Muzsika, 1972 (15. évfolyam, 1-12. szám)
1972-08-01 / 8. szám - BOROS ATTILA: Az énekhang, mint hangszer
AZ ÉNEKHANG, MINT HANGSZER KURT EQUILUZ másodszor szerepelt Budapesten. Tavaly a János passió, idén a h-moll mise előadását avatta különleges élménnyé hangjának, énekstílusának kulturáltságával. Érdekes ember. Rendkívül szerény, mondhatnám zavarba ejtően egyszerű. A bécsi operában buffo és epizódszerepek hosszú sorát énekli, hangversenyteremben pedig oratóriumok vezető szerepeit. Mielőtt az énekesi pályára készült, hárfát és zenetudományt tanult. Huszonkét éve a bécsi Staatsoper tagja, ami már magában véve művészi rangot jelent, de nem is erre büszke, hanem arra, hogy nyolcéves kora óta énekel. Akkor került a Wiener Sängerknaben együttesébe. Könnyed és kitűnő énektechnikája forrását tudakolva is ezt az együttest nevezi meg, s annak egykori vezetőjét, Grossmann professzort. Tudom, hogy világszerte oratóriuménekesnek könyvelik el, mégis érdekel, mit énekel legszívesebben? — Nehéz a válasz, nem vagyok egyetlen szerzőre beállítva, de nagyon szívesen éneklem Bachot és az őt megelőző szerzőket. Általában erről az oldalról ismernek, azt már kevesebben tudják, hogy modern szerzőket is gyakran énekelek : Schönberget, Henzet, Fortnert. A grazi Zeneakadémia énektanszakán tanítok, és így már „hivatalból" is kötelességem a kortárs muzsika ápolása, gyakran fel is kérnek előadására. — Nem titok, hogy a modern komponisták általában nem veszik figyelembe az emberi hang lehetőségeit, és hangszerként kezelik. Mi erről a véleménye? — Valóban így van. Sok modern művet éneklek, és igazat kell adnom annak a vádnak, hogy szerzői a „hangszálak ellen" komponálnak. Sok esetben merészség az ilyen művek eléneklése, de a művészet egy ágában sem mondhatunk le a kortársak, a jelenkor mondanivalójáról, így ezt a feladatot is vállalni kell. — Más vonatkozásban, de ugyancsak technikailag rendkívüli feladatokat ró az énekesre Bach és Händel műveinek megszólaltatása is. — Igen. És egy ponton találkozik is KURT EQUILUZ BUXTEHUDE KANTÁTÁJÁT ÉNEKLI . KAMARAPARTNEREI: FERENCSIK JÁNOS, KOMLÓS PÉTER ÉS DEVICH SÁNDOR (Juhász Mihály felvétele)