Muzsika, 1977 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1977-11-01 / 11. szám - KOMLÓS KATALIN: Fortepiano-kurzus Amerikában

Sándor Renée tolmácsolói magatartá­sára, előadóművészi készenlétére is jel­lemző ez a hanglemez. Nem részletező és megismételtetett stúdiómunkával fel­vett és utólag montírozott produkciók kerültek rá, hanem egyszeri bejátszások és élő­ egyenes rádióhangversenyek fel­vételei. Sándor Benée nehezen tűrte a hangkonzerválásra és a steril produk­cióra irányuló hangrögzítési munkát: mindig friss, mindig egyszeri, mindig a pillanatnyi élmény ihletéből fakadó tolmácsolás híve volt. Ezért hallgatta gyakran oly kritikusan és aggodalmas­kodva később ismételt rádiófelvételeit, úgy érezte, hogy bármely meghallgatás pillanatában másképpen szerette volna játszani az adott művet. Ahogyan már Bartók is figyelmeztetett a gépzenéről írt fejtegetéseiben: „elképzelhető, hogy maga a zeneszerző is más alkalommal szebben, esetleg kevésbé szépen, de mindenesetre másképpen is előadhatta műveit. És ugyanez elképzelhető egy előadóművészről is, olyanról, aki mint művész egyenlő értékű az illető zene­szerzővel. Ennélfogva még az elképzel­hető legtökéletesebb fonográfia sem fogja az élőzenét teljesen pótolni". Sándor Benée tulajdonképpen még a múlt századból érkezett, a modern elektroakusztikai fölfedezéseket meg­előző korszakból, az egyszeri teljesítmé­nyek, a manipulálhatatlan zenélések vi­lágából. A kényszerű szüneteket és visz­szavonulásokat nem számítva, több mint fél évszázadot zongorázott végig — a húszas, a harmincas, majd a hat­vanas években, mind magasabb csú­csokra jutva. Egy kicsit Robert Schu­mann kiváló pianista-feleségének elő­adóművészi sorsát élte újra nyolc évti­zeddel később: mindketten megközelí­tették a nyolcvanadik életévet és férjük halála után magukra maradva mind­kettejük művészete újravirágzott s még hetvenéves korukon túl is gyönyörköd­tetett. A Magyar Népköztársaság Érdemes Művésze kitüntetés, amely a hatvanas években jutott osztályrészéül, ezt az idős korban harmadszor is kivirágzott nemes művészetet honorálta — annak a rendkívül szerény és jelentékeny mű­vészegyéniségnek életművét, akinek bú­csújával most egy jellegzetes zongora­művészi stílus is elköszönt. Emlékét azonban, ha töredékesen is, remélhe­tően hosszú időn át őrzi majd a hangle­mez és a közvetlen meg közvetett tanít­ványok emlékezete. Kecskeméti István Komlós Katalin: Fortepiano-kurzus Amerikában Szerkesztőségünk régi szándékát valósít­juk meg, amikor sorozatot indítunk a régi zene előadási gyakorlatának, a régi hang­szerek történetének, játékmódjainak kér­déseiről. Tudományos tájékoztatókat, a té­makörbe vágó tanulmányutakról szóló szí­nes beszámolókat, egy-egy kiemelkedő hangszeres- vagy énekes-előadás elemzését kívánjuk — a kötelező rendszeresség igé­nye nélkül — zenetörténészek, előadómű­vészek tollából közölni, folytatva F. Gát Eszter és Szabó Miklós korábbi írásait. Fortepiano , a bécsi mechanikájú kala­pácszongora XVIII. századi típusának egy­korú elnevezése A Harvard Dictionary of Music (szerk. Willi Apel; Harvard University Press, 1969) „Performance Practice" (­előadói gyakorlat) címszava a következőképpen határozza meg a terminus lényegét: ,,... a régi zene korabeli előadásának tanulmányozása, a középkori zenétől Bachig, mindazokkal a problémákkal együtt, amelyek a mai előadásban az eredeti hangzás reprodukálásával kap­csolatban felmerülnek". Napjaink mu­zikológiai-interpretációs kutatásainak, kísérletező tevékenységének kétségtele­nül központi kérdéséről van szó, amely szinte napról napra produkál egyre iz­galmasabb, újabb eredményeket. Az 1969-ben publikált lexikon meghatáro­zása máris a tegnapé, hiszen a J. S. Bach nevével fémjelzett barokk kor előadói praxisának hatalmas területeket átfogó feltárása ma már nem jelenti a pionír­munka kronológiai végpontját. Az eddi­gi kísérletek logikus folytatásaként az

Next