Muzsika, 1972 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1972-08-01 / 8. szám - VÁRNAI PÉTER: Nemzetközi Verdi-kongresszus

NEMZETKÖZI VERDI-KONGRESSZUS Harmadízben gyűltek össze a világ minden tájáról a Verdi-kutatás szakér­tői: zenetudósok, kritikusok és előadó­művészek a Milanóban megrendezett kongresszuson. S hadd bocsássuk mind­járt előre a legfontosabbat: ez a kong­resszus fordulópont a Verdi-kutatásban. Több mint fél évszázada — ha a de­rék Abramo Basevi könyvét tekintjük kiindulópontnak, több mint évszázada — a Verdivel foglalkozó irodalom kime­rült az általános esztétizálásban, szóla­mok hangoztatásában és abban, amit a német nyelv fejez ki a legjobban: a Schönrednereiben. Évtizedeken keresz­tül megfigyelhető jelenség: ha Verdi drámaiságáról volt szó, a tanulmányok szinte kizárólag a szövegkönyvről be­széltek. Nem volt Verdi-filológia, nem volt zenedramaturgiai kutatás, nem volt zenei analízis. Az utóbbi évtizedekben, főleg Roncaglia, Mila és Della Corte könyveiben jelentkeztek az első csírák, a szigorú zenei elemzés, szó és muzsika összefüggésének vizsgálata. Még később, a parmai Verdi-Intézet tevékenysége révén megsokszorozódtak ezek az anali­tikus tanulmányok, és az első két, ve­lencei, illetve veronai kongresszuson egyre nagyobb számban ez a fajta ku­tatás jelentkezett. A milanói, harmadik Verdi-kongresz­szus ugyanebben a vonatkozásban meg­döbbentő új eredményeket produkált. Kiderült, hogy nemcsak dallami vonat­kozásban, hanem ritmikai, formai és harmóniai téren is szigorú vizsgálat tárgyává kell tenni a Verdi-partitúrá­kat. Az eddigi kutatási eredmények máris soha nem gondolt összefüggések­re világítottak rá. Néhány példa: Román Vlad kimutatta, hogy nem­csak az érett mester alkotásaiban, de már az ún. Verdi minőre művekben, te­hát az ifjúkori darabokban is megtalál­ható a tudatosan alkalmazott politona­litás, polimodalitás, sőt, egy olyanfajta skála, amelynek párját csak .. . Mes­siaen-nál találhatjuk meg, a francia ze­neszerző által „­limitált transzponálha­tóságúnak" nevezett, nyolcfokú hang­sort. Ugyancsak Vlad mutatott rá né­hány olyan ritmikai struktúrára, amely külön tanulmányt igényel. Frits R. Noske az e sorok írója által felfedezett ún. halálritmus előfordulá­sait vizsgálta egyrészt történetileg — kimutatva, hogy már Lully-nél felfe­dezhető ez a ritmikai képlet dramatur­giai összefüggésben —, másrészt Verdi műveiben. Talán túlzásba is ment, ami­kor a szó zenéjéből fakadó „Radames, Radames, Radames" aspektusokra vá­laszoló zenekari visszhangot (Aida IV. felvonás, ítélkezési jelenet) is ide so­rolta. Martin Chusid a Traviatában bizo­nyította be az F-dúr hangnem drama­turgiai szerepét. A legösztönzőbb és legtöbb újatmon­dó előadást Román Vlad mellett Pier­luigi Petrobelli tartotta. Ő a Trubadurt vette vizsgálat alá, és a legszigorúbb hangnemi, illetve hanghoz kötött össze­függésekre mutatott rá. Például Azuce­na központi hangja a h, amely hol mint H-dúr , h-moll alaphangja, hol pedig mint e-moll dominánsa vagy G-dúr terce jelenik meg, mégpedig dramatur­giai funkcióban. Petrobelli is rámuta­tott ritmikai jelenségekre, valamint jel­legzetes hangnemalkalmazási törvény­szerűségekre. (Ez utóbbi vonatkozásban sajnos nem vette figyelembe azt a való­színű kiindulási alapot, hogy bizonyos hangnemek „fekszenek a legjobban" bi­zonyos hangfajok számára, így például az egész Verdi-oeuvre-ön végigvonul a Desz-dúr szféra és a bariton hangfaj kapcsolata.) Anna Amalie Abert arról a recitativo és arioso közti átmeneti jelenségről be­szélt, amely kifejezetten a szenvedélyes kitörés ábrázolására szolgál Verdi mű­veiben. Mintapéldaként a Traviata hí­res „Amami, Alfredo"-jára utalt, de ezenkívül szinte az összes művet végig­elemezte ebből a szempontból. A kifeje­zetten recitativikus részek váratlan és hirtelen kiszélesüléséről van itt szó, a legtöbb esetben lefelé haladó skálame­netről. Mindezekből szinte forradalmi válto­zás körvonalai bontakoztak ki. Kide­rült, hogy nem elégségesek az eddigi módszerek, amelyek főleg melodikai összefüggéseket vizsgáltak, illetve szö­veg és zene kapcsolatát a dallam ki­alakításában vélték csak felfedezni. Ugyanezek a kapcsolatok mutathatók ki a harmónia, a ritmus és a forma te­rületén. Mindezekből pedig az következ

Next