Muzsika, 1958 (1. évfolyam, 1-12. szám)

1958-10-01 / 10. szám - Cs. Gy.: Guszelnyikova és Pankov ária-estje

kissé vaskosnak éreztük, hiány­zott belőle a ,,manós" légiesség. Valószínű azonban, hogy ez a vaskosság is az elektromos hang­átvitel rosszul szabályozott erejé­nek tudható be, csakúgy, mint a Galántai táncok helyenként tel­jesen szokatlan, meglepő hang­színei is. Annál örvendetesebb, hogy a művészileg legigényesebb darabnak, a Mozart-szimfóniának felfogása és kivitelezése még „téli" mértékkel mérve is jól si­került. Komor Vilmos a Mendelssohn­versenyt a tőle megszokott biz­tonsággal kísérte. Műsora elején Rossini Teli-nyitányát, a szünet után Muszorgszkij—Ravel: Egy kiállítás képei­t, vezényelte. Előb­bit a megafon-túltengés befolyá­solta károsan (a csellók halk, las­sú bevezetője szinte üvöltő der­visek kórusává vált!), utóbbinál a zenekar helyenként fájdalmat okozó hibái okoztak kellemetlen meglepetéseket. (Így pl. „Ökrös­szekér" Muszorgszkij elképzelé­seit messze túlhaladó módon ra­gadt a sárba a tuba gikszerekkel teli szólója miatt.) Barna István GUSZELNYIKOVA ÉS PANKOV­ÁRIA-ESTJE A nyár üdítő élményeként őrizzük emléke­zetünkben az egyik vasárnap esti koncertet. Az Áll­ami Hangversenyzenekar ezen az estén el­tért megszokott szimfonikus-oratórikus prog­ramjától, s az operaművészet területére ruc­cant, s ugyanakkor két nagyon tehetséges ének­művészt ismertünk meg. Mindketten a moszk­vai Nagy Színház fiatal szólistái, először sze­repeltek Budapesten. Nyina Guszelnyikovát külföldön már ismerik. 1952. óta tagja társu­latának, s fellépett már Angliában, Németor­szágban, Ausztriában, Csehszlovákiában és Al­bániában. Georgij Pankov 1954-ben szerződött a Nagy Színházhoz, de már mögötte egy sor nagy szerep. Felfigyeltek tehetségére, amidőn az elmúlt esztendőben aranyéremmel jutal­mazta az Összövetségi Énekverseny zsűrije. A koncert első felében Ny. Guszelnyikova mutatkozott be. Rossini „A sevillai borbély" című vígoperájából Rosina áriájával kezdett. Ritkán hallottuk kidolgozottabb tolmácsolás­ban. Az ékítményes stílus nehézségeit le­helletkönnyedén győzte le, s e technikai bra­vúr kristályosan tiszta intonációval párosult. A második számként énekelt „Traviata" Violetta­áriája elsősorban drámai erejével ragadott meg. A koloratúrtechnika csillogását ezúttal kevéssé tiszta hangvétel homályosította. An­nál nagyobb élményt jelentett Meyerbeer rit­kábban hallott „Dinorah"-jának egy részlete. Ebben megint zavartalan tisztaságában ragyo­gott művészetének legértékesebb vonása, a pompás, virtuóz ékítményes technika, amely lírai és drámai vonatkozásban egyaránt biz­tonságosan érvényesült. G. Pankov szerepelt a műsor második fe­lében. Mindegyik áriája után közelebb férkő­zött hallgatói szívéhez ez a megnyerő külsejű művész. Egészen meglepő, hogy ilyen fiatalon mennyi nehéz és nagy szerepet tud már éne­kelni. Igaz, lenyűgöző erejű, melegzengésű bassz-baritonja van, amilyennel talán a Nagy Színházban sem sokan dicsekedhetnek. Széles­terjedelmű orgánuma mély és magas fekvés­ben egyaránt tisztán zeng, igen kultúrált, s a különböző karakterű szerepeket egyforma biz­tonsággal formálja meg. Erről győzött meg „Don Juan" Leporello-áriájának könnyed de­rűje, s a „Borisz Godunov" Variam-dalának sötét izzása. G. Pankov puszta hangjával is jellegzetes típusokat formál, nagyszerű mimi­kája azonban operaszínpaddá varázsolta a koncertdobogót. Előadása alatt — jelmez, s díszlet nélkül is — dalszínházban éreztük ma­gunkat, s csak természetes, hogy közönsége aféle külön koncertet követelt tőle. Nagyha­tású ráadásai: Don Basilio Rágalom-áriája, s az újráztatott Mephisto-rondo fergeteges sikert arattak, örülnénk, ha a Moszkvai Nagy Szín­ház két nagyon tehetséges szólistája mihama­rabb bemutatkozhatna operaházunk színpadán is. Az Állami Hangversenyzenekart, amely ön­álló számaiként Weber: Bűvös vadász nyi­tányát, Mozart: Figaro házassága nyitányát és­ Gounod: Faust balettzenéjét játszotta, a biztos kezű Rubányi Vilmos igyekezett összefogni. Cs. Gy. 39

Next