Muzsika, 1976 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1976-04-01 / 4. szám - RAICS ISTVÁN: Kardos István távozására

Kardos István távozására A szabad Debrecen szelleme látta el őt útravalóval. Nem a „Köd-városé", nem a magas cívis-porták elzárkózó, magányos gőgje, hanem a világra kaput záró Debrecené. Azé a nagy tiszántúli metropolisé, amely az ifjú Adyt érlelte, s Tóth Árpádot, Móricz Zsigmondot, Gulyás Pált, és a szépre, jóra, újításra várók egész seregét ajándékozta a ma­gyar glóbusznak. Az apai házban, a nagy emlékezetű dr. Kardos Samu debreceni ügyvéd és történész szellemi körében szívta magá­ba az emberiségbe torkollni vágyó, ha­ladó magyarság gondolatait. S az apa — akinek báró Wesselényi Miklósról írt alapvető munkája máig történettudo­mányunk jeles teljesítményei közé tar­tozik —— figyelő gonddal irányította Ist­ván fiának nevelését. A család több tag­ja volt tanár, irodalommal és irodalom­történettel foglalkozó honorácior. Ilyen légkör különösen fogékonnyá teszi a fiatal szívet. Kardos István is sokféle tehetséget és érdeklődést árult el a pályaválasztás pillanataiban. A jog­tudomány és a zene egyszerre ragadja vonzásába. Mind a kettőt szívvel-lélek­kel művelte, s a jogi egyetem mellett a Zeneművészeti Főiskolát is elvégezte — Herzfeld­nél. Végső soron mégis a zene világába merült el felajzott érdeklődéssel, de az irodalom lágy szárnycsapásai mindvégig kísérték életét. Értő és érző magyarázó­ja volt a magyar versnek, minden rit­mus­ rezzenésére, metrumának hullám­zására elevenen reagált; persze nemcsak szóban és lélekben, hanem elsősorban zenében. Úgyszólván a teljes magyar líra visszhangot ébresztett benne: Csokonai, Kisfaludy Sándor, Petőfi, Arany, Ady, Kosztolányi, József Attila, Babits, Tóth Árpád, Radnóti, Illyés, Lányi Sarolta, Móra — a névsor töredékes csupán. Nagy oeuvre-je maradt hátra, s élőnek ígérkező életmű. Hiszen alig pár nappal halála előtt szólalt meg Hárfatriója, s Rádiónk műsorán a gyász napjaiban, 1975 decemberében is elhangzottak Kardos-művek. A változatos életű Kardos István nagyszerű gyakorlati muzsikus volt. Mint színházi karmester, mint kiváló zongorakísérő és szólista bel- és külföl­dön sokfelé gyarapította tudását, ame­lyet aztán pedagógiában is gyümölcsöz­tetett kései éveiben, Zeneművészeti- és Színművészeti Főiskolánk tanáraként. Ismerte a hangszerek világának legrej­tettebb lehetőségeit. Szólisztikusan rit­kábban megszólaló hangszerekre írt műveit különösen megkedvelték e hangszerek művelői. Nyájasabb, szelí­debb ember kevés akadt a muzsikusok társaságában, s szivárványos humora, az emberi fonákságok tréfával­ elütése műveiben is tükröződik. A groteszk és a humor számos kompozíciójának már a címében vagy karakterjelzéseiben is föltűnik. Utolsó éveiben sem maradt tétlen: lé­pést tartott a korral, a kor igényeivel, s a maga világának határai közt újho­dott meg stílusa — igen szerencsésen. S épp az utolsó években tért vissza ifjú­ságának mélyrétegéhez: Ciclus Anti­quus című dalfüzérében a görög és latin vers ősi zengését zenévé formálva bú­csúzott az élettől. Horatius Exegi monu­mentumával, Szimonidesz, Meleagrosz, Szapphó, Catullus fényes, időtlen szép­ségű gondolatainak érett — s hiszem, hogy időt álló — megzenésítésével. A 84 évesen elhúnyt költőtől, tudós­tól, tisztalelkű muzsikustól, humanista érdeklődésű embertől búcsúzik a ma­gyar zenei élet. Raics István

Next