyökeret ad a felnö­vekvő nemzedéknek. Erős, de rugalmas tartást biztosít, esélyt a célok elérésé­hez s ernyőszerű védelmet a fejlődéshez, megerősödéshez. A papirusz szárának

Next