Muzsika, 1965 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1965-05-01 / 5. szám - SOMOGYI VILMOS: A zene helyzete a harmadik birodalomban 2.

A ZENE HELYZETE A HARMADIK BIRODALOMBAN (Folytatás) A Harmadik Birodalom vezetői irányítani akarták — a Zenei Kamara útján — a szóra­koztató zenét, jazz-zenét, tánczenét is. Peter Raabe, a neves Liszt-kutató professzor (akit Richard Strauss leváltása után a Zenei Kamara elnökévé neveztek ki) — a tánczenével kap­csolatos gondokat is a nyakába vette és nevé­vel jegyezte az ide vonatkozó intézkedéseket. Raabe ezenközben sok esetben groteszk, és tu­dóshoz, méltatlan helyzetbe került. A Film-Kurier című lapban (1942. novem­ber 16-i szám) megjelentek a Reichskultur­kammer és a Reichsmusikkammer irányelvei a könnyűzenével kapcsolatban: „1. A szórakoztató muzsikus felelősségtel­jes válogatással és előadással a tánc- és szó­rakoztató muzsika terén értékes munkát vé­gez és teljesíti a nép jogos igényét a szóra­kozásra és felüdülésre vonatkozóan. A mu­zsikálásnak semmiféle más módja, amely külső effektusokat, művészietlen mókákat és bohóckodásokat helyez előtérbe, nem felel meg szórakoztatási művészetünk méltóságá­nak, és ezért mellőzendő. Ez áll mind a német, mind pedig a kül­földi zenekarokra, az utóbbiakra olyan érte­lemben, hogy kötelesek Nagy-­Németország területén ezeket az irányvonalakat követni s a gyakorlatban megvalósítani. 2. .4 szórakoztató darab értékét illetőleg mindenkor a melódiai tartalom az irányadó. Ami a zenei kivitelezés stílusát illeti, nin­csen okunk arra, hogy hangzási, ritmikai stb. tekintetben az egészséges haladást fékez­zük. Nem a tévesen még mindig néger hang­szernek tartott szaxofon és a fojtott féivós­hangszerek felhasználása az egyedül döntő, hanem értelmes felhasználásuk, amit az elő­adott darab általános karaktere határoz meg. 3. Eltévelyedésnek tekintendő minden el­puhult, férfiatlan muzsikálás, és különösen az olyan refrénénekesek tevékenysége, akik fisztulahangokat, suttogó hangokat produ­kálnak és a külső hatást a művészi tartalom fölé helyezik. A refrénéneklésre ugyanaz a teljesítményi elv irányadó, amelyet egyéb­ként a hangszeres előadásra alkalmazunk.'' Walter Abendroth ismert német zenei író, Hans Pfitzner életrajzírója „Előadás és méltó­ság" címmel a Deutsches Volkstum című lap­ban közli, hogy Peter Raabe professzor szemé­lyesen ellenőrzi a lokálokat. Ez 1939-ben történt, a Birodalmi Zenei Ka­mara kongresszusa alkalmából Gleiwitzben, ahol Baabe előadást tartott a „zene szerepéről a Harmadik Birodalomban­". Abendroth így ír: „A Zenei Kamara elnöke nem sajnálta a fáradságot és működésük színhelyén kereste fel a szórakoztató muzsikusokat. Felkereste a szórakozóhelyeket és bárokat, ahol a tán­colók halálosan komoly ábrázattal szorosan egymáshoz simultak, az állítólagos szórakoz­tató zene hangjai mellett! Raabe látta, amint egy férfi, kezében egy, az elnök számára ismeretlen hangszerrel, gro­teszk módon egy elképzelt térségben ugrán­dozik, kificamítva tagjait — és ezt mond­hatta magában: — S ezeknek az elnöke vagyok én! Bizonyos, és ebben teljesen egyetértünk az elnökkel, hogy ez az egzotikus szórakozási forma nem német és ennek Németországban nem lehet helye!" Christian Frederic Hippmann zenei író a berlini vendéglősök lapjában, a Berlin—Bran­denburgisch­e Gastwirt Zeitungban (1937-ben) arról elmélkedik, hogy nemcsak az étlappal kell törődni, hanem a tánczene tekintetében is önellátásra kell berendezkedni. „Ha belépünk a tánclokálba, az az érzé­sünk, hogy Amerikában vagyunk 1930-ban. Egyik külföldi szám a másik után hangzik el, egyszerűen nem hagyják abba. A német muzsikusok a fejüket fogják, kisebbrendű­ségi érzésük van és kérdik: miért nem ját­szanak tőlünk semmit? Ha erről megkérdezzük a karmestert, így szól: ,Az igazgató így kívánja.' Ha az igaz­gatót kérdezzük, így védekezik: ,A pmblikum akarja.' Ha megkérdezünk valakit a publikum köréből, értetlenül néz ránk: — Micsoda, hogy én külföldi számot ren­deltem? Én csak foxtrottot kértem, de hogy Dániából vagy Kínából számozik , azt én már nem tudom megítélni." Dr. Fritz Stege náci kritikus azzal vált hí­ressé, hogy ő vezette a kampányt Hans Heinz

Next