Muzsika, 1974 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1974-08-01 / 8. szám - SOMOGYI VILMOS: Két karmester halálára - Berg Ottó; Bor Dezső

gunkon, hogy a lemezeket 20 darabon­ként külön dobozba tesszük, mert a do­bozolt lemezköteg már biztosan élére ál­lítható. Igényes gyűjteményt is láttunk már így tárolva. Esztétikailag szép lát­ványt nyújt, ha a dobozok külön e cél­ra készültek s ízléses, színes borításuk van. Két karmester halálára BERG OTTÓ, az Operaház most el­hunyt egykori karmestere Kerner Ist­ván tanítványának és követőjének val­lotta magát. 1895-ben született, 1919-ben lett az Operaház korrepetitora, s 1925-ben karmesterré nevezték ki. Há­lás tanítvány volt. Kerner jubileumán, a húszas évek végén, nem sokkal a fő­zeneigazgató halála előtt így nyilatko­zott: „öt éven át abban a kivételes sze­rencsében volt részem, hogy mellette dolgozhattam. Hatása alól a mai napig sem tudtam kivonni magam. Kiagyalt­nak érzek minden olyan elképzelést, amely az övétől eltér." Berg Ottónak továbbra is szerencsé­je volt: Radnai Miklós igazgatása alatt megismerhette a műhelymunka felépí­tésének titkait is, a betanításnak, az elő­készítés lelkiismeretességének fontossá­gát. 1929 telén az Operaház Nürnbergben szerepelt Poldini Farsangi lakodalmá­val és Puccini Turandotjával; mindkét előadást Berg Ottó vezényelte. (A tu­randot címszerepében Bodó Erzsi tűnt fel, Berg Ottó felesége, aki Saljapin itt­jártakor Margit-alakításával aratott nagy sikert az emlékezetes Faust-elő­adáson.) Ha fellapozzuk az operai krónikát, ha megidézünk néhány emlékezetes elő­adást, úgy látjuk, hogy volt néhány „biztos" Berg-opera, amelyet ő tartott kézben. Ilyen volt például — hogy csak egyet-kettőt említsünk — A hegyek al­ján Németh Máriával Mártha szerepé­ben, ilyen volt a Tannhäuser, amelyben az őrgrófot Székely Mihály vagy Keréh Endre énekelte, de volt úgy is, hogy Set Svanholm volt a címszereplő, Ma­ria Müller Erzsébet, Palló Imre Wolf­ram, Némethy Ella Vénusz. Természe­tes, hogy rangot és tekintélyt adott az, ha a karmester ilyen világszínvonalú előadáson irányíthatta a zenekart és színpadot. Márkus László igazgató a sanyarú külső körülmények ellenére is igyeke­zett megvalósítani a „minőség forradal­mát" és ebben kitűnő segítőtársai vol­tak. Most csak a zenei vezetésről szó­lunk, a rendezés külön fejezetet érde­melne. Főzeneigazgatót Kerner óta nem neveztek ki, a zenei vezetést Sergio Fai­loni és Ferencsik János vállalta — így a legjobb kezekben volt! De jutott magas­rendű feladat Rubányi Vilmosnak és Berg Ottónak is. Berg például Figaro házassága előadást vezényelhetett Ma­ria Reining és Paul Schöffler fellépté­vel, és Parsifalt Závodszky Zoltánnal. (Ugyanebben az idényben a ,,kezdő" Karajan két Fideliót vezényelt Buda­pesten, Mario Rossi négy Trubadur elő­adást.) Schumann Karneváljából táncjátékot komponált, ami Milloss Aurél (már ak­kor a római opera balettigazgatója) ko­reográfiájával került színre. Számos operát vezényelt a Rádióban, évekig karigazgatója volt a Palestrina-kórus­nak. Széles skálájú tudását általánosan elismerték. BOR DEZSŐ karmester, a Székesfő­városi Zenekar megalapítója, aki több mint ezerötszáz koncerten állott a pub­likum elé, a magyar zenei élet egyik el­felejtett „nagy öregje" volt. Ismeretes, hogy testülete a mai Álla­mi Hangversenyzenekar őse. 1923. ápri­lis 5-én léptek először a Vigadóban a nyilvánosság elé, május 1-től már az Ál­latkertben adtak rendszeresen szabad­téri koncerteket, három évig a Gellért Szálló márványcsarnokában játszottak. Kikből állt a zenekar? Amatőrökből és zenekedvelő városházi tisztviselőkből — azok számára muzsikáltak, akik „szerény anyagi helyzetük miatt" kiszo­rultak a hangversenytermekből. A vállakozás példátlan nagy közmű­velődési jelentőségéről akkor alkotha­tunk képet, ha tekintetbe vesszük, hogy a húszas években a Rádiónak sem volt még szimfonikus zenekara. 1926 máju­sában ugyan megalakult a Rádió Házi-

Next