Muzsika, 1968 (11. évfolyam, 1-12. szám)
1968-01-01 / 1. szám - NÁDASI MARCELLA: A Finn Nemzeti Balett az Operában
ellenállhatatlan tánckavalkáddá fokozódnak. A finn művészek itt elemükben voltak. Nem kellett lelki problémákkal küzdeniük, nagy patetikus érzéseket előadniuk: egyszerűen a táncban, a mozgásban, a testi ügyesség csillogtatásában lelték örömüket. .. A nálunk már korábban vendégszerepelt Doris Laine mint primabalerina — tetszett. Fürge mozgású, ügyes, jól forgó táncosnő. A két kitűnő férfi szólistát is ki kell emelnem: a társulat balettmesterét, Leo Ahonent és a nagyszerű kiállású Matti Tikkanent. Az utóbbinak nagy jövőt jósolunk. Tehetséges, fiatal táncos, akinek már csak egy kissé nagyobb színpadi biztonság és csiszolás kell; ugrásai, forgásai, battui nagy képességről tanúskodnak. Az „Etűdökhöz" hasonló típusú balett a „Szvit fehérben", Lalo zenéjére, Serge Lifar koreográfiájával. Ez utóbbi öszszeállítás a kevésbé szerencsés, és a táncosok is nehezebben birkóztak meg a technikai feladatokkal. Előadásában az egyik variációban tűnt fel Leija Silfverberg szép tartásával és nagyon tetszett Leo Ahonen lendületes, igen jelesen eltáncolt Mazurkája is. Mozart „A szerelem próbája" c. balettjéhez George Go tervezte a táncokat. Az elképzelt kínai világ táncstílusa már kissé divatjamúlt, s ezért nehezen találunk kapcsolatot ehhez a műhöz. Ennek ellenére a táncosok kedvesen, finom humorral adták elő ezt a kis semmiséget. Főleg a női főszerepet alakító Maj-Lis Rajala tetszett, lágy mozdulataival és bájos huncutságával. A másik estét a „Don Quijote" című balett zárta be. Minkusz zenéjét egy spanyol táncszvitre dolgozták fel, amelyben a cselekmény csak kis szerepet játszik. Cervantes búsképű lovagjának nincs itt semmi tennivalója. Annál kedvesebb Sancho Sanza, aki szívderítő humorral csetlik-botlik a színpadon, és Heikki Vartsiben kitűnő inter- Doris Laine a Finn Balett primabalerínája a Don Quijote-ban (Fotó: Taisto tuomi)