MúzeumCafé, 2021 (15. évfolyam, 81-86. szám)
2021/1–2. február–április / 81–82. szám • Zene - többszólamúság, emlékezet - Orbán Eszter: A Párisi udvar üvegablakainak szimbolikája
[12] Raj Tamás: Bibliaiskola. Makkabi Kiadó Kft., Budapest 2003, 109. [13] Uo. 130. [14] Végváry Annamária: A Párisi-udvar. In: Mészáros György– Vízy László (szerk.): Adalékok a Belváros Történetéhez I. Budapesti Városvédő Egyesület, Budapest 1993, 199. szivacsos belsejéből évezredeken át írásra is alkalmas tekercseket készítettek. E célból történő alkalmazása megalapozta az írásbeliség elterjedését, bölcsőt adott a kultúrának, amely elindulhatott a kiteljesedés felé. Az anyagi javak megteremtése ennek az útnak, a kultúra és műveltség gyarapodásának és felemelkedésének is támogatója. A számok értéke ebben az esetben is meghatározó, az 5 levelű növény 6-szor jelenik meg. Így a 30-as szám szimbóluma is üzenettel bír. A héber abc-ben a betűk számértéket hordoznak magukban. A 30-as szám értékét hordozó betű a „lámed”, amely egyben a tanulás, a fejlődés betűje.12 Minden felemelkedés és előrejutás alapja a tanulás. Az anyagi javak összegyűjtése ezt a tanulást segíti elő, hogy támogatója lehessen minden szellemi és kulturális előremenetelnek, épülésnek. ¶ A színek is üzennek. A papiruszok leveleiben fellelhető motívumok mind barnák. Ez a barna szín tökéletesen illeszkedik az üvegkupolát körbevevő faszerkezet természetes színébe, jól kiegészítve azt. A barna a föld és az alázat színe. Héberül „hum”, amely a „ham”, azaz „meleg” szóból származik, ugyanis a barnát a zsidóság meleg színnek tartotta.13 Mindent egybevetve, az összképet nézve pedig kirajzolódik a 6 ágú csillag, a Dávid-csillag képe, jelezve a világ 6 irányát, a horizontális és vertikális sík összekapcsolódását. ¶ Róth minden esetben törekedett arra, hogy üvegfestészete, amely díszítőelemként illeszkedik bele az épületbe, tükrözze az adott intézmény funkcióját, jellegét. Szervesen beépüljön abba, és kiegészítse azt. Ezért ablakainak elhelyezésében, geometriai formájában, szín- és stílushasználatában mindig figyelembe vette az adott épület stílusát és rendeltetését. Törekvése a Luxfer-kupola esetében is sikerrel járt. A szecesszió és különösen a mór stílus által használt keleties jelleg nemcsak az épületen, hanem az üvegablakok megjelenésében és díszítésében, a formavilág használatában is megmutatkozik. A növényi ornamentika, a hatszögű mintázatok, a csillag motívum alkalmazása is ezt tükrözi. Mint ahogy a központi kupolánál is láthatók lesznek ezeknek az elemeknek a megnyilvánulásai. központi kupola ¶ A központi kupola már hagyományosabb technikával készült. A jellegzetes hatszögletű forma a méhkaptárak alakjára utal. Ez a rovar a gyűjtögetés szimbóluma volt, és a bankok jelképévé lett.14 ¶ A számok itt is hangsúlyt kapnak, és szorosan összefüggnek a díszítőelemek struktúráival. A hatszögletűre tagolt kupola egy szögletében nyolcvan