Muzsika, 1964 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1964-01-01 / 1. szám - FÁBIÁN IMRE: Az Operaház balettegyüttese Párizsban

53655 MUZSIKA 1­96­4. JANUÁR VII. ÉVF 1. SZÁM AZ OPERAHÁZ BALETTEGYÜTTESE PÁRIZSBAN Hatvan évvel ezelőtt, amikor a fiatal Bar­tók Béla először járt „a világ középpontjá­ban", a francia fővárosban, még nem sejthette, hogy néhány évtized múltán az ő alkotásai adják meg igazi rangját a budapesti Operaház első párizsi vendégszereplésének. A fiatal zene­szerző elragadtatott levelekben lelkesedett ak­kor „az isteni istentelen város" vonzóerejé­ről, s Párizs azóta sem vesztett semmit ebből a varázsából. Balettegyüttesnek itt bemutat­kozni meg egyenesen annyi, mint vizet hor­dani a tengerbe: a franciák tudvalevően az oroszok mellett évszázadok óta a leghivatot­tabb szakértői a táncművészetnek. Sokszorosan nehéz dolga volt tehát az Operaház együttesének, amikor a Champs Elysées színház jubileumára rendezett nem­zetközi táncfesztiválon Bartók két táncjáté­kával, s egy koncertjellegű műsorral bemutat­kozott a francia közönségnek. S hogy ez a közönség nemcsak lelkes rajongója a balett­nek, hanem szakértelemmel is figyeli a mű­vészek teljesítményét, az már az első estén kiderült, amikor egy-egy nehezebb figurát, szép technikai megoldást spontán tapssal ho­norált. Ez a szính­áz (ötven évvel ezelőtt a „Sacre du Printemps" ősbemutatójának szín­helye) sok, azóta már zenetörténeti nevezetes­ségű művészi esemény otthona volt. A balett­művészet legnagyobbjai fordultak meg itt az elmúlt évtizedek alatt, a Gyagilev-együttes rendszeresen ebben az épületben tartotta be­mutatóit. Az idei nemzetközi fesztivál vendégei között az Angol Királyi Balett, a Finn Opera, a Marseille-i Opera, s egy párizsi együttes tartotta előadásait a budapesti Opera balett­együttesén kívül. Művészeink bemutatkozása teljes sikerrel járt: ezt bizonyítják a francia kritikák, megerősítve a bemutatón jelenlevő nemzetközi hírű szakértők elismeréseit. Köz­tük először Serge Lifart említeném, aki szinte elragadtatással nyilatkozott a magyarok ma­gas színvonalú felkészültségéről, kifejező­kész­ségük meggyőző erejéről. A programon minden este (a magyarok négy estén szerepeltek) a két Bartók-táncjá­ték: a Fából faragott királyfi, s a Csodálatos mandarin szerepelt Ferencsik János vezényle­tével, s egy „vegyes műsor" Hacsaturján, Rachmaninov és Csajkovszkij zenéjére, Tóth Péter irányításával. Róna Viktor, Havas Fe­renc, Orosz Adél, I­áray Klotild, Kun Zsuzsa, Lakatos Gabriella, Fülöp Viktor, Harangozó Gyula, Balogh Ágoston, Perlusz Sándor, Rácz Boriska, Szumrák Vera, Forgách József, Kiss István, Sipeki levente, Péter László, Zilahy Győző,­­Mák Magda, Boross Erzsébet, Nagy Júlia szerep­ük jelentőségének megfelelően egy­formán részesei voltak a sikeres párizsi be­mutatkozásnak, mely a szakértők, kritikusok, s nézők egyforma elismerésével találkozott. 1

Next