Muzsika, 1968 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1968-11-01 / 11. szám - PAÁL FERENC: Egy különleges hangszer művésze

egy különleges hangszer művésze „Tanult mestersége: gordonkaművész. Je­lenlegi foglalkozása: operadramaturg" — így hangzanának a nem mindennapi válaszok Liebner János képzeletbeli kérdőívén. A ma­gyar muzsikus a felszabadulás után a párizsi Conservatoire-on végezte zenei tanulmányait, majd több mint egy évtizedig a budapesti Operaház és a Filharmóniai Zenekar, ezt kö­vetően pedig a Magyar Rádiózenekar szóló­csellistája volt. Egyidejűleg széles körű kon­certtevékenységet is folytatott mint szólista és kamaramuzsikus (kevés kivétellel Európa minden országában, valamint Észak-Afrikában hangversenyzett), sőt még arra is maradt ide­je, hogy könyvet írjon Mozart operadrama­turgiájáról. Ezzel párhuzamosan több buda­pesti folyóirat zenekritikusa, valamint a rádió és televízió zenei műsorainak munkatársa volt. (Ma is állandó külföldi tudósítója a Mu­zsikának, amelyben rendszeresen jelennek meg londoni, milanói, kelet- és nyugat-berlini beszámolói). Liebner János 1964 óta Berlin­ben él, mint a Deutsche Staatsoper drama­turgja. Hogy került sor erre a radikális, mun­katerület- és környezetváltozásra? — 1959-ben a budapesti Haydn-fesztivál előkészítő bizottsága felkért, hogy a három évtizeden át Magyarországon működött kom­ponista halálának 150. évfordulóján szólal­tassam meg azt a hangszert, amelyre Haydn közel 200 művet írt és amely hosszú ideje használatlanul áll a budapesti Nemzeti Mú­zeum üvegszekrényében. Az alkalmi ismeret­ségből ezzel a 18. századi, baryton nevű, 17 húrú hangszerrel, immár egy évtizede tartó és alighanem egy életre szóló mély kapcsolat született, és koncertturnéim révén ma már Európa-szerte megismerték ezt a sajátos hangú, érdekes barokk hangszert. Különös öröm szá­momra, hogy egész sor kortárs­ zeneszerző (ma­gyar, francia, angol, svájci, német) komponált hangszeremre az elmúlt években műveket, amelyek — egyébként jórészt 16—18. száza­di repertoárom kiegészítéseként — rendszere­sen szerepelnek hangversenymű­soraimon. — Közvetve a baryton volt az okozója Berlinbe jövetelemnek is. Mivel a Nemzeti Múzeum akkori illetékes tisztviselői arra az álláspontra helyezkedtek, hogy „egy múzeu­mi hangszer nem arra való, hogy játsszanak rajta, hanem hogy a vitrinben álljon", ezért 1961-ben egy drezdai hangszerkészítővel sa­ját barytont csináltattam magamnak. Így ke­rültem kapcsolatba az NDK az időszerinti kultuszminiszterével, a „civilben" kiváló csembalóművész dr. Hans Pischnerrel, aki is­merte lemezeimet és néhány külföldi operai szaklapban megjelent cikkeimet, sőt fordítás­részletekben Mozart-könyvemet is, és aki ép­pen akkor készült átvenni a berlini Staats­oper vezetését. Az ismeretség csakhamar in­tenzív művészi kapcsolattá fejlődött, majd né­hány közös koncert és több hosszú beszélgetés eredményeként dr. Pischner igen előnyös mű­vészi és anyagi feltételekkel dramaturgi és szólista-minőségben meghívott színházához, ahol immár ötödik évemet töltöm. Egy sze­zonban két opera dramaturgiai feladatait lá­tom el, a kiválogatástól az esetleges új fordí­táson át egészen a koncepció kialakításáig, sőt részben gyakorlati megvalósításáig. Ez da­rabonként kb. 8—12 hónapi munkát jelent, tehát általában 2—3 operán dolgozom párhu­zamosan. Emellett évi 6—8 koncerten is sze­repelek. Érdekesebb fellépéseim közt tartom számon pl. a tavalyelőtti Bach-ciklust, amely­ben dr. Pischnerrel a három gamba­szonátát játszottuk el egy műsorban, a francia Jean Pierre Rampallal pedig két estén Bach összes fuvolaszonátáját. (Ezt a ciklust a nagy érdek­lődés miatt jövőre megismételjük, ezúttal egy másik kiváló francia fuvolás, Auréle Nicolet közreműködésével.) Eddigi operai munkáim közt jelentősebbekként három Mozart-produk­ciót említenék (Figaró házassága, Cosi fan tutte, Varázsfuvola), valamint két olasz mű­vet: Verdi Macbeth-jét és Puccini Turandot­ját. Ez utóbbit javaslatomra magyar vendég­gel, a budapesti Madách Színházból Vámos Lászlóval rendeztettük meg, aki igen merész

Next