Muzsika, 1978 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1978-11-01 / 11. szám - BREUER JÁNOS: Ismeretlen zeneszerző!

és nem egyszer­­ kell végigkövetni a hangzás minden mesteri részletét, s e részletek tisztán zenei összefüggéseit és viszonylatait, hogy értékelni tudjuk a Mi-parti valóságos, nem csupán külső­ségeiben drámai tartalmát. (Megjelent a Ruch Muzyczny című zenei lap XXI. évfolyamának 19. szá­mában,, 1977. szeptember 11.) Közreadja: Victor Máté Ismeretlen zeneszerző! Szeptember 17-én alighanem milliók láttak a tévében egy ötvonalas fekete tábla előtt álló kopasz urat, amint ép­pen kottákra mutogat. A Lehet egy kérdéssel több? vetélkedőben, ebben az oly népszerű játékban vetítették a fo­tót. A feladvány nem a kopasz úr kité­tének megfejtése volt, egy öt képből álló sorozat egyikeként mutatták — ahogyan már ebben a fejtörőben szoká­sos —, csupán a helyes válasz megnehe­zítése végett. Mivel azonban ez a játék nem csak színes tévékészülékért folyik, hanem a művelődés előmozdítása vé­gett is. Egry János játékvezető vala­mennyi képet megfejtette, a fent emlí­tettet körülbelül a következő szavak­kal: Arnold Schoenberg ismeretlen ze­neszerző, azt hiszem, osztrák származá­sú, a nevéhez fűződik a tizenkétfokú­ság. (Idézni nem merem, információjá­nak, ha nem is szó szerint, a veleje min­denképp ez volt. Mire papírközelbe ér­tem, hogy feljegyezzem a magyaráza­tát, bevallom, mérgemben kipottyant az emlékezetemből a szószerinti szöveg.) Más művészeti ágakra lefordítva e magyarázatot, a játék vezetője körülbe­lül azt jelentette ki, hogy Pablo Picasso ismeretlen festő, Thomas Mann isme­retlen író, Greta Garbó ismeretlen szí­nésznő a 20. századból. Persze, az is­mertségnek kétségtelenül vannak foko­zatai és kinek-kinek ismeretlen az, ami­vel ezideig nem találkozott. Nyilván­való, hogy Schoenberg zenéjét jóval ke­vesebben ismerik, mint Picasso képeit, Mann regényeit-elbeszéléseit, Garbó filmjeit. Sőt, éppen az említett játék mutatta meg, mennyire viszonylagos az ismeret. Mert az egyik versenyző nem­zeti operánknak, a Bánk bánnak neve­zetes részletét sem tudta azonosítani — meglehet, csupán a versenyláz hatására. A játékost éppenséggel nem is hibáz­tatom ezért, hiszen ország-világ szeme láttára, füle hallatára viszi a vásárra a bőrét, egy jó vetélkedő, no meg egy szí­nes tévékészülék reményében. A játékvezető azonban felkészül a műsorára, készül arra is, hogy „melles­leg" és könnyedén játszva, ismereteket adjon. Neki tudnia kell, hogy ma már nálunk sem bélyegezhető a század há­rom korszakos zeneszerzőjének egyike ismeretlennek, hisz műveit a rádió he­tente sugározza. Tudnia kellene, hogy a Schoenberggel foglalkozó magyar nyel­vű irodalom — a folyóiratokat is bele­értve — több százezres példányszámban forog, hogy műveit lazább rendszeres­séggel hangversenyeinken is előadják. Az „ismeretlenség" legékesebb cáfolatát azonban maga a tévé szolgáltatta: szü­letésének centenáriumán, 1974. szep­tember 13-án Arnold Schoenberg zene­szerzőről a Tévé Híradó emlékezett meg (MUZSIKA, 1974. 11. szám, 30. oldal). Márpedig, ha van olyan műsor, amely nem „rétegeknek", vájtfülűeknek ké­szül, hanem milliók tájékoztatása vé­gett, hát a Televízió Híradója feltétle­nül az! Érdemes egy apró botlásra ennyi szót vesztegetni? Azt hiszem, igen. Tudni­illik éppen az ilyen nem szűkebben ze­nei tévéműsor — kivált, ha játékos for­májú és ebben a minőségében oly nép­szerű — rendkívül alkalmas arra, hogy tömegeknek adjon, ha csak két mon­datban is, pozitív ismereteket; olyan nézők számára, akik zenei műsort eset­leg nem néznek végig, s akik nemhogy Schoenbergtől, de még Beethoventől sem hallottak egyetlen taktust. Mert ab­ban bizonyos vagyok, hogy ha demok­ratikusan végig kérdeznénk az egész or­szág eszmélkedő életkorú lakosságát, a többség — sajnos — Beethovenre is éppúgy csóválná a fejét, mint tette Egry János Schoenbergről szólva. De azért, remélem legalább, egyetlen játék­mester sem mondaná: Ludwig van Bee­thoven ismeretlen zeneszerző a 18.—19. század fordulóján! Breuer János

Next