MúzeumCafé, 2021 (15. évfolyam, 81-86. szám)

2021/1–2. február–április / 81–82. szám • Zene - többszólamúság, emlékezet - Orbán Eszter: A Párisi udvar üvegablakainak szimbolikája

A kompozíció belsejéből indulva a kört alkotó üvegbúrák száma 12, ami a Héber Bibliában Izrael 12 törzsére, valamint a 12 kispróféta könyvére utal. [15] Hoppál Mihály (et al.): Jelképtár. Helikon, Budapest 1995, 235. [16] Pollák Kálm: Héber–magyar szótár. Budapest 1881, 169. [17] Raj Tamás: Zsidó eszmék és jel­­képek – A zsidóság hitvilága és köz­­gondolkodásának filozófiája. SAXUM, Budapest 2002, 177. [18] Raj Tamás– Szelényi Károly: Zsidó tárgyak művészete. Makkabi Kiadó Kft., Budapest 2002, 10. üvegablak található. Ezen a 80 üvegablakon 32 olyan ablak látható, amin egysé­ges, azonos virágmotívum jelenik meg. ¶ A virág a világmindenség ősi szimbóluma, amely kifejezi a négy alkotóelem, a föld, ég, víz és tűz együttes hatását: a földből nő az ég felé, növekedéséhez vízre és napfényre (tűz) van szükség.15 Jelképezi a folytonos fejlődést, meg­újulást, az élet gyarapodását. A termékenységnek, a szerelemnek is jelképe. Ez a virágmotívum 32-szer jelenik meg a hatszögletű kupola egy szögletében. A 32-es szám a héber abc betűivel leírva egy „lámed” (melynek számértéke 30) és egy „bet” (melynek számértéke 2) betűből áll össze. Ezt összeolvasva a „lev” szót kapjuk, ami annyit jelent: szív. A szív egyetemes értelemben az érzelmek, a szeretet székhelye. A héber „lev” szó azonban ezen túl utal még az erkölcsnek, jellemnek és szellemnek is a központjára.16 Virág és szív egysége, az állandó megújulás, fejlődés és az erkölcsi, szellemi megerősödés egysége. Ennek a két értéknek támogatója és biztosítója lehet megint csak a takarékosság által meg­szerzett anyagi jólét, egzisztenciális stabilitás, amely a jelenen túl már a jövő generációra is gondolva megteremti ezeknek az értékeknek a kibontakozását. ¶ A kupola csúcsán jól kivehető a más színnel is jelzett hatágú csillag, a Dávid-csil­lag képe. A Dávid-csillag két egymásba fordított, egyenlő szárú háromszögből áll. E jelkép héber neve, a Magén Dávid, azaz Dávid pajzsa nevet viseli. A zsidó hagyomány szerint i. e. 1000 körül Dávid király katonái viseltek ilyen alakú paj­zsot, vagy ezt a jelet vésték pajzsaikba. Szakemberek szerint e jel még ennél is ősibb, indiai eredetű. A lefelé irányuló háromszög a nőt, a felfelé irányuló a fér­fit jelöli, s a kettő összeillesztésének eredménye egymásra találásuk. Az egy­másba olvadó két háromszög ugyanakkor az ég és föld békés harmóniáját is jel­képezi.17 A zsidóság vallási tartalommal töltötte meg ezt a szimbólumot, ám érdekes eseteket találunk Magyarországon, mert itt profán helyeken is használ­ták. Ilyen helyzetekben egy adott alkotás készítője ezáltal kívánta jelezni saját zsidó származását.18 Róth esetében is ez történhetett... ¶ A 6-os, a 12-es, a 32-es szám alkalmazása rejtetten, de mégis üzenetekkel bír. Üzen az emberben lévő erők forrásairól; a család adta összetartozás erejéről; a szívvel végzett munka gyümölcséről; a kitartásról; arról, hogy minden látható földi jó képes szolgálni és építeni a jövő láthatatlan s mégis maradandó értékeit. Ilyen üzenetet hagyott ránk Róth Miksa is a Párisi udvar üvegcsodáiban.

Next