Muzsika, 1962 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1962-10-01 / 10. szám - TERPILOWSKI, LECH: Zenei élet Lengyelországban

A Varsói Ősz persze, a dolog természeténél fogva, mintegy az évad zenei attrakcióinak összesűrítését jelenti, de ennek ellenére az évad folytatása is sok rendkívül érdekes ese­ményt hozott. A Varsói Nemzeti Filharmónia hangversenyeinek repertoárja ebben az évad­ban szinte zenetörténeti keresztmetszetet adott, a preklasszikusoktól a klasszikusokon és a romantikusokon keresztül egészen a XX. szá­zad klasszikusaiig. A hangversenyek sikeré­nek elengedhetetlen tartozékai a szólisták, mint Stefania Wojtowicz (énekesnő), Wanda Wilkomirska hegedűm­űvésznő, a zongoramű­vésznők: Barbara I­lesse-Bukowska, Halina Czerny-Slefinska és Regina Smedzianka, va­lamint: Wladislaw Kedra, aki tanár a Bécsi Zeneművészeti Akadémia zongora-tanszakán, a karmesterek: Witold Rowicki, Stanislaw Wislocki, Andrzej Markowski (akiket szá­mos ország közönsége ismer), és a legfiatalabb nemzedékhez tartozó muzsikusok, Stompel, Morski, Nieman, Sloniówna és mások, akik számos komoly nemzetközi versenyen nyertek már díjat. Lengyelországba sok kitűnő előadóművész látogat el. Ezzel kapcsolatban hangsúlyoznunk kell, hogy e művészek nemcsak a Varsói Fil­harmónia újjáépített nagytermében hangver­senyeznek, hanem felkeresik Nyugat-Lengyel­országot is, Szilézia városait, tehát az ország legjobban iparosított vidékét is, ami bizto­síték arra, hogy az új közönség kiváló zenével és kitűnő szólistákkal találkozzék. Nem cse­kély szenzációt okozott a lengyel zenei élet­ben az a hír, hogy Igor Markovitch, aki nem­rég vendégszerepelt Lengyelországban, újra eljön majd, h­ogy 1964-ben előkészítse és be­mutassa a most újjáépített Varsói Opera- és Balettszínházban Bizet „Carmen"-jét, mégpe­dig Pablo Picasso, vagy Salvadore Dali dísz­leteivel, valamint az egyik legkiválóbb élő balettmester, Léonide Blassine rendezésében és koreográfiájával. M Ma már az operáról beszélünk, meg kell említenünk, hogy 1963-ban a Varsói Opera átköltözik a Nagy Opera- és Balettszínház új, hipermodern épületébe, amely 2000 néző befogadására lesz alkalmas. Bohdan Wodiczko, a kitűnő muzsikus és karmester, az Operaház igazgatója aki két esztendeig volt vendég­karmester Izlandban­, jelenleg intenzív szer­vezési és művészi munkát folytat annak érdekében, hogy felkészítse a varsói Opera társulatát a rendkívül nehéz és felelősségteljes új feladatokra. Így tehát Sztravinszkij „Oedi­pusz király"-ának és ,,PerSephone"-jának ra­gyogó bemutatása után most, többek között olyan művek következnek, mint Debussy: ..A tékozló fiú", Honegger: ..Judith"', Sztravinsz­kij: ..Sacre du Printemps", Orff: ..Antigoné", Richard Strauss: ..A rózsalovag'', s új lengyel operák (egyebek között Ryszard Czyz, a te­hetséges karmester és zeneszerző ,,A fehér­hajú" című műve), valamint az opera- és a balett irodalom örökbecsű művei, modern ren­dezésben. Lech Terpilowski cs Jlengtjel ís néphadieng .Mivét­zetpjü­ttese viszonozva a Magyar Néphadsereg Művészegyüt­tesének látogatását, három hétig turnézott Buda­pesten és vidéki városainkban. A fasiszta meg­szállók elleni harc időszakában, 1943-ban ala­kult meg, tehát az Alexandrov-együttes mellett a legidősebb a baráti hadseregek művészegyüttesei között. Ennek ellenére vendégeink műsorát a modernebb előadásmód jellemzi. Műsorbemondó nélkül nemcsak peregnek az, egyes számok, ha­nem többé-kevésbé komponáltan következnek egymásból. Nem áll fel a dobogóra a kórus, játssza-él­, amit énekel, s rendszerint már a pro­dukció közben jelenik meg az énekes szólista, vagy a tánckar. Ami a vendégegyüttes művészi teljesítményének színvonalát illeti, a kórus hatalmas hanganyaga, kiegyenlített zengése megfelel a legkényesebb fül­nek is. Igen nagy dinamikai skálája van, s köny­nyedén oldja meg a legvirtuózabb feladatokat is. Gyönyörű előadásban tolmácsolta Moniuszko kó­rusait, a régebbi, valamint új katonadalokat, s meggyőzően — magyarul — a Bánk bán egy részletét. A tánckar fölényes technikai biztonságot ért el, meglátszik produkcióin a jó balettiskola ne­velése. Főként a táncosnők nagyon képzettek. Úgy látszik, nem kísérleteznek úgynevezett cselekmé­nyes kompozíciókkal, arra törekednek inkább, hogy az ismert és világszerte népszerű formákat — polonéz, mazur, krakowiak, oberek — adják elő színvonalas, változatos megoldásokban. Hu­moros ötletekben a tengerésztánc bővelkedik, népi ízekben pedig a gorálok tánca. Hangulatosan mu­tatta be a tánckar a Reszkenő Vörösbor­ csárdását is. A zenekar — nagy szimfonikus apparátus — nem vállalkozott önálló számra, a kíséret felada­tát viszont kitűnően látta el. —dia 16

Next