MúzeumCafé, 2021 (15. évfolyam, 81-86. szám)

2021/1–2. február–április / 81–82. szám • Zene - többszólamúság, emlékezet - Orbán Eszter: A Párisi udvar üvegablakainak szimbolikája

[12] Raj Tamás: Bibliaiskola. Makkabi Kiadó Kft., Budapest 2003, 109. [13] Uo. 130. [14] Végváry Annamária: A Párisi-udvar. In: Mészáros György– Vízy László (szerk.): Adalékok a Belváros Történetéhez I. Budapesti Városvédő Egyesület, Budapest 1993, 199. szivacsos belsejéből évezredeken át írásra is alkalmas tekercseket készítettek. E célból történő alkalmazása megalapozta az írásbeliség elterjedését, bölcsőt adott a kultúrának, amely elindulhatott a kiteljesedés felé. Az anyagi javak meg­teremtése ennek az útnak, a kultúra és műveltség gyarapodásának és felemel­kedésének is támogatója. A számok értéke ebben az esetben is meghatározó, az 5 levelű növény 6-szor jelenik meg. Így a 30-as szám szimbóluma is üzenettel bír. A héber abc-ben a betűk számértéket hordoznak magukban. A 30-as szám értékét hordozó betű a „lámed”, amely egyben a tanulás, a fejlődés betűje.12 Min­den felemelkedés és előrejutás alapja a tanulás. Az anyagi javak összegyűjtése ezt a tanulást segíti elő, hogy támogatója lehessen minden szellemi és kulturá­lis előremenetelnek, épülésnek. ¶ A színek is üzennek. A papiruszok leveleiben fellelhető motívumok mind barnák. Ez a barna szín tökéletesen illeszkedik az üvegkupolát körbevevő faszerkezet természetes színébe, jól kiegészítve azt. A barna a föld és az alázat színe. Hébe­rül „hum”, amely a „ham”, azaz „meleg” szóból származik, ugyanis a barnát a zsi­dóság meleg színnek tartotta.13 Mindent egybevetve, az összképet nézve pedig kirajzolódik a 6 ágú csillag, a Dávid-csillag képe, jelezve a világ 6 irányát, a hori­zontális és vertikális sík összekapcsolódását. ¶ Róth minden esetben törekedett arra, hogy üvegfestészete, amely díszítőelem­ként illeszkedik bele az épületbe, tükrözze az adott intézmény funkcióját, jel­legét. Szervesen beépüljön abba, és kiegészítse azt. Ezért ablakainak elhelyezé­sében, geometriai formájában, szín- és stílushasználatában mindig figyelembe vette az adott épület stílusát és rendeltetését. Törekvése a Luxfer-kupola eseté­ben is sikerrel járt. A szecesszió és különösen a mór stílus által használt keleties jelleg nemcsak az épületen, hanem az üvegablakok megjelenésében és díszíté­sében, a formavilág használatában is megmutatkozik. A növényi ornamenti­ka, a hatszögű mintázatok, a csillag motívum alkalmazása is ezt tükrözi. Mint ahogy a központi kupolánál is láthatók lesznek ezeknek az elemeknek a meg­nyilvánulásai. központi kupola ¶ A központi kupola már hagyományosabb technikával készült. A jellegzetes hat­szögletű forma a méhkaptárak alakjára utal. Ez a rovar a gyűjtögetés szimbólu­ma volt, és a bankok jelképévé lett.14 ¶ A számok itt is hangsúlyt kapnak, és szorosan összefüggnek a díszítőele­mek struktúráival. A hatszögletűre tagolt kupola egy szögletében nyolcvan

Next